28 april 2024, 12:56:03

Bek- en verenrot

Gestart door Brede W, 27 juni 2005, 17:56:21

« vorige - volgende »

♪ Marlies

Nou meid van harte hoor. Wat moet dat een opluchting voor je zijn. Dit kun je wel van de daken af schreeuwen zoals ze zeggen. ;D ;D ;D
Ik heb je al die tijd wel gevolgd, maar niet gereageerd. Wist niet wat ik moest zeggen. :-\
Hopelijk is datgene wat er dus wel zit goed te behandelen.

Succes,
Marlies

margreet

hallo Wendy,

Eindelijk bericht, en wat voor een, van harte gefeliciteerd met de uitslag, je bent er nog niet, maar dit is verschrikkelijk goed nieuws, geniet maar lekker van ze.

groetjes Margreet

Rianne

Oooh wat goed zeg! Wat zul jij blij zijn met deze uitslag! :)

Brede W

Oh ja, ik ben helemaal happy!!! En mijn vriend ook :D Ik hoop dat Hedwig er snel achter komt wat er dan wel mis is met Ozzie. Ik ben nu niet meer zo bang dat het iets heel ernstigs is, want hij komt niet ziek over. Op dit moment zit ie weer acher me te brabbelen, erg gezellig  :-* Een jongen van een ander forum had het al over Kliermaag Verwijdings Syndroom (KDS), maar daar geloof ik niets van, want die symptomen heeft Ozzie helemaal niet. Dus ik ga nu gewoon verder met genieten, en dan zien we het volgende week vrijdag wel  :D ;D

Annouschka

Hoi,

ook ik heb je hele verhaal gevolgd maar reageer nu pas. :-[  Ik ben ook heel erg blij voor je, wat een goed nieuws zeg!!

En, waarom had die jongen het over kliermaagdilatatie??  Zolang je gaaitje niet vermagerd, er geen zaden in de ontlasting zitten en hij niet overgeeft, moet je je daarin weinig zorgen maken denk ik ;)
Das ook zo'n gemene ziekte als bek en vederrot. Vorig jaar dacht de DA ook dat mijn valkjes daarmee besmet waren maar een jaar later, leven ze nog en lijken ze gezonder dan ooit.  Ik denk dat die ziekte gewoon soms te vlug genoemd wordt, dat mensen onnodig bang worden gemaakt.

groetjes en geniet maar lekker van je vogels!!

moonwitch (diana)

Hoi Wendy

Ook ik ben er een die wel je verhaal volgde, maar niet reageerde.
Nu bij dit goede nieuws moet ik wel reageren.
Ik ben hartstikke blij voor je dat je grijze en je valkjes geen bek en verenrot hebben.
Ikzelf heb ook 2 grijze roodstaarten. 1 gekocht bij een dierenwinkel en een bij een bevriende kweker en die heb ik zelf met de hand grootgebracht.
Hopelijk komt hewdig er snel achter wat het wel is, en hopelijk is het niets ernstig.
groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Gerda

Hoi Wendy,

Wat een geweldig nieuws. Dan is het 't wel waard om er zo lang op te moeten wachten. Maar die vreselijke, onzekere tijd ligt nu achter je!!
Ik denk dat je zelf voor 80% dacht aan positieve uitslag, vooral omdat alles er toch wel op wees. (Klinkt eigenlijk wel raar: de uitslag is negatief en dat is positief - vaak wel erg verwarrend.)

Ik hoop dat Hedwig erachter komt wat er met Ozzie aan de hand is. Want de veren zijn wel erg vreemd.

Maar goed, geniet eerst maar eens van het goede nieuws!!!

Groetjes Gerda

trienke

hoi

IK ben blij voor je daat je vogel niet ziek is.

Groetjes Trienke

Ankie

Hoi Wendy

Ik lees net het goede nieuws en ben echt hartstikke bkij voor je  ;D ;D ;D. Wat een enorme opluchting ,maar ben wel benieuwd wat er dan wel aan de hand is!
Weet je al wat meer?

Groet van Ankie
:-* Zazou & Nala

Brede W

Citaat van: moonwitch op 22 juli 2005, 10:16:24
Ook ik ben er een die wel je verhaal volgde, maar niet reageerde.
Nu bij dit goede nieuws moet ik wel reageren.
Ik ben hartstikke blij voor je dat je grijze en je valkjes geen bek en verenrot hebben.
Ikzelf heb ook 2 grijze roodstaarten. 1 gekocht bij een dierenwinkel en een bij een bevriende kweker en die heb ik zelf met de hand grootgebracht.
Hopelijk komt hewdig er snel achter wat het wel is, en hopelijk is het niets ernstig.
groetjes diana


Hoi Diana,
wat leuk dat jij ook twee grijsjes hebt!!! Ozzie heb ik ook zelf met de hand grootgebracht, vanaf 6 weken.
Hoe raar het ook klinkt, ik kijk uit naar het consult van volgende week vrijdag, omdat er dan misschien duidelijkheid komt.
FF een vraagje tussendoor waar je misschien het antwoord wel op weet. Ozzie is altijd gekortwiekt geweest en dat is nu aan het aangroeien. In vergelijking met valkjes hebben grijze een groter percentage van hun vleugels nodig om te kunnen vliegen??? (want mijn valkjes kunnen als ze een klein beetje gekortwiekt zijn nog wel vliegen, maar Ozzie stort nog steeds neer, ook al heeft hij nu al best veel draagkracht als hij aan het flapperen is met zijn vleugels. Zeg maar dat valkjes een grotere marge hebben dan grijsjes). Klopt dat - als je dit verhaal kunt volgen  :D???

Citaat van: Annouschka op 22 juli 2005, 09:46:39
En, waarom had die jongen het over kliermaagdilatatie?? Zolang je gaaitje niet vermagerd, er geen zaden in de ontlasting zitten en hij niet overgeeft, moet je je daarin weinig zorgen maken denk ik ;)
Das ook zo'n gemene ziekte als bek en vederrot. Vorig jaar dacht de DA ook dat mijn valkjes daarmee besmet waren maar een jaar later, leven ze nog en lijken ze gezonder dan ooit. Ik denk dat die ziekte gewoon soms te vlug genoemd wordt, dat mensen onnodig bang worden gemaakt.

Jah, ik vond dat ook al zo vaag dat die jongen dat opperde. Had een beetje erover gelezen en had meteen zo iets: dit heeft Ozzie echt niet. Het schijnt idd ook wel een hele erge ziekte te zijn, maar idd totaal ander ziektebeeld.

Citaat van: Gerda op 22 juli 2005, 12:13:05
Ik denk dat je zelf voor 80% dacht aan positieve uitslag, vooral omdat alles er toch wel op wees. (Klinkt eigenlijk wel raar: de uitslag is negatief en dat is positief - vaak wel erg verwarrend.)

Hallo Gerda,
Nou... voor mijn gevoel lag die verwachting nog wel hoger dan 80%  :-\. Maar gelukkig onterecht  ;D!!!
Is inderdaad wel verwarrend soms met positief en negatief. Had bij mijn msn naam gezet dat ik onvoorstelbaar positief was en toen dachten er mensen dat dat dus Ozzie was  :-[, toen maar heel snel veranderd in 'onvoorstelbaar positief want Oz is negatief'. Dat was wel weer de blunder van de week  ;).

Citaat van: trienke op 23 juli 2005, 09:37:57
IK ben blij voor je daat je vogel niet ziek is.

Hoi Trienke,
Jah, ik ben ook geweldig opgelucht!!!! Nog wel ff afwachten wat Ozzie dan wel heeft, maar dat zie ik toch niet zo somber in.

Citaat van: Ankie op 23 juli 2005, 22:19:39
Ik lees net het goede nieuws en ben echt hartstikke bkij voor je ;D ;D ;D. Wat een enorme opluchting ,maar ben wel benieuwd wat er dan wel aan de hand is!
Weet je al wat meer?


Hoi Ankie,
echt onvoorstelbaar wat een druk er van me afgevallen is!!! Ik heb nog geen idee wat Ozzie dan wel heeft, maar ik hoop daar vrijdag achter te komen, dan gaan we naar Hedwig toe!

Nou, ik houd jullie op de hoogte!!!
Groetjes,
Wendy

Jill

Heej wendy fijn joh dit nieuws!!!
Ik ben heel blij voor je!
Groetjesss...

Valerie

Hoi Wendy,

Ik krijg hier tranen in mijn ogen van ontroering. Ik ben zoooo superblij voor je!!!! Dus als Ozzie toch wat heeft, is het  iig te genezen? Dat is zooooo mooi! :):):):):):)

Weet even niet wat verder zeggen. :) 



Brede W

Citaat van: Valerie op 25 juli 2005, 21:37:01
Ik krijg hier tranen in mijn ogen van ontroering. Ik ben zoooo superblij voor je!!!! Dus als Ozzie toch wat heeft, is het  iig te genezen? Dat is zooooo mooi! :):):):):):)

Weet even niet wat verder zeggen. :) 


Jah, het blijft echt heel gaaf nieuws he  ;D ;D ;D En ik neem aan dat het wel te genezen valt!! Dat moet wel he, dat heeft Oz wel verdiend!
Hoewel er vandaag de bloedspetters op de vloerbedekking zaten van Ozzie, daar schrok ik dan wel weer van (dus toen ging ik zijn vleugel bekijken, maar dat vond Oz maar niets en beet hij mij en nu hebben we allebei gebloed). Ook heb ik gister weer een rare veer gevonden  :(. En het is altijd zijn rechter vleugel!
Maar gelukkig gaan we morgen naar Hedwig en ik hoop dat ze nu een diagnose kan stellen!

Groetjes,
Wendy

Gompie

Hoi,

Heb net alles gelezen, meestal mijd ik de stukjes in ziekte omdat ik daar niet zo goed tegen kan...ben een watje :-[ ::)
Maar jeetje zeg wat een moeilijke tijd moet dat voor je geweest zijn met al dat wachten en de onzekerheid en wat een enorme opluchting dat het toch niet die rotziekte is!!! :D
Ik las ook dat je vandaag naar een arts zou gaan..Hedwig. Hoe is dat afgelopen??

Groetjes Esther
Groetjes Esther, Gompie, Betty, Whoopy en Henkie ;)

Brede W

Hallo allemaal,

net terug van Hedwig en de nieuwe kooi voor Ozzie in elkaar gezet (we waren toch in Eindhoven, dus meteen maar ff daar gebruik van gemaakt, pics volgen nog).

Goed, het consult met Hedwig... nou Ozzie mankeert medisch niets, maar mechanisch zoals Hedwig dat omschreef. Dus de valkjes zijn sowieso gezond/ niet besmet ;D ;D!!!

Wat er met Ozzie is, is een vrij ingewikkeld verhaal (vond ik zelf). Ik heb wel eens eerder in een topic vermeld dat Ozzie verkeerd gekortwiekt is en dat dr. Feld toen de veerstompen onder een roesje heeft verwijderd. Ook heeft hij ab gehad. En het punt is dat dit nog steeds doorspeelt. De nieuwe veren die hebben te weinig steun (omdat ze geen buren hebben) en gaan daarom erg pijn doen (doet sowieso al erg pijn, maar nu dus nog meer). En omdat ze de veren geen buren hebben gaan ze wiebelen en Ozzie zit er aan wat het ook niet bevordert.
Daarnaast spelen nog twee dingen mee, waardoor het hele proces om gezonde, stevige vleugels te krijgen een kwestie van jaren gaat worden. Tijdens zijn jeugd (voordat wij Ozzie gekocht hebben) heeft hij te weinig aandacht gehad van de kweker/ papegaaienspeciaalzaak en heeft de imprinting niet goed plaats gevonden. Hierdoor heeft hij niet voldoende vertrouwen in mensen, en reageert hij extra moeilijk op dingen die hij niet kent, zoals onderzoek bij de dierenarts, onder narcose gaan en medicijnen toegediend krijgen.
Ten slotte blijkt hij een vrij moeilijk/ hyper karakter te hebben. Hij is erg gevoelig en zenuwachtig. Sommige papegaaien zouden de pijn van de doorkomende veren niet zo heel erg vinden, maar Ozzie maakt er meteen een probleem van en is daar erg nukkig door (en gaat weer aan zijn veren rommelen wat dus niet goed is). Tijdens het onderzoek heeft hij heel erg gekrijst, op een niveau vergelijkbaar met wildvang vogels (sterker nog, hij ging zelfs langer door dan de meeste wildvang vogels zouden doen). Aan dit karakter is vrij weinig te doen, behalve door training dit zoveel mogelijk bij te schaven. Bijvoorbeeld hem dus trainen dat ik aan hem mag zitten, trainen dat dingen niet eng zijn. Maar het zal nooit een ontspannen vogel worden. Hedwig raadde ons ook aan dat bezoekers hem maar moeten negeren en zoveel mogelijk stress vermijden.

Ozzie heeft nu pijnstillers mee die hij minimaal acht weken moet slikken om het doorkomen van de nieuwe veren te verzachten. In de toekomst zullen we waarschijnlijk nog vaker naar Hedwig terug moeten om iets aan de nieuwe/ achtergebleven, afgebroken/ afgebeten veerstompen te doen. Het uittrekken van de veerstompen kan echter maximaal een keer of drie, omdat de veerfolikels anders teveel beschadigd worden. In het ergste geval zal de vleugel geamputeerd moeten worden, maar gelukkig is die kans niet zo heel groot. En zo ver zijn we nog lang niet.

Phoe, dit was een heel verhaal... ik hoop dat het een beetje duidelijk wordt. Bij mij moet het iig nog wel flink bezinken en de consequenties laten doordringen.

Inmiddels zit Ozzie wel rustig in zijn kooi, hij heeft hem eerst helemaal bekeken en zit nu zijn veren te poetsen.

Groetjes,
Wendy