Weten jullie raad-rosella's (Zou Ricky ziek zijn?)

Gestart door Valerie, 13 juni 2005, 16:09:41

« vorige - volgende »

Valerie

13 juni 2005, 16:09:41 Last Edit: 13 juni 2005, 16:23:54 by Valerie_vh
Ik vraag mij af of Ricky ziek is. :s Ik zie hem vaak bolzitten. Of het nu is omdat hij gevlogen heeft en moe is?
Ook heeft hij geen fatsoenlijke zitstok bovenin de kooi. Hij gaat steeds op de ketting zitten, die niet als zitstok bedoeld is, maar om speeltjes aan op te hangen. Ik ga zometeen naar de garage om stukken van die wilgetakken af te halen, die ik uit Antwerpen heb. Helemaal schoonmaken, met birdspray inspuiten en dan zitstokken maken voor helemaal bovenin.
Ik weet niet of het normaal is dat Ricky zo vaak bol zit overdag en slaapt. Het is wel zo, dat ie heel lange tijd niks gevlogen heeft, toen hij nog in die kleine kooi zat. Mss wel een paar maand ofzo en nu mag hij bijna dagelijks vliegen.
Ik zou niet graag hebben dat Ricky toch ziek is en ik er niks of te laat wat aan doe. Ik weet dat Dr. Feld op vakantie is, voor hoelang, weet ik niet.
Weet iemand raad wat ik best zou doen? Het is mogelijk dat ik me om niks zorgen maak. Hij heeft ook geen slechte ontlasting en hij eet naar mijn zeggen wel weinig. Ik weet niet wat een rosella daags hoort te eten. Hij eet minder dan 2 eetlepels zaad per dag. En veel anders krijgt hij niet. Af en toe groenvoer, stukje kaas/brood. Te veel groenvoer geeft weer diaree dus...
Groetjes,

Valerie

Inger m

Hoi,
Hoe zit Ricky er verder bij? Zitten er andere vogels om hem heen? Als ik het goed lees zit hij alleen? Ook rosella's zijn vogels die juisat graag samen zitten met soortgenoten...

Mss is het te overwegen om er een soortgenoot bij te zetten in een grotere kooi. Aangezien je zelf schrijft dat hij er al een trijdje niet meer uit is geweest. Een vogel die zich 'verveelt' kan daardoor lusteloos worden en sloom.

Ik lees over de wilgetakken. Schoonmaken met water is ok. Maar inspuiten met Birdspray zou ik niet doen. De kans is klein dat er vogelluis op zit en het is slecht als een vogel Birdspray binnenkrijgt met het knagen aan de takken. Andere beestjes aan de takken kunnen geen kwaad. Ik hang alles zonder te spoelen gewoon in al mijn volieres en zelfs bij heel jonge kuikens...en ze zijn dol op de beestjes die erop lopen!

Probeer het gebruik van Birdspray zoveel mogelijk te beperken. Hoewel het wel voor vogels is bedoeld, is het wel een bestrijdingsmiddel. Ws staat er ook op de verpakking dat water- en voerbakken verwijderd moeten worden. Ditzelfde geldt dan ook dat je het beter niet spuit op plekken waarvan de vogel eet.

Wat betreft de voeding, zijn zaden onvoldoende. Waarom krijgt Ricky van te veel groenvoer diarree? Mijn vogels krijgen dagelijks veel groenvoer. Juist in de natuur eten vogels veel groen en verhoudingsgewijs heel weinig zaden. Zorg ook dat de vogel af en toe ei/ krachtvoer krijgt. In principe zou hij dagelijks groenvoer moeten kunnen eten.

Verder zou je idd ontlasting kunnen laten onderzoeken als je het niet vertrouwt. Neem daarvoor contact op met de assiste van dr. Feld.

In het kort...zorg voor een stimulerende omgeving voor de vogel (soortgenoot!), afwisselende voeding en evt laten onderzoeken door een dierenarts.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Hoi Inger. Wat een verhaal. Dankjewel voor je raad. Ricky zit al in een redelijk grote kooi. Een nog grotere past binnen niet. Hij zit nu in een ferplast voliere, de aria. En vliegt nu dagelijks door de kamer. Enkele maanden geleden zat hij nog in een kleine kooi en liet ik hem er niet uit omdat hij er niet meer in wou en het te veel stress voor hem was i.v.m. jagen.
Hij krijgt van mij bijna dagelijks groenvoer. Ricky is daar gek op. Ook krijgt hij vaak een stukje donker meergranenbrood.
Eivoer geef ik max. 1 x / week. Dan doe ik een bakje eivoer met heet water en afwisselend, soms groenten soms brood erbij. Dat laat ik een ruim uurtje staan en haal het weg, i.v.m. bederven. Daar zijn ze allemaal gek op. Dat ze juist zo weinig zaad eten, was ik mij niet van bewust. Weet ik nu dus ook weer. :)
Helemaal alleen zit hij niet. Ik heb nog de 2 valkjes in een jock kooi ernaast. Daar reageert hij vaak op. Hij zit vaak op hun kooi. Ik zou heel graag een soortgenootje willen geven, maar ben bang dat hij weer agressief reageert op een maatje in z'n kooi, zoals destijds met Rocky.  :-\
Ik durf het gewoon niet aan. Er zit wel een rosellakweker hier in't dorp, maar ik heb geen idee of ik een rosella mag uittesten bij Ricky en als na enkele maanden het niet lukt, mag terugbrengen.  :-\ Snap je? Is erg moeilijk. Ik wil het wel graag voor hem.
Groetjes,
Valerie
*edit: Birdspray heb ik nog niet gebruikt. Heb het enkel in huis in geval van nood. Dus, beter niet insprayen? Dan geef ik de stok wel zo. ;)