3 mei 2025, 17:40:12

Het verhaal van Chewy

Gestart door Chewy, 4 mei 2003, 08:23:34

« vorige - volgende »

Chewy

4 mei 2003, 08:23:34 Last Edit: 17 augustus 2003, 20:48:51 by Chewy
Hoi mensen :).

Misschien vinden jullie het wel leuk om mijn verhaal eens te lezen. (Misschien ook niet... :D). Nou hier komt ie dan.

Vroeger had mijn opa op zijn zolder een hele kamer helemaal ingericht voor valkparkieten 8). Dus geen kooien, echt puur één kamer voor hen alleen. Hij had zulke mooie beesten, waar ik ontzettend van onder de indruk was. Hij hield heel veel van zijn valkparkietjes. Het grappige is, is dat zijn vader dat ook weer heel erg had, maar dan met grasparkieten. Mijn moeder heeft het weer aan mij doorgegeven, door me als klein kind al konijnen, muizen, cavia's, hamsters, wandelende takken en salamanders goed te keuren. Ik weet niet beter dan dat ik altijd een huisdier heb gehad.

Eindelijk heb ik nu toch onze familie-roeping gevonden: vogels. Net als mijn opa heb ik een grote liefde voor valkparkieten.

Ongeveer 3 jaar geleden, toen ik 16 was, besloot ik er eentje te kopen. Dit was Fido, een mannetje, wildkleur. Deze is heel tam, maar het is echt een eigenwijs manneke hoor :). Een maandje later nam ik er een tweede bij: Charlie. Charlie was prachtig! Een geel geparelde pop. Haar parels waren zo wit als het maar zijn kan. Oei wat hield ik van dat beestje. Deze valkparkiet was zó tam, daar moest je zelfs als vogelhater gewoon van gaan houden.

Ik merkte dat Charlie wel een zwak vogeltje was. Helaas had ze geen gevoel voor hoogte (toch raar voor een vogel :D) en kon niet sturen. Ze vloog dus altijd rechtdoor. Op een gegeven moment werd ze ziek. Een darminfectie. Heel veel tijd in het beestje gestoken om haar weer beter te krijgen. En dat was niet makkelijk, aangezien haar hele kontje was beschadigd daardoor. Ze maakte namelijk zelf de wond open door de jeuk. Gelukkig was ze erbovenop gekomen.

Fido en Charlie konden het goed met elkaar vinden. (Ouders, de volgende zin is 18+!) Fido wist precies hoe en wanneer Charlie zin had in sex, en hoppa, ja hoor, daar gingen ze (Ouders, nu wordt het weer toegankelijk voor kinderen onder de 3 jaar). Charlie werd zwanger. Broedhokje gekocht. Tijdje later: 4 eieren!

Paar weken gingen voorbij, en de jongen kwamen uit! Helaas, 2 eieren waren rot, maar de 2 anderen waren een geschenk uit de hemel! Deze twee, twee wildkleuren, waarvan de pop in de staartveren gele parels had, noemde ik Puck (het vrouwtje) en Dizzy (het mannetje). Dizzy was een hele toepasselijke naam. Mijn god, die liep heel wat af zeg. Die vloog ook niet. Die líep overal naar toe. Die sprong van de tafel, op de vloer, zo af en toe een stukje meerijden op de rug van een hond, zo naar de kooi. Wilde je hem pakken? Mooi niet. Gewoon weer terug hobbelen naar de tafel. Ze waren handtam gemaakt door mij. Puck was lekker rustig. Typisch Charlie.

Maar voordat Puck en Charlie zover waren om uit het nestje te komen, is er iets heel naars gebeurd. Ik lag op een ochtend lekker uit te slapen, komt mijn moeder hysterisch naar boven rennen: "Chris! Charlie is weggevlogen" PISNIJDIG dat ik was, trok ik mijn pyjamabroek aan en pakte de fiets. Ik heb toen 3 uur in de buurt rond lopen fietsen, maar geen spoor te bekennen. Zoals ik al zei: Charlie kon alleen maar rechtdoor vliegen. Wat was er dus gebeurd: mijn moeder had het raam op een kiertje gezet en had Charlie vrolijk op haar schouder. Charlie denkt: stukkie vliegen, maar hey, hoe moet je nou sturen? Oeps! Een raam! Boem! Zo tegen het raam op... en deze stond op een kier. Charlie vliegt er dus tegenaan, glijdt naar beneden en glipt zo door dat kiertje heen. Kan het nog steeds niet geloven. Een vogel die al redelijk zwak was, geen gevoel voor diepte had en niet kon sturen.. tja, die overleeft het niet. Ik was er kapot van :-[. Zie je me al fietsen in mijn pyjama? :-/

