28 april 2024, 08:45:09

Bijten in mijn vinger..

Gestart door hans., 1 mei 2003, 11:34:12

« vorige - volgende »

hans.

en alweer zit ik met een vraag:ik heb mijn valkparkiet nog maar een paar dagen en hij is alop de weg om zeer taame vogel te worden(dit is zn derde dag en hij zit al op mijn vinger...)wel één probleem , dat hij niet anders doet dan bijten,en amai da doe zeer...KAN IK HEM ZOIETS AFLEREN?
TIS ECHT WEL DRINGEND ZE WANT AMAI MIJNEN VINGER...pijnlijke groeten hans (da was ik ook met de vragen over bruin brood en de zonnebloemen)

Kolkkie

Hoi Hans,

Ik denk dat hij bijt omdat hij nog angstig is. Je hebt je valkje net schreef je, dus hij moet nog wennen aan jou en de omgeving. Als hij jou bijt als je met je hand in de kooi zit, verdedigt hij zijn territorium. Dat is normaal. Misschien is het over een paar weken wel minder.
Je kan het bijten niet echt afleren. Coco bijt mijn broertje altijd, maar ik heb het nog steeds niet kunnen afleren. Je kan hem wel een standje geven (foei, dat mag je niet doen), maar begrijpen doen ze het toch niet. Het zijn net kleuters. Bovendien ben ik tegen het straffen van een vogel. Het kan zelfs averechts werken denk ik. Dan gaat hij je nog meer bijten omdat je dingen bij hem doet dat ie niet leuk vind. Hij ziet je dat als een vijand.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Timmety

Hoi.
Volgens mij kan je dat goed afleren.
bij mij wel, als mijn moeder binnen kwam vloog mijn vogel naar haar en beet haar in haar gezicht, en dan pakte ik hem zei ik stout en keek ik hem kwaad aan en zette ik hem terug in de kooi, en de andere mocht eruit blijven, en dat vond hij nie leuk, en na een maand ofzo, beet hij mijn moeder niet mer.
Dus.. misschien een tip.
Tim

Chewy

Ik denk, Timmety, dat het straffen van dat vogeltje en hem in de kooi terugzetten niet echt de reden is van het niet meer bijten.. denk dat het vogeltje gewoon gewend is geraakt aan je moeder.
En over het bijten verder. Sommige vogels zullen het bijten nooit afleren. Is nou eenmaal de vogel. Niet ieder dier is hetzelfde! :).
Ik denk wel dat je niet moet opgeven. Zo vaak mogelijk benaderen en NIET WEGTREKKEN als het beestje bijt.. dan denkt hij dat hij jou de baas is... laat zien dat je hém de baas bent en blijf hem benaderen, ook al doet het soms pijn ;-)

Groeten, Chris.

Jaimy_en_Viggo

hallo hans,

neej straffen vind ik ook geen goede oplossing. laat hem aan je handen wennen. gewoon als je tv ofzo gaat kijken, je hand stil in de kooi houden. Als hij dan rustig is er uit houden en een tijdje later weer je hand in de kooi. als je valkje er een keer uit is, pak hem dan op. een hand voor zijn koppie en een hand over hem heen. pak hem dan op...en dan gaat hij waarschijnlijk bijten als een gek..dus hou vol..ga rustig zitten en maak met je handen een kooitje over hem heen. niet knijpen en als het hem lukt om weg te krijpen pak hem dan opnieuw vast..maar doe het rustig en zonder hem stevig vast ehouden. hij moet weleen beetje kunnen bewegen in je handen. hou dit vol to hij wat rustiger is en minder bijt. zet hem dan zo rustig mogelijk terug in zijn kooitje. de volgende keer dat je hem oppakt doe je dat gewoon met een hand onder zijn borst..en je zult zien dat het veel beter gaat!

veel succes!! Jaimy en Viggo

yentl

Omdat hij angstig is? Wij hebben thuis ook zo'n gevalletje zitten, den Breezer (van mijn zusje natuurlijk ::)) en hij bijt ALTIJD door >:(. 'k ben het kotsbeu. Ik weet wat het is op pijnlijke vingers te hebben.

