13 mei 2025, 08:28:19

ÓÓK een vakantieprobleem

Gestart door Diane, 5 mei 2003, 18:51:23

« vorige - volgende »

Diane

Hallo allemaal

Voorlopig is mijn moeder zwaar tegen een valkparkietje hier... maar ik wil het toch nog een tijdje volhouden. :)

Nu nog echter een ander klein probleempje waar ik toch over na zat te denken.
Begin Juli ga ik ook een maand weg, op vakantie.
Ik zit dan in een behoorlijk warm land, in een tent. Er worden ook regelmatig wat uitstapjes gemaakt waarbij het meenemen van een valkje denk ik toch vrij lastig worden zal...
Daarnaast zit ik met regels van andere landen... Ik denk niet dat je valkjes in elk land zomaar mee mag nemen.

Wat raden jullie mij aan?
Ik las best enge verhalen over ''vakantieadressen'' bij de thread vakantie hieronder.
Wachten tot na de vakantie...? Maar ja.. het jaar erop zal het wel weer een maand weg zijn worden!
Het is wel maar 1 x per jaar.

Wat vinden jullie?

Diane

Diane

Overigens, ik heb wel iemand hier op de forum die zo lief zou willen zijn voor mijn valkje te zorgen  ;D

Chewy

Ligt eraan wanneer je terug bent. Ik denk dat er nog wel nestjes zijn als je binnenkort al weg gaat. In jouw geval inderdaad na de vakantie wachten denk ik. Je moet er rekening mee houden dat een jonge valk erg veel aandacht nodig heeft op het begin, zeker als je hem of haar handtam wilt hebben.
Voor de warmte hoef je het in principe niet te laten, als ze maar niet in de felle zon staan. In Australië, waar ze vandaan komen, is het ook heel warm.
Denk er goed over na. Als je er eentje mee kan nemen doe dat lekker. Is nog leuk gezelschap ook :).

Groetjes, Chris.

Lique

5 mei 2003, 18:57:13 #3 Last Edit: 5 mei 2003, 18:59:08 by Angelique
Ik zou toch wachten na de vakantie, met een valkje aan te schaffen. Dan kan je er alle tijd in stoppen. Het lijkt me niet verstandig, dat je je valkje meeneemt. De reiss zal hij hoogstwaarschijnlijk niet eens overleven, als het zo warm is.
Laat staan daar in een tent zitten. Helaas heb ik in de vakantietijd geen plekje meer over. Normaal gesproken komen hier in de vakantie een paar valkjes te staan, maar omdat we er nu zelf ook al 11 hebben, wordt het veel te druk, maar misschie nkan je nog een advertentie plaatsen op de verkooppagina, wie ervoor kan zorgen.

Chewy

Hmm kunnen ze echt niet tegen die hitte? Moet ik toch eens meer rekening mee gaan houden dan.. wat is de maximum temperatuur?
En ik wil best op hem passen hoor en reken maar dat ie goed verzorgd wordt! :)

Lique

vooral in een auto zitten is echt heel slecht.
We hebben het zelf meegemaakt, toen er een keer wat met de valkjes hier aan de hand was, we konden naar een dierenarts toe gaan, maar de DA zei ook al, dat ze dat niet zouden overleven. Een andere DA zei dat het nix uit maakte.
De meningen zijn hierover heel erg verdeeld.
Als het boven de 18 graden is, zou ik hem niet vervoeren, als het niet nodig is.
Vooral niet met een hete zon op hem.

Diane

Ik denk dat het veilig is dit te zeggen, ik heb het even opgezocht:

Valkjes komen uit Australie en kunnen prima tegen hoge(re) temperaturen, zolang ze wel de mogelijkheid hebben zich te verkoelen in water. :)
In de felle zon, in een tent of auto achterlaten kan echt niet.

Diane

Jaimy_en_Viggo

hallo,

dus niet mee naar het strand, Viggo!  ;)  andere dieren kunnen ook niet tegen die hoge temperaturen, dus met valkjes (en andere vogels) zal het ook niet gaan. je kunt dus beter na de vakatie een valkje nemen. Heb je nog even tijd om bij je moeder te slijmen  ;)

groetjes jaimy en viggo

Diane

Dat had ik ook al bedacht. ;) Ik wacht inderdaad wel tot na de vakantie. :)

Paul

Hoi,
De lichaamstemperatuur van een valkje ligt boven de 40 graden dus een beetje warmte mogen ze echt wel hebben.
Ik vervoer er vaak eentje in mijn jas en dat vind ie o zo heerlijk en daar is het ook zo boeven de 30 graden.
Het gaat vooral over in de zon denk ik want dan lopen de temperaturen vaak op achter glas tot over de 50 a 60 graden.
Zet maar eens een thermometer in de zon dan schrik je wat die aangeeft.
En Diane, valkjes kweken binnen het hele jaar door dus je kan er altijd krijgen alleen is het in de winter wat minder wat aanbod betreft omdat ze in de meeste buitenvollieres dan niet broeden.
En Angelique,  18 graden lijkt me heel vreemd, de kamertemperatuur is meestal al 21 graden en zeker in Australie kan het heel heet zijn.
Bedoel je misschien geen 28 graden?

Groetjes,  Paul

Lique

6 mei 2003, 10:25:54 #10 Last Edit: 6 mei 2003, 10:26:32 by Angelique
Het ligt puur aan het weer zelf, als het 18 graden is met veel schaduw, dat het kouder aan voelt, is er niks aan de hand, maar je hebt ook van die dagen dat het 18 graden is, dat het veel warmer lijkt.
en de zon die is het ergste. ALs hij in de brandende zon staat, zonder schaduw, achter  glas, loopt de temperatuur in de auto al gauw op tot zo'n 28 graden c.

Je voelt zelf opok wel aan wanneer het te warm, of juist niet is.