Maar goed. Fido dus Puck en Dizzy in zijn eentje grootgebracht, wat bijna zijn eigen leven kostte. Helaas is de oude Fido ook nooit meer teruggekomen. Sindsdien is hij altijd wat feller geweest. Ik zou ook boos worden als Jaimy ineens afgepakt zou worden! ;-)

Puck en Dizzy werden ouder, en een maandje later kregen we vermeldingen van een gele/witte vogel die gevonden zou zijn. Dus wij erop af natuurlijk! Helaas... niet onze Charlie. Maar wel een beestje die het net had gered uit de klauwen van de kat, en ik kon het niet over mijn hart krijgen om die aan zijn lot over te laten. Dit vogeltje was een Lutino, maar wel een hele oude hoor. Hij was erg in shock, is nooit meer handtam geworden. Daarom noem ik hem nu Wicky. Wel grappig, Fido en Dizzy gingen allebei Wicky's fluitje overnemen. Fido zingt het nog steeds :). Tja. Wicky was echt helemaal beschadigd... maar ik heb hem er bovenop gekregen! ;D.

Helaas... door omstandigheden thuis konden we al die vogels niet meer in huis hebben. Mijn moeder stond erop dat Puck, Dizzy en Wicky het huis uitgingen :(. Dus alle drie naar het vogelcentrum gebracht. Deze zijn nu in goede handen. Ik weet niet waar, maar die vent van het vogelcentrum is zo ontzettend neurotisch, dat hij ze niet aan de eerste de beste weggeeft. Ik heb er vertrouwen in dat ze goed verzorgd worden. Wicky zal ongetwijfeld een volièrevogel zijn geworden. Puck en Dizzy waren handtam, zullen ongetwijfeld nu elke dag gekroeld worden... maar helaas niet door mij :-[.

Bijna anderhalf jaar verstreken. Ondertussen op internet wat gesurfd. Kwam ik op valkparkiet.com. Ongeveer midden 2002 aangemeld voor de nieuwsbrief. Stom van mij dat ik nooit een kijkje nam op het forum! ::). Nu zit ik er een tijdje op en ben dolenthousiast. Ben verslaafd aan het forum :P.

Maar goed, om terug te komen op het verhaal...
Paar weken geleden toch besloten om de voetsporen van mijn opa weer op te pakken. Ik hoorde van Jet dat ze nog valkparkietjes bij de boerenbond hadden, van ongeveer 6 maanden oud. Volgens haar zat er een pop bij... Kon het niet laten en ging toch even kijken... en ja hoor. Ik was helemaal verkocht. Sindsdien woont L ulu, pop, cinnamon, bij Fido in de kooi. Fido is heel erg verliefd, alleen L ulu nog niet helemaal... ben benieuwd hoe dat afloopt. Helaas zal L ulu nooit echt handtam worden, maar het komt dicht in de buurt. Ze bijt gelukkig niet :). Het is een scheetje hoor.

Afgelopen woensdag besloten dat ik er uiteindelijk 4 in deze kooi wil. Toen besloot ik het vogelcentrum te bellen... ze hadden een nestje van 8 weken oud (2 weken van de ouders), 3 bont-geparelde valkjes. Ik ging natuurlijk even kijken... Je raadt het al :). Verkocht! Ik nam de stoerste ;-) en hij of zij doet het tot nu toe erg goed. Ik heb hem nu 2 dagen en hij is nu al redelijk handtam. Blaast nog wel even als ik hem op wil pakken maar laat zich al aaien en blijft rustig op mijn schouder zitten. Het is ook weer een scheetje hoor. En ik denk dat het een pop is, want op de manier waarop Fido indruk probeerde te maken... dat kan haast niet missen.

Dat was het wel zo'n beetje. Dit weekend is L ulu een beetje ziek geworden... sinds vandaag beetje last van dunne ontlasting. Laten we hope dat het over gaat, ander ga ik er even mee naar de dokter.

Oh ja. De bont-geparelde heet Makea. Dat is Fins voor "zacht". Dat was namelijk het eerste dat me opviel bij hem: de veren waren echt zo ontzettend zacht... en ook het karakter is heel zacht.

Ik hou jullie op de hoogte. Misschien kan ik binnenkort ook wat fotootjes bij dit verhaaltje plaatsen.

Groeten, Christian.

