2 popjes in 1 kooi(en los), na 1 jaar veren plukken

Gestart door Pino en Poppie, 7 juni 2005, 17:24:49

« vorige - volgende »

Pino en Poppie

Hoi allemaal ;)
ik heb in een kamervoillere, 2 wilde,mannetjes grasparkietjes, en 2 handtamme, popjes valkparkieten.
De 2 valkjes vliegen uren per dag vrij in de huiskamer, en de grasjes blijven in de kooi.
Vanaf dag 1 gaat het perfect samen. Heb het nu zo een jaar ongeveer. :)
Nu is mijn ene pop, Pino voor de 2de keer eitjes aan 't leggen, heeft zelfs sex met mijn ene grasje ???, en wat ze nu doet, is bij Poppie(het andere valkje) steeds van bovenaf veren uit trekken :(.
Poppie is echt de slappere van eigenlijk alle 4, en heeft zelf nog nooit eitjes gelegd, terwijl ze ongeveer even oud is als Pino. :(
Wat moet ik nou doen? Kan je wel 2 popjes bij elkaar doen? Ik wil er geen 1 weg doen, en ook geen nestjes. ???

Is er iemand met ervaring in dit probleem? Vast bedankt. groetjes Guido
p.s. ik vind het echt tegekke coole beestjes, de valkparkiet ;D

Tara

Hoi Guido,

geen paniek hoor,

de eitjes kunnen toch nooit bevrucht zijn, dus moet je niet bang zijn voor nestjes, je hoeft ook niet per se een popje weg doen hoor.

Het gebeurt best wel dat een grasje met een valkje paart, maar daar komt geen nageslacht van.

Dat ze de veren van de andere pop uittrekt, wijst er gewoon maar op dat ze broeds is, doen er hier ook een paar, kan je weinig aan doen, zorgen dat ze genoeg andere bezighoudingen heeft, en misschien kan je een anti-verenpluk spray aanbrengen op de geplukte valk.

Laat verder de valk met eitjes haar eitjes zo 'n 3 à 4 weken bebroeden, zo voelt het aan of ze uitgebroed is, en verlaat ze vaak zelf haar nest, zoniet, haal je ze beter weg.

Groetjes, Tara

Pino en Poppie

Hoi Tara ;)
bedankt voor je snelle reactie :)
EEn goeie tip dat spulletje tegen verentrekken, ga ik zeker halen.
Ik hoop dat het helpt, want ze zijn normaal gek met elkaar, en ook allebei met mij, dus zou echt heel zonde zijn als er dan eentje weg zou moeten. :(
En er kunnen dus geen mooie blauw/gele, gekuifde grasvalkjes komen?? Zal wel mooi zijn ;D
En ik heb geen hokje in de kooi, Pino legt ze op de grond in 1 van de hoeken, en na het leggen gaat ze er weer vrij snel bij weg, en laat het ei alleen, en dan pak ik het maar weg ???.
En hoe vaak gaan ze leggen, want een maand of 5 geleden had ik ook al 11 eitjes van Pino.
En waarom zal Poppie nog niet leggen??
Ik hoop dat je nog wat antwoorden heb, vast bedankt. ;)

Tara

Hoii Guido,

nee er komen idd geen kruisingen tussen gras- en valkparkieten ;D

Maareh, je moet de eitjes even laten liggen, het is vaak normaal dat ze even stopt na het eerste eitje, maar als er een tweede komt, begint ze vaak dan te broeden.

En waarom je ander popje niet legt, tja, weet je, dat hangt af van de broedsheid van een pop, de ene heeft het meer zitten dan de andere, is bij de mens ook zo toch.

Groetjes, Tara

Pino en Poppie

Hoi Tara ;)
Ik heb net dat spulletje gekocht, het heet Papick spray.
Ik heb het meteen op Poppie gespoten, en ik zag al toen m'n kleine grasje een "hapje" nam, dat deze een vieze reactie gaf en zeker niet door ging :D
Hopen dat Pino nu ook van d'r af blijft, maar heb goede hoop :D
Bedankt voor de hulp ;)

Pino en Poppie

Nou, ik kan zeggen, dat het spul PACKSPRAY heel erg stinkt, maar de vogels er gewoon met hun kop in blijven zitten :(
Dus of het werkt? Niet echt dus :(

Het pikken is wel al minder gelukkig. Ik probeer zo veel mogelijk op te letten. :)

En Pino legt nu  ik het eitje laat leggen, al een weekje ofzo geen eens een eitje erbij. Maar ze is nog niet haar zelf, dus kan misschien nog wel wat verwachten. :-\
Ben benieuwd of Poppie nog gaat leggen. Dit is echt de gene die echt altijd het slachtoffertje is :-\, maar toch ook super afhankelijk, naar Mij en zeker naar Pino.
Pino is net een mannetje in z'n gedrag, alleen niet het fluiten, en zeker niet praten, maar heel stoer en druk en bazig. En met van die open vleugels lopen. :D
Tja één moet misschien de baas zijn denk.
Toch wel een zielig gedoe, dat hele broeds zijn, het worden gewoon hele andere beesten :'(