11 mei 2025, 23:37:07

visgraatmotief

Gestart door Barbara, 2 mei 2003, 06:33:49

« vorige - volgende »

Barbara

Hallo allemaal,

op dit forum heb ik het volgende gelezen: alle jongen worden geboren uiziende als een pop, dwz dat ze een visgraatmotief vertonen onder op de staartveren (volgens mij een uitspraak van Paul). Dit is ook een aantal keren bevestigt door anderen. Nu het rare: Ik heb sinds een week of 3 een gepareld (misschien ligt het aan de mutatie?) valkje dat ca. 2 maanden oud zou zijn, dus nu ca. bijna 3 maanden, en die heeft geen visgraatpatroon op de staartveren! Echt helemaal niet en de eerste rui kan toch nog niet hebben plaatsgevonden bij zo'n jonge vogel? Over een foto die ik eerder hier heb geplaatst van Croky werd gezegd dat ze er best wel jong uit ziet, dus dat die 2 maanden wel kan kloppen (scherpe aftekeningen, 'onschuldige' uitstraling). Heb ik dus iets gemist of zijn er uitzonderingen op de visgraatmotiefregel? Anders heb ik misschien wel een valkje die zometeen een identiteitscrisis tegemoet gaat in der rui: wat moet ik nou worden?  :D

Ik heb net ff een foto gemaakt voor de duidelijkheid. Er zitten aan de randjes van de middelste staartveren wel wat donkere vlekjes, maar het lijkt dus echt niet op een visgraatpatroon, je moet zelfs goed kijken om het te zien.

Paul

Hoi Barbara,
Ik heb net even Binkie van ongeveer 7 weken bekeken en die is ook gepareld en een paar veren hadden hier wel visgraatmotief maar die zaten wel wat verscholen tussen de gewone gele :-)
Uitzonderingen kunnen natuurlijk altijd, ik heb een albino en daar zie je echt helemaal niks bij omdat alles wit is :-)
Maar heel vaak gaat het wel op met die visgraat.

Groetjes,  paul

Barbara

Tnx Paul, als ik jou toch niet had  ;D

Mandy

2 mei 2003, 14:19:40 #3 Last Edit: 2 mei 2003, 14:20:50 by Mandy
Hallo Barbara, :)

Dat was een uitspraak van mij in dit gedeelte; ;)
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=aankoop;action=display;num=1042980449
Maar dat zei ik ook in het stukje over de wildkleur/cinnamon/witmasker valk. Bij de geparelde staat dit niet, want daar gaat dit (visgraatmotief) juist niet op. Dan moet je de eerste grote rui afwachten en behoudt je valkje de parels, is het een pop en zo niet, dan is het een man. En verder kan je het uit het gedrag halen.
Toen ik net met kweken begon en dat nog niet wist kwam ik daar ook pas achter toen een collega van mij een gepareld valkje had, zonder visgraagmotief op de staart (net als op jouw foto), en die eieren begon te leggen... :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Barbara

Hoi Mandy,

zit ik Paul vals te beschuldigen, silly me  ;) Dat van die pareltjes wist ik wel ja, maar dat het visgraatmotief niet opgaat voor pareltjes niet, tnx voor de uitleg. Ik hoop dat de parels blijven, dan is t een pop en heb ik waarschijnlijk een stelletje en ik vind het erg mooi.