Gebroken pootje bij jong van 6 dagen

Gestart door Mandy, 27 juni 2005, 22:02:22

« vorige - volgende »

Mandy

27 juni 2005, 22:02:22 Last Edit: 27 juni 2005, 22:04:39 by Mandy
Hallo allemaal,

Vanavond bij mijn inspectie dacht ik een jong dood te zien bij Pino&Pipo, maar dat zag ik gelukkig verkeerd. Maar wat ik wel zag en waar ik niet zo gelukkig mee ben is dat dat jong ws een gebroken linker poot heeft en ik denk ook iets met het vleugeltje. Zo te zien heeft dit jong op de linker zij in de verdrukking gelegen. :-\
Het pootje is verdikt en hij kan er niets mee, ook het vleugeltje houdt hij raar. Met de rechterkant kan hij alles doen en hij wordt nog gevoerd. Ik zou niet weten wat ik hieraan kan doen bij zo'n klein prulletje. Het is het 4e jong van Pino en is van 21 juni en dus maar 6 dagen jong. Ik zal morgen wel even naar Feld bellen.
Mocht hij gevoerd blijven worden en in leven blijven dan kijk ik wel hoe het zich verder ontwikkelt en eventueel nog bijtrekt mocht het alleen gekneusd zijn. Als er geen verbetering optreedt dan heeft dit jong weinig kans op een normaal zelfstandig leven buiten het blok. Ik ben dus bang dat dit beestje geen normaal kwalitatief leven tegemoet ziet... ::)
Wat denken jullie?

Ik heb niet zo goede foto's kunnen maken, maar dit is het jong;

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Bianca

Agut arm ding! :o

Kun je mischien niet een rekverbandje verknippen en om z'n hele (boven)lijfje doen zodat het op z'n plek blijft?
het is ook allemaal zo ienieminie!

Sterkte ermee! :-\

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Lique

Hoi Mandy,

Het pootje ziet er inderdaad niet goed uit. Hij lijkt ook behoorlijk verdraaid.
Op zich moet dit goed te krijgen zijn, en als hij goed ingepakt wordt, zal je met een week ongeveer zeker verbetering moeten merken. OMdat er nog erg veel lijmstof in de botten aanwezig is zal de breuk snel weer goed kunnen groeien.

Ik zou het eerst proberen, en daarna opnieuw kijken, of dit jong een vogelwaardig bestaan zal hebben.

Over de vleugel: Ik denk niet dat je hier op dit moment wat aan kan doen.

groetjes Lique

Paul

Hoi Mandy,

Het ziet er inderdaad raar uit.
Van de vleugel heb je grote kans dat dat vanzelf wel weer goed komt als het niet gebroken is.
Een pootje is wat lastiger zelfs spreidpootjes met een jong van een week is soms een ramp om van een touwtje te voorzien maar het kan wel.
Ik hoop dat je er iets omheen kan krijgen zodat het pootje in elk geval wee reen beetje recht gaat groeien.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Mandy

Daar dacht ik ook al aan wat Paul zei:alleen met knijpringen als het gebroken is geeft misschien te weinig steun.
Zou het een idee zijn zoals met mijn lutino toen om hier tape om te doen?? Alleen geen idee hoelang zoiets moet blijven zitten dan.
En die vleugel? Inderdaad op zijn beloop laten denk ik:kijk maar naar Sjors, ze zijn zo klein en hebben dan nog een heel goed herstelvermogen zodat dit inderdaad waarschijnlijk vanzelf wel zal genezen.
Veel succes in ieder geval ermee.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Kirsten

Hoi Mandy,

Hoe is het met de uk? en heb je feld al gesproken?