Paul

Hoi Chris,
Ik heb vandaag eindelijk de moed gehad om je lange verhaal even te lezen :-)
Jij hebt dus ook al een aantal nare dingen meegemaakt las ik maar gelukkig heb je nu weer een paar hele lieve valkjes :-)
In elk geval beterschap met Lulu maar dat moet zeker lukken met een dierenvriend als jij :-)
Je hebt het valkenvirus dus ook al aardig te pakken lees ik  :D
Fijne ziekte hoor en zeker ongenezelijk.
Veel succes met je valkjes en hoppen dat je weer een nestje krijgt met degene die je nu hebt.
Je zei al dat ze nu een grotere woning gingen krijgen dus dan heb je wel meer kans dat ze gaan broeden :-)

Groetjes,  paul

jaimy (weer op school)

hey lievie,

allemachtig wat een verhaal!! Wel leuk dat je nu mischien weer kleintjes krijgt!!!! (nou ja jij...) Moet je ook over gaan vertellen als ze uitkomen.( als de eitjes komen) hihi spannend!!  ;D nou lievie..doei doei!!!
p.s. wat doet jaimy op school? naar valkparkiet.com hahaha

Chewy

Hoi luitjes!

Ik ga jullie even op de hoogte brengen van mijn valkjes.

Fido en L ulu hebben nog niet gepaard. Ik denk dat de aanwezigheid van Makea hen belemmerd. Ik heb geprobeerd het broedhok erin te hangen, maar dan wordt Makea de kooi uitgejaagd door Fido, en dat ging er hard aan toe! Daar heb ik dus snel een einde aan gemaakt en heb ik het broedhok er maar weer uitgehaald.

Makea is bij nader inzien toch geen pop. Het lijkt zelfs een rivaal te worden van Fido naar L ulu toe (verder kunnen ze best met elkaar overweg hoor ;)). Makea heeft felle kleuren en de nieuwe staartveren hebben veel minder parels dan de eerste staartveren. Ook fluit Makea heel veel en heeft een duidelijke eigen wil. Het is geen vogel die graag in je hand zit. Hoewel dat Jaimy altijd wel lukt... ::). Hij springt liever rond en verkent de omgeving dan dat hij met je knuffelt. Dat maakt hem een hele leuke valkparkiet. Hij zou absoluut niet bijten en laat zich wel oppakken. Maar na 10 seconden probeert hij toch ergens anders naar toe te gaan. Hij is echt de nieuwsgierigste van het stel. Dat is hij ook in de kooi. Hij zit de hele dag in het schommeltje, gaat vaak in het badje... en hij heeft ook een specialiteit: belletje oppakken. De bel die hangt vlak langs een zittouw. Makea vindt het blijkbaar leuk om de bel vast te pakken en op het zittouw te leggen, zo van: die mag geen geluid maken. Ondertussen probeert hij wel de ketting kapot te maken zodat iemand anders hem niet meer terug kan hangen :D. Erg leuk om te zien. En als hij het heeft gehad, gaat hij op het kalkblok zitten... daar vind hij het blijbaar fijn om te rusten.

Jaimy en ik zijn net terug van Frankrijk... we zijn er lekker 3 weken tussenuit geweest. Toen we terug waren wilde Jaim graag even bij ons vogelopvangcentrum kijken... ja hoor. Ze hadden jonge valkjes. En ik spreek uit ervaring... ze hebben daar altijd hele mooie valkjes te koop. Dit keer hadden ze 2 lichtgeparelde, maar wel heel donkergrijs gekleurde wildkleuren. In een ander hokje zat een zogenaamde isabel (daar had ik persoonlijk nog nooit van gehoord). Was een prachtbeest. Deze 3 vogels waren allemaal 8 / 9 weken oud. Op de verkoopbank had hij een zelf tamgemaakte lutino van 10 weken oud. Deze lutino zit echt tegen het albino aan, zeker met die rode oogjes. Echt een prachtbeest, een juweeltje. Deze wilde Jaimy graag kopen (http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=aankoop;action=display;num=1061051740).
Ikzelf kocht een van de wildkleuren. Die vond ik zo ontzettend mooi. Zo mooi donker grijs en dan die gele parels op de borst en staart... geweldig. Ik was verkocht. Nu heb ik dus het aantal vogels dat ik uiteindelijk in mijn kooi wilde hebben: 4! Ik heb hem of haar Dinky genoemd, naar een pony van Jaimy.

ik heb heel veel foto's gemaakt. Ik zal ze zodra ze ontwikkeld zijn inscannen en hierbij plaatsen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Tot snel!

Chris.

Jaimy_en_Viggo

hey lieverd van me!

Wat een verhaal weer, maar weer errug leuk om te lezen! De volgende keer gaan we weer naar het opvangcentrum..alleen maar om te kijken..(met onze handjes)  ;) Nica zit nu lekker te zingen..en Charlie zit te pitten..en Viggo vraagt af waar die echo vandaan komt.. ::) Nou lieverd..ik kijk uit naar je foto's!

heel veel  :-* :-* :-* :-* :-* van mij!