groetjes Yent'l

Jaimy_en_Viggo

hallo,

ja dat snap ik..hihi
maar doe dat maar en als dat lukt hem in het water stoppen is hij meteen tam!! geloof me maar!!

succes

Paul

Hoi Jaimy_en_Viggo,
Dan heb jij denk ik een valkje wat niet hard kan bijten.
Met sommige van mij hoef je dat echt niet uit te halen hoor dan bijten ze echt de stukken uit je hand tot bloedens aan toe.
Ik heb er ook een paar bij die heel erg tam zijn en die bijten normaal niet zo hard gelukkig.
Alleen als ze in paniek zijn kunnen ze toh best hard bijten.

Groetjes,  Paul

Jaimy_en_Viggo

 hallo paul,

tja ,viggo heeft inderdaad nooit echt stukken vlees afgebeten.  :-X is het echt zo erg bij je valkjes?? is er iets gebeurd ofzo? dan moet je ze inderdaad niet zo vastpakken als ze zo vals zijn... :( nou veel succes met het vertrouwen te winnen en ik zal nog een het web voor je omspitten of ik iets kan vinden over valse valkjes tam maken.

groetjes jaimy en viggo

Paul

Hoi jaimy en viggo,
Niet al mijn valkjes zijn tam van de 16 :-)
De helft is wel heel goed tam hoor maar zeker de oudere vogels die ik heb die uit een volliere kwamen zijn lastig tam te krijgen.
Maar niet al mijn valkjes hoeven tam te zijn hoor, als ze het maar naar hun zin hebben.
Vaak worden ze wel langzamerhand wel een stukje tammer hoor maar dat kost veel tijd.
Echt stukken uit je hand pikken valt gelukkig wel mee maar ze kunnen je soms flink openhalen :-)
Die snaveltjes zijn ook vluimscherp en de gaatjes zitten soms echt in je hand.
Zelfs tamme kunnen soms wel hard bijten als je ze beetpakt want sommige zijn wel tam, je mag ze aanhalen en ze komen bij je zitten maar beetpakken willen ze alleen als ze dat van jongsaf is aangeleerd.

Groetjes,  paul

luukluuk

dat is toeval ,ik heb hier net ergens een vraagje over gesteld
over het bijten
die van ons die bijt nl helemaal niet ,we hebben haar nu 3 weken ze laat wel zien als ze boos is  >:(
en als je haar wil pakken als ze in haar kooi is ,ze maakt wel bijtbewegingen maar bijten nee !hebben wij nu een super lief valkje ? :o
ik ben er wel blij om hoor met mijn zoon van 2 er bij ,
groetjes Margot en kiki

Kolkkie

Hoi Luukluuk,

Als ze bijten in de kooi, houdt dat in dat je valk zijn territorium verdedigd. Dat is heet normaal. Het is goed om te horen dat hij niet zo bijterig is. Vooral met zo'n jong kind in huis.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Jaimy_en_Viggo

hallo,

Viggo heegt nooit echt gebeten, alleen toen ik zijn vleugels ging korwieken, maar toen heeft hij alleen  mijn moeder te pakken gehad. haha, oei..en hij blaast ook heel af entoe als ik hem van mijn schouder af haal. echt een schatje dus.. :P

groetjes jaimy en viggo

Paul

Hoi,
Mijn echte tamme valkjes hebben me nog nooit echt gebeten,
Soms is het meer aantikken met de snavel dat ze iets niet fijnvinden maar buiten niet.
Sjakie is er ook zo een, die zal nooit buiten zelfs nu ze een nestje heeft en ze zit te broeden bijt ze me niet eens.
Als een vogel zijn huisgenoten goed vertrouwd zal ie echt niet bijten.

Groetjes,  paul

Jaimy_en_Viggo

hallo,

het is is inderdaad alleen waarschuwen en aangeven als hij geen zin meer heeft. Hij heeft me een keer goed te pakken gehad toen ik heb achter het gordijn vandaan moest halen, toen hij er onder gekropen was. Maar dat was gelukkig eenmalig.  :P

groetjes Jiamy en Viggo 8)