7 mei 2025, 01:34:24

Schreeuwen en alles al geprobeert

Gestart door Marloes, 29 juni 2005, 20:03:49

« vorige - volgende »

Marloes

Hoi,

We hebben beneden een valkparkiet zitten van nu 1 jaar oud. Hij schreeuwt als sinds hij beneden zit en dat alleen maar omdat hij er uit wil en bij ons wil zetten. Maar dat kan niet altijd inverband met bv koken enzo. We hebben alles al geprobeert om het stil te krijgen, zelf een handdoek werkt niet en dat vind ik persoonlijk ook zielig. Ook trosgierst, stukjes fruit enz enz werkt allemaal niet. Ook niet met steeds de zelfde waarschuwing. We zijn ten einde raad. Heeft er iemand nog een idee. Want hij kan er echt niet de hele dag uit. Hij gaat er wel iedere dag 2 tot 3 uurtjes uit. Maar hij blijft krijsen. We laten hem ook altijd rond dezelfde tijd er uit zodat hij daar aan zou wennen, maar hij is het er nog steeds niet mee eens. Iemand een idee, alles is welkom.

Groetjes Marloes.

imv

Hallo Marloes,
Wat een ellende, he?! Zo'n schreeuwerd. Als hij zo graag bij jou wil zijn, zou hij zich dan niet vervelen in zijn kooi?
Heb je het speelgoed van je valkje al eens vervangen voor iets nieuws?
Je zou clickertraining kunnen proberen.
Volg deze link.. het is heel interessant, en echt heel leuk. Ik heb er al een klein beetje ervaring mee, en het werkt!
http://www.parrotbunch.com/clickerinleiding.htm

Veel succes!
Groetjes,
Irene

angelina

Hoi,

Idd misschien die training en/of hem negeren als hij gilt.
Als het tijd is voor je valkje om in zijn kooi te blijven dan moet dat ook.
Hij gilt en schreeuwd en krijgt uiteindelijk waarschijnlijk toch weer die aandacht op wat voor manier dan ook.
Eigenlijk moet je dan niet eens zijn richting uitkijken.
Geef hem genoeg te doen in zijn kooi zodat hij zich niet hoeft te vervelen en daar mag hij het mee doen.
Ik had hier hetzelfde aan de hand en hij bleef gewoon net zolang gillen totdat ik hem uit zijn kooi liet. Maar ook ik heb geen hele dagen de tijd. Omdat meneer tam word op zijn tempo (10 jaren plan dus!!!) kreeg ik hem ook niet zo snel terug in zijn kooi als ik weg moest. Hier werd me verteld hem te negeren en dat heb ik gedaan.
Heel heel moeilijk zo in het begin maar nu na een paar weekjes begint het echt te werken.
Het is het proberen waard maar het vraagt wel doorzettingsvermogen.

Groetjes, Angelique ;)

Love birdies

Karin

Zit hij alleen Marloes ? Neem er dan een vriendje voor hem bij. Een valkparkiet die alleen gehouden wordt ziet zijn baasjes als soortgenoten en omdat valkparkieten echte groepsdieren zijn willen ze dus altijd bij "hun groep" zijn, jullie dus. Als je er een valkje bij neemt zal het eerst even wennen zijn, maar hij / zij zal een stuk minder afhankelijk voor jullie worden en dus ook minder gaan schreeuwen. En als je genoeg tijd aan beide blijft besteden worden / blijven ze net zo tam.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

barthezz

Hey,

Zelfde probleem hier, nix aan de hand als hij eruit is, maar zodra je heb weer in zn kooi zet is het feest. En dan maakt het niet uit of hij er 10 minuten of de hele dag uit is geweest. Het is zelfs zo dat als hij zelf naar zn kooi loopt en er op gaat zitten (dus niet een in de kooi) dat hij al begint te krijsen. Als je naar de topic "non-stop gekrijs" kijkt zie je ook dat een ander valkje erbij zetten geen zin heeft .. Inpakken lijkt de enige oplossing, maar dat houd in dat op dagen dat hij er gewoon niet uit kan dat hij de hele dag ingepakt zit ..

