28 maart 2024, 14:04:35

Bek- en verenrot

Gestart door Brede W, 27 juni 2005, 17:56:21

« vorige - volgende »

margreet

hallo Wendy,

Jammer dat het met Ozzie zoveel keren verkeerd is gegaan in zijn verleden, daar hebben jij en hij nu de lasten van, is inderdaad een heel verhaal maar geeft wel veel duidelijkheid, hopelijk gaat het op een keer toch goed met zijn veren en zijn gedrag, dat zal best heel veel geduld vergen omdat om te buigen, je hebt gelukkig wel veel tips gekregen dus wie weet wordt het met de tijd wat beter, ook voor Ozzie, veel geduld en succes gewenst.

groetjes Margreet

Gerda

Jeetje Wendy,

Wat een verhaal. Natuurlijk zul je opgelucht zijn dat het niets lichamelijks is, maar dit is ook niet makkelijk.
Ik heb er alle vertrouwen in dat Ozzie met jouw hulp en begeleiding langzaam aan, stapje voor stapje vooruit zal gaan.

Maar dat zal een moeilijk proces worden. En langdurig. Maar dat heb je zeker voor Ozzie over.

Zelf heb ik een valkje dat in zijn eerste levensjaar een vreselijk leven heeft gehad. Opgejaagd door jonge kinderen, die hem de veren uittrokken, en verder geen aandacht. Hij is nog steeds bang voor handen, maar ik heb hem wel zover dat hij goed kan opstappen. Kroelen met mijn neus gaat af en toe nog wel, maar als ie handen ziet..... Maar in de vier jaar dat ik hem heb is hij zeker vooruit gegaan.

Nu is een grijze roodstaart natuurlijk geen valkje. Maar door consequent handelen zal het vast gaan lukken. Ik kan Hedwig's advies wat visite betreft helemaal volgen. Vooral voor de eerste tijd. Je moet hem eigenlijk helemaal opnieuw opvoeden en positieve ondersteuning geven. Zijn volle vertrouwen krijgen is het doel.

Ik wens je ontzettend veel succes hiermee. Ozzie heeft nog een lange weg te gaan. Ook nog terug voor al die 'restjes' zal weer stress geven. Maar je bent zo dol op Ozzie dat het wel moet gaan lukken!!!


Groetjes Gerda

Brede W

Hoi Margreet,

tja, deze diagnose werpt een heel ander licht op de toekomst van mij en Ozzie, en dat is best een raar gevoel! En er vallen nu toch ook wel heel veel puzzelstukjes op zijn plaats hoor! Ik schaamde me er altijd een beetje voor dat Ozzie zich niet ontwikkelde als een 'goed opgevoedde' papegaai betaamt en daar is nu ineens een antwoord op. Ik hoef me nu niet meer schuldig te voelen als ik tegen de visite zeg dat ze Oz met rust moeten laten. Dat deed ik namelijk al wel, maar wel met het idee 'dit hoort helemaal niet'. En nu ga ik er zoveel mogelijk aan doen om het gedrag van Ozzie zoveel mogelijk bij te schaven, maar rekening houdend met de beperkingen die ik nu ken.
Trouwens, dr. Hedwig zei ook nog dat grijze roodstaarten rond de leeftijd van 3 of 4 jaar rustiger worden en dat dit in ons voordeel zal werken!
Dus we gaan er gewoon voor om er het beste van te maken!

Hoi Gerda,
tja, tis een lang verhaal he! Op het moment zal het moeilijkste zijn om mijn verwachtingen aan te passen, maar ik denk als dat eenmaal gelukt is dat we dan een heel eind zijn. Ik had nog altijd ergens de hoop dat Ozzie een soort Einstein of Zac (van Animalplanet) zou kunnen worden, maar dat zit er niet in. In plaats daarvan denk ik, kan ik hem beter vergelijken met een wildvang vogel. Dat zal ons een stukje rust geven en vooral Ozzie zal dan minder stress hebben. We gaan gewoon lekker in zijn tempo aan de slag, en we zien dan wel hoe ver we komen.
Nee, een valkje is niet hetzelfde als een grijze, maar je hebt bij beide veel geduld nodig! En zo te horen beschik jij over het nodige geduld als je al zoveel bij je valkje hebt weten te bereiken! Het scheelt dat Ozzie mij in bepaalde mate nog wel vertrouwt (of me in ieder geval mag en me daarom dingen kan 'vergeven' waar hij bang voor is). Ik zeg altijd heel duidelijk waneer ik iets 'naars' ga doen, bijvoorbeeld onder zijn vleugel kijken of zijn buikje aaien. Dan weet hij wanneer hij dat moet verwachten en kan hij zich de rest van de tijd ontspannen. Maar de komende tijd ga ik voorlopig niet aan zijn vleugel zitten (hoe moeilijk ik dat vind, want ik wil weten hoe zijn vleugels er aan toe zijn), dat zal ook wel rust geven voor Ozzie.

Idd de toekomstige bezoeken aan dr. Hedwig zullen de nodige stress geven (vooral omdat Ozzie volgens dr. Hedwig zo'n vogel is die na twee jaar nog precies weet dat zij hem toen 'slecht' behandeld heeft), maar we gaan er gewoon het beste van maken!

Groetjes,
Wendy.

Valerie

In ieder geval kan je nu met een gerust hart ademhalen, dat Ozzie niet ongeneeslijk ziek is.
Ik hoop wel dat zijn veren snel doorkomen, zodat hij er geen last meer van hebt, maar zoals je al zei kan dat lang duren.
Arme Ozzie.
Mooi dat je aan zijn gedrag wilt werken, zal je veel moeite kosten, maar ik merk al dat jij Ozzie als een kind (om te vergelijken) beschouwd.
En als je een kind hebt dat gedragsproblemen vertoont en niet lekker in z'n vel zit, ga je dat ook niet weg doen of er boos op zijn. Nee, want daar hou je van (niet van die problemen, maar van dat kind).
Heel veel sterkte met Ozzie en wat een geluk dat je valkjes gezond zijn. Kan jij weer met een gerust hart bij andere mensen komen met valkjes. :)



Brede W

Hoi Valerie,

inderdaad het is een hele geruststelling dat mijn vogels medisch gezond zijn!!!

Nu ik Ozzies gedrag beter snap, kan ik er makkelijker mee om gaan. Binnenkort ga ik met een vriend van ons praten (die vaak komt logeren) over wat hij nu het beste kan doen. Ozzie reageert namelijk heel sterk negatief op hem. Het zal er op neerkomen dat hij het beste Ozzie zoveel mogelijk moet negeren, zeker voorlopig.
Verder vraag ik op het moment weinig van Ozzie, maar geef hem wel de aandacht die hij nodig heeft. Ff een periode het lekker rustig aan doen (ook omdat ik dus merk dat het nieuws bij mij nogal ingeslagen heeft).

Maar het is zeker heel heerlijk dat ik weer bij mensen met kromsnavels langs kan  8) en dat al die mensen bij wie ik geweest ben ook geen angst meer hoeven hebben (en ik niet voor hun).

Groetjes,
Wendy

kokoriena

hey ik vind het heel goed dat je valkjes en je gaaitje bespaart zijn van die vreselijke ziekte en ik hoop dat da ook zo blijft
ik wens je nog veel geluk met je vogels en met de vleugels van uw gaaitje. groetjes kokoriena