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mandy

29 juni 2005, 00:55:37 #6 Last Edit: 29 juni 2005, 01:00:54 by Mandy
Hé ik heb deze laatste 3 berichten niet gelezen, heb er geen melding van gehad, jammer. :-\
Maar met het jong gaat het redelijk. Ik heb 'm vanmiddag ingetaped nadat ik met Feld had overlegd. Hij zei ook, wat ik al dacht, dat er nu niet veel aan te doen is behalve het in een goede stand proberen te houden en dat heb ik nu met tape gedaan. Maar die tip van jou Bonnie is volgens mij ook heel handig met dat rietje! Dat ga ik morgen proberen. ;)
De breuk zit in het bovenbeentje en dat is veel lastiger volgens Feld maar mocht hij het overleven en de poot groeit niet goed dat kan hij geopereerd worden, dan breken ze het opnieuw en zetten het in een goede stand met een pin. Maar eerst maar afwachten dus hoe het verder gaat.
Het vleugeltje is volgens mij niet gebroken want hij kan die wel bewegen maar houdt het gewoon iedere keer naar buiten toe. Ik denk dat dat door de verdrukking is gekomen en het misschien alleen wat gekneusd is ofzo.
Ik zal het allemaal in de gaten houden en het jong een kans geven, en zolang Pino&Pipo er ook nog in geloven en 'm blijven voeren hou ik hoop.
En zeg nooit nooit want de wonderen zijn de wereld nog niet uit. 8)
Dit is het jong vanmiddag met tape;

Paul

Hoi Mandy,

Dat heb je toch netjes ingetaped op die foto :)
Dat van dat rietje is echt een goed idee dat vond ik ook al dat zal ik hier ook zeker onthouden.
Ik hoop dat het pootje zo toch ook wel goed komt te staan de stand is best goed lijkt me.
Beterschap met de kleine.

Groetjes, Paul

Mandy

Dank je. :)
En ik ben wel geen orthopaed maar werk wel op orthopaedie als verpleegkundige, misschien is dat in mijn voordeel. ;)

Karin

Achach, dat arme kleine ding ! Ik hoop dat het allemaal nog goed komt. Misschien houdt het het vleugeltje zo om evenwicht te houden ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

Hoi Mandy

Het ziet er inderdaad netjes uit zo.Hopenlijk blijft dit goed gaan en hoeft het niet opnieuw gebroken te wordens straks.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Valerie

29 juni 2005, 11:16:40 #11 Last Edit: 29 juni 2005, 12:18:37 by Mandy
Heb je heel goed gedaan, Mandy! Ja mss een voordeel dat je daar werkt, zie je iig wel veel.
En dat rietje is een fantastische tip! :)

Hopelijk geneest hij snel!

Groetjes,

Valerie

Mandy

Alsof het al niet erg genoeg was, nu is ook een teentje van het gezonde pootje gebroken! :'(
Dus die zit nu ook in de tape.
Wel wordt hij nog goed gevoerd, maar door de slechte lichamelijke toestand heeft hij wel een groei achterstand.
Misschien dat ik 'm beter over kan leggen naar een nest met jongen van dezelfde grootte? ::)

Kirsten

Jeetje mandy wat een pech met deze kleine mop.
Ik weet niet hoe ernstig een gebroken teentje is, maar ik hoop dat het snel geneest.
Heb je al enig idee of het gebroken pootje en de vleugel al wel wat heelt?

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mandy

4 juli 2005, 02:04:43 #14 Last Edit: 4 juli 2005, 02:10:44 by Mandy
Ik denk dat de vleugel wel meevalt en dat hij die inderdaad zo raar hield om evenwicht te houden.
Het gebroken pootje heb ik vrijdag opnieuw in de tape gezet maar met een stukje tandenstoker als spalk. Ik blijf er verder van af want om die tape eraf te krijgen moet je zo manipuleren dat je een eventuele genezing misschien wel weer kapot maakt.
Ik durf de gok niet te nemen om 'm over te leggen, de enige optie zou ook bij Suske&Wiske zijn qua grootte.
Fred&Wilma is uiteraard geen optie, die jongen vliegen al uit. Oki&Doki hebben al 6 jongen en bij Jut&Jul moet het 4e jong nog geboren worden.
En Pino&Pipo zorgen er nog voor dus dat is het probleem niet. Wel ga ik 'm vanaf morgen met pap bijvoeren en extra druivensuiker geven want dit lichaampje komt duidelijk wat tekort. Logisch ook met die breuken en het harde werk voor herstel.
Hopelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit en gaat hij het redden... ::)

Het gebroken teentje links te zien;

In de tape;

En hier met beide pootjes te zien;

Van het gebroken pootje links is al wel te zien dat hij die teentjes toch al wat meer gebruikt en ook de bloedvoorziening is daar goed want je ziet de teentjes al naar grijs verkleuren. Dat komt omdat dit een wildkeur of gepareld valkje gaat worden, ook te zien aan het grijze kuifje dat door gaat komen. :)