Groet, Bart

Marloes

Hoi,

Hij zit indd alleen maar hij heeft meeeeeeeeer dan genoeg te doen in de kooi. We hangen regelmatig nieuwe knaagstokjes dus bv wilgetakken in de kooi. We knutselen zelf dingen in elkaar. Maar inpakken heeft ook geen zin want daar trekt hij zich niks van aan.

Groetjes Marloes.

Karin

Ach, dat meen je toch niet Bart ? Zit je valkje de hele dag ingepakt als hij er niet uit kan ? Wat vreselijk. Je zit nu echt in een visieuze cirkel en die moet je doorbreken, want hier wordt je valkje echt niet gelukkiger van, en jij natuurlijk ook niet. Je irriteerd je aan je valkje en dat voelt hij en hij begint dan alleen maar nog meer te schreeuwen. Dat een tweede niet helpt is niet waar. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen werkt het wel degeleijk ( wel een popje nemen bij een man, die zijn een stuk stiller ). Ik heb 2 schreeuwers overgenomen van mensen, beide zaten dus alleen en sinds ik ze heb hebben ze nooit meer geschreeuwt. Ze hebben een vriendje / vriendinnetje in de kooi gekregen en je hoort ze bijna niet meer, alleen het mannetje fluit natuurlijk, Het schreeuwende popje geeft geen kik meer  ;D Alleen als ze bovenop mijn hoofd zit maakt ze lieve kierende geluiden. Als je er geen tweede bij wilt nemen is het misschien beter dat je een goed adres voor je valkje zoekt waar meerdere valkjes zijn. Het mannetje zit nu gewoon ook vol hormonen en kan zijn gevoelens niet kwijt. Een mooi popje zou hem gelukkig maken  ;D Overigens is het schreeuwen om aandacht wel één van de redenen dat ik zelf nooit jonge valkjes verkoop aan mensen die er maar één willen hebben. Dat is echt vragen om problemen. Valkjes zijn groepsvogels, die kun  je het beste minimaal met zijn tweeën houden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

barthezz

Hey,

Zodra ik weg ga pak ik hem wel weer uit natuurlijk (als ik weg ben hoor ik hem immers toch niet krijsen :)) maar het gebeurt wel is dat je voor je school met allerlei papieren bezig bent en dat hij er dus niet uit kan .. dan zit ie wel is een paar uur ingepakt, de hele dag was toch wel een beetje overdreven :P Maar een ander valkje erbij is echt geen optie, het is hier (dankzij mn moeder vooral :P) een redelijke dierentuin en ik wil mn Skunkie tog niet kwijt .. dus dan is volhouden en maar laten krijsen de enige oplossing denk?

Groet, Bart

imv

Hallo allemaal!
Het is wel waar wat Karin zegt. Als je een schreeuwerd hebt en je gaat je eraan storen, dan kom je inderdaad in een visueuze cirkel terecht... eigenlijk een neerwaardse spiraal.
Jij bent degene die deze cirkel zal moeten doorbreken door positief gedrag te belonen, en ongewenst gedrag te negeren.

Denk er maar eens over na. (werkt hetzelfde bij kleine kinderen  ::)  ). Beloon dan ook het positief gedrag als hij uit de kooi is. Je moet niet bang zijn om dat te belonen, dat hij weer gaat schreeuwen in de kooi. Het is toch leuk om uit de kooi te zijn? Laat dat ook aan hem merken. Als je hem uit de kooi haalt met een zucht van "jij je zin", dan is zijn schreeuwen de moeite waard geweest.

Dus: als hij uit de kooi mag heel enthousiast zijn, en als hij teruggaat en weer gaat schreeuwen, zeggen dat hij nu daar moet blijven en verder negeren.

