28 april 2024, 15:00:16

Wil niet meer in de kooi

Gestart door Erik, 4 mei 2003, 12:30:07

« vorige - volgende »

Erik

HI,

Onze vogel wil niet meer in haar kooi als ze er is uit geweest. Als ze dan toch moet vast zitten als we weg zijn zit ze op de bodem van het hok (in paniek) te ijsberen. Ook hebben we de indruk dat ze door die stres haar eten niet kan vinden. Wat doen we?

Erik

Karin

Hoi Erik,

Hoe lang laat je je valkje normaal rondvliegen ? Ik merkte bij Jazzy dat als hij teveel vrijheid kreeg ( normaal vloog hij zo'n 8 uur per dag rond ) dat hij absoluut niet meer terug wilde. Nu mag hij zo'n 3 à 4 uur los en dat gaat een stuk beter. Hij mag ook nu vaker los, bijvoorbeeld 's middag 2 uur en 's avond's weer 2 uur.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Erik,
Je kan proberen je valkje te lokken met iets lekkers als trosgierst in de kooi dat werkt vaak wel.
Loopt ie dan heel snel over de bodem heen en weer in de kooi met zijn kopje net over de rand?
Dat deden die van mij soms ook wel maar dat is niet stress meestal.
Ze willen natuurlijk alle aandacht en zeker als ze alleen in de kooi zitten maar als je er aan toegeeft leren ze het nooit dat de kooi hun veilige huisje is.
Hun eten vinden ze echt wel hoor, als ze honger hebben aan ze op zoek en vinden ze echt wel hun vooerbakje.

Groetjes,  Paul

Chewy

Dat lopen van links naar rechts, dat is juist een teken dat ze eruit willen. Zet de kooi anders gewoon de hele dag open? Misschien komt hij of zij er vanzelf uit. En anders wat Paul zegt: gewoon eruit lokken. En oppakken kan natuurlijk ook. Laat je niet afschrikken als hij iwlt bijten... jij bent de baas! Niet de vogel.

Groeten, Chris.

Paul

Hoi Chris,
Ik begreep juist dat de valk niet meer de kooi in wilde als ie eruit was dus de kooi inlokken moet dan met trosgierst.
Eruit komen doet ie vanzelf wel en hij wil er graag uit zo te horen.
Met dat heen en weer gaan klopt dan dus wel dan wil ie er gewoon uit:-)
Zou ik ook willen als ik valk was.

Groetjes,  Paul

Chewy

Oeps verkeerd begrepen :D.

Probeer je valkje aan te leren dat het op een gegeven moment mooi geweest is. Ik heb Fido aangeleerd dat als ik hem oppak en via de deur naar binnen breng (ik heb langs de bovenkant ook een opening), dat dat het teken is: nu moet je weer je kooi in. Hij pakte zich altijd snel vast aan het tralies en bleef op de buitenkant zitten. Wat ik deed is mijn hand op zijn oogjes wanneer ik hem naar binnen deed, en mijn hand weghalen wanneer hij in de kooi was. Dit heeft hem geleerd dat wanneer ik hem naar de kooi breng, dat het dan mooi is geweest.

Lique

Nog een tip, als je je valkje weer in de kooi wil hebben, loop er niet hysterisch achteraan te vangen, maar blijf rustig, een valk voelt dat aan, en gaat dan in de benen, nou in de vleugels hahaha.

Erik

DANKU VOOR ALLE REACTIES !!!!!

Ondertussen hebben we ontdekt dat ze enkel over de bodem oven en weer gaat rennen als ze ons in de kamer kan zien. Als we bijvoorbeeld een doek over de kooi leggen gaat ze op een stok ziten eten.
We laten ze meestal 2 tot 3 uur rondvliegen.
Wat Paul daar beschreef is inderdaad wat onze vogel ook doet (Loopt ie dan heel snel over de bodem heen en weer in de kooi met zijn kopje net over de rand?)
Hopelijk zal dit beteren.

Erik

Chewy

Beste Erik,

het is helemaal niet slecht als je valkje dat doet hoor, is een heel goed teken. :).

Maar waarom een deken over hun kooi? Dat is toch een beetje zielig? Dan denken ze dat het donker is, en dan ontneem je hun plezier :(. Ik zou zeggen: laat die kooi lekker open :). Maar zo ben ik dan. Ik gun mijn valkjes altijd het beste, en hoe druk het ook is, als ze er uit willen, mogen ze er van mij uit. En zijn ze echt vervelend, zet ik ze op een kamer waar ze geen mensen kunnen storen, en deurtje gewoon open. Kunnen ze daar even hun gang gaan zonder dat anderen er last van hebben.

Is natuurlijk gewoon mijn mening, je kan er anders over denken. Maar nogmaal, die deken vind ik sneu :(. Jij wilt toch ook niet in een huis wonen waar iemand zomaar de gordijnen dichtdoet waardoor je geen daglicht meer kunt zien?

Groeten, Chris.

Paul

Hoi,
Ik heb ook nog nooit een doek over de kooi gehangen want vind dat niet nodig.
Als ze zo zitten te ijsberen in de kooi gewoon hun gang laten gaan dan weten ze dat het niet helpt en ze stoppen dan gewoon want het is alleen maar aandacht trekken en ze moeten natuurlijk wel leren dat ze niet de hele dag aandacht kunnen krijgen.
Je kan hem er dan natuurlijk ook uitlaten maar altijd hun zin geven dan blijven ze zeuren, het zijn net kleine kinderen :-)

Groetjes,  paul

sannecoenders@hotm

Hallo allemaal,

mijn valkje (diddel) wilde in het begin ook de kooi niet meer in en ging ook ijsberen enzo.
ik heb hem toen steeds genegeerd en nu gaat hij zelf zijn kooi weer in en gaat dan lekker ligen slapen of eten, en natuurlijk leuke deuntjes fluiten.

en als ik dan een bepaald deuntje fluit weet hij dat hij er weer uit mag en is hij ook heel erg happy!

Groetjes Sanne,
Diddel (vogel), Gorgie (rat), Binky (kat), Joepie (poes),
Bowie (hond), Blup & Bluppie (vissen), Boe & Tristan (baardagamen) en Boogie (leguaan)

Barbara

Hoi Chris,

zo heb ik dat mijn valkjes ook afgeleerd: hand over t kopje/rug zodat ze niet de kooi kunnen pakken met hun snavel en op stok zetten, de eerste keren waren ze erg verbaasd  :o Ik kan ze nu meestal zonder hand erover in de kooi zetten. Alleen Croky stapt soms niet over op stok, maar dan beweeg ik snel mijn hand naar beneden langs de tralies zodat ze een btje haar evenwizht verliest en binnenin de tralies pakt en overstapt, er is er maar 1 de baas en dat ben ik, haha. t Grappige is dat Croky bij mijn vriend vaak al buiten de kooi weg vliegt, dus die moet wel nog een hand over haar heen leggen. Maar ja, hij is minder vaak thuis en geeft ze minder aandacht, dus ze pikt t denk ik niet als hij haar terugzet, zou ik dan ook niet doen  ;)