7 mei 2025, 14:27:42

praten en dansen

Gestart door stephenie, 28 april 2003, 19:51:05

« vorige - volgende »

stephenie

hallo!
ik heb een heel lief valkje, bobby. nouja lief... hij kan ook erg vervelend zijn. als hij er even niet uit kan, begint hij te schreeuwen en te gillen. heel vervelend. maar ik wilde iets anders vragen. is het normaal dat een valkparkiet praat? ik heb er nog nooit van gehoord, maar bobby kletst de oren van mijn hoofd, en nog superduidelijk ook. niet dat ik dit een probleem vind hoor, juist hartstikke tof. wat hij ook doet is "dansen". als hij ergens tegen aan staat te kletsen, staat hij op een pootje, en soms gaat hij dan rondjes draaien. dan loopt hij over mijn been, en maakt steeds na een paar paase een draai. is dit balts gedrag? is het normaal? de valk die ik hier voor had deed dit niet (die zat alleen op mijn schouder te slapen). betekent dit dat hij een vrouwtje wil. (is het uberhaubt een mannetje of vrouwtje, hoe zie ik dit bij een lutino?) ik heb een poos geleden een klein speelgoed vogeltje gekocht in engeland. als je in z'n rug knijpt, fluit hij. bobby was helemaal gek op hem. maar na een poosje ging hij heel gemeen doen tegen mijn moeder en mij. hij viel ons dan zomaar aan. >:( toen heb ik het beestje weggehaald. maar als hij nu een vrouwtje wil, is het risico er dan niet dat hij ons weer gaat aanvallen? dat wil ik niet, maar bob moet ook niet ongelukkig zijn (niet dat hij die indruk wekt).
misschien weet iemand een antwoord op al mijn vragen.
groetjes Stephenie

Kolkkie

Hoi Stephenie,

Coco doet dit ook. Als hij aan het 'praten' is (hij kent geen woorden) gaat hij ook tegen mij, de muur of tegen iets anders 'praten'. Het lijkt dan met alsof hij tegen je praat. Ook gaat hij op 1 pootje staan en de andere balt ie dan(net als een vuist), en strekt ie hem weer. Als hij loopt te 'praten', gaat hij rondjes lopen draaien met zijn vleugels wijd. Ik denk dat hij gewoon dan ergens tegen aan wil praten of op wil vallen..
Als je vogel al door de jeugdrui heen is kan je het zien aan de veren. Als je de vleugel spreidt, zie je of egaal gekleurde veren of veren met wat donkere (gele) vlekjes. Als je geen vlekjes ziet is het een mannetje, zie je wel vlekjes is het een vrouwtje.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Stephenie,
Jouw valkje is duidelijk een mannetje want vrouwtjes praten minder duidelijk of helemaal niet.
Als ie zo praat probeert ie indruk te maken op een vrouwtje maar als dat er niet is doet ie dat tegen speelgoed of tegen jou.
ALs je er een hele jonge tamme valk bij zet heb je de grootste kans dat ze beide tam blijven maar het kan ook wat minder worden.
Een valkje alleen is vaak het meest tamme.
Ik heb ook 2 pratende valkjes en eentje is 12 jaar maar die wil geen andere vogels in de buurt want die is ons zo gewend en hij heeft heel lang alleen gezeten.
Als ze veel aandacht krijgen is het niet nodig om er een ander bij te zetten maar als ze veel alleen zijn is dat vaak een goeie oplossing.

Groetjes,  Paul

margot

ik wil ff reageren op ,als ze veel aandacht krijgen hoef je er geen bij te nemen ,
maar wat is veel aandacht  ::)
volgens mij geven we hem veel aandacht ,maar soms wil hij steeds maar aandacht ,
die van ons zit ook haast nooit alleen thuis ,we zijn een gezin met 3 kinderen 2 honden ,dus er is altijd wel iemand
zijn kooi gaat open als we opstaan ,en dan gaat hij er uit ,wel kan hij niet vliegen ,vanmiddag heeft hij erg leuk met mijn zoontje van 2 gespeeld echt heeel lief zal kijken of ik de foto er bij kan zetten alleen weet niet hoe  :-/
verder hebben we haar nu 2 weken en ze was al tam toen we haar kregen ,ze moest weg door dat de mensen er niet tegen konden  ???
maar ik merk wel dat ze steeds tammer nog gaat worden
en zo leuk als ze niet wil of op haar hok wil blijven blaast ze
en is haar kuif naar achter
maar nu de vraag ,hoeveel aandacht hebben ze nodig ??
groetjes Margot

Paul

Hallo Margot,
Als er de hele dag iemand aanwezig is en er honden rondlopen is dat al een heleboel aandacht in elk geval.
Als je hem er in de avond een aantal uurtjes uitlaat is dat dan helemaal genoeg.
Als ik dat zo hoor krijgt ie in elk geval aandacht genoeg :-)