Succes en groetjes,
Irene

barthezz

We gaan het proberen :) bedankt allemaal

Martin1

Hier even een reaktie over het advies om een 2e valkparkiet aan te schaffen als je een schreeuwer hebt:

Ik heb ook een 2e valkje erbij genomen om het schreeuwen tegen te gaan. Dat hielp....2 weken. Daarna begon ie weer met schreeuwen. Eigenlijk voornamelijk als hij er uit wil (en dat is bijna altijd) en als ik maar even de kamer uitloop dan wil hij me achterna anders gaat ie gillen en houdt niet op voordat ik weer terug ben. Ook al duurt dat een paar uur. Ik snap niet dat hij (of zij?) zich meer hecht aan mij dan aan zijn nieuwe soortgenoot. Hij moet er zelfs weinig van hebben en is ook een beetje aggressief naar het andere valkje toe. Ook ik probeer hem te negeren als hij zo schreeuwt maar tot nu toe heeft dat weinig effect. Ik kan er gelukkig redelijk tegen maar ik schaam me soms dood voor de buren.

Het nieuwe valkje neemt het geschreeuw nu ook over en nu heb ik dus 2 schreeuwers  >:(

Groetjes

martin

Karin

Toch een kwestie van blijven negeren. Als je er één keer aan toe geeft dan ben je weer terug bij af. Ik heb er ooit een stukje over geschreven op mijn website. In het hoofdstuk "tam maken" en dan onderaan. De url van mijn site staat onder mijn handtekening. Zorg dat je zelf de langste adem hebt en laat je valkje nooit winnen !

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

angelina

Hoi allemaal,

Heb hier al eerder een klein stukje geschreven maar wilde toch echt nog even melden dat negeren uiteindelijk wel degelijk helpt. Ook voor zazou komt er over een weekje of 5 een vriendje/vriendinnetje en dan zal hij het ook beter naar zijn zin hebben maar ik heb het geschreeuw al een heel eind terug weten te dringen door te negeren. In de ochtend hoor ik hem alleen maar even als ik de woonkamer binnen kom maar dit kan ook te maken hebben met het begroeten en dat hij nog niet zijn volume knop weet te vinden in zijn enthousiasme verder is hij best ingedimd. Het is in ieder geval het proberen waard lijkt mij. Baat het niet dan schaad het niet.

Groetjes, Angelique ;)

Love birdies

Bianca

Citaat van: Karin op 30 juni 2005, 22:28:36
Toch een kwestie van blijven negeren. Als je er één keer aan toe geeft dan ben je weer terug bij af. Ik heb er ooit een stukje over geschreven op mijn website. In het hoofdstuk "tam maken" en dan onderaan. De url van mijn site staat onder mijn handtekening. Zorg dat je zelf de langste adem hebt en laat je valkje nooit winnen !

Groetjes, karin.

heb jij zelf al eens een giller gehad?
Ik vind het namelijk moeilijk om vol te houden te negeren, het gaat af en toe ECHT NIET :-\ dan leg ik over de helft van de kooi een doek dat ze nog wel naar buiten kunnen kijken maar mij niet zien na een tijdje als ie dan weer rustig is haal ik het er uiteraard vanaf.

Hoe heb jij dat gedaan? ???

Ik geef ze genoeg speeltjes en snoep.
Punky ziet mij namelijk als partner en zal niet snel tollereren dat hij een valkje zal moeten "nemen" (wat een woord keuze :o ) in plaats van mij, whahahahahahahahhahaha.
Ik heb 'm zelf verpest..........dat geef ik eerlijk toe
heb 'm in het begin gewoon TEVEEL verwent.....
En ik kan er aardig mee leven, nu...... ;)
Ik merk juist vaak als ik even gedag zeg dat het gillen korter duurt als wanneer ik dat niet doe.........
Pfffffffffffft het zoooo moeilijk! :-\

Ik zeur er niet meer over en zeg gewoon tegen mezelf dat het een vogel is en dat dat is wat een vogel doet.........

Een hond is ook blij als ie je ziet en kan dan ook gaan blaffen, zo kijk ik er maar een beetje tegenaan....... ;D ;)

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

30 juni 2005, 23:37:09 #14 Last Edit: 6 juli 2005, 14:43:09 by Karin
Yep, Jazzy heeft behoorlijk gegilt vroeger, en Mellody kon er ook wat van toen ze nog alleen beneden zat. En zodra ik haar boven zette bij de andere valkjes was het over  ;D Maar de truc is om te voorkomen dat het een giller wordt, dus meteen vanaf het eerste gilletje negeren, anders wordt het alleen maar moeilijker.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves