23 mei 2025, 23:03:49

valkparkiet verkouden

Gestart door Martin Verlaan, 15 juni 2005, 12:37:28

« vorige - volgende »

Martin Verlaan

Dag allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een hele leuke en lieve, tamme valkparkiet. Hij is nu ongeveer een jaar oud.

Maar zolang ik hem heb is hij elke dag wel een keer verkouden. Dan wordt zijn neusje rood, gaat zijn borstkas en staart op en neer omdat hij het erg benauwd heeft en hij moet dan ook vaak niezen. Soms zie je hem ook echt naar lucht happen. Het valt me ook op dat zijn ene neusgat iets groter is dan de ander, hoop niet dat dit een voorteken is van een tumor of zoiets. Deze verkoudheid duurt meestal niet erg lang, het lijkt dan ook dat hij het grootste deel van de dag nergens last van heeft.

Er zijn grote of plotselinge temperatuurverschillen in mijn huis en de kooi staat ook niet dicht bij de verwarming of een raam. Ik heb sinds kort ook een ander valkje en die heeft nergens last van.

Weet iemand wat dit kan zijn, en wat je hieraan kunt doen?

Alvast bedankt.

Martin

Martin Verlaan

Citaat van: Martin Verlaan op 15 juni 2005, 12:37:28
Er zijn grote of plotselinge temperatuurverschillen in mijn huis

Dit moet zijn:

Er zijn GEEN grote of plotselinge temperatuurverschillen in mijn huis

Ivy

Hallo Martin.
Het klinkt een beetje vreemd. Valkjes niezen wel af en toe, omdat er stof komt in hun neusje, maar dat die van jouw het ook benauwd krijgt...
Als ik jou was, bel ik naar een goede dierenarts, bijv. dr. Feld Tel 033-2864772. Bellen kost niks en je weet gelijk meer. Misschien is het niks serieus maar dan weet je dat ook meteen...
Succes!
Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Martin Verlaan

Hallo Ivy,

Bedankt voor de tip. Ik heb gelijk maar gebeld en het is waarschijnlijk iets chronisch. Ik kreeg het advies om hem mee te nemen onder de douche, want dat al dat stoom kan helpen. Verder heb ik toevallig nog antibioticum liggen en dat mag ik ook gedurende een week geven. En eventueel nog vitaminedruppels.

Ik ga het allemaal proberen en hoop dat het helpt.

Groetjes,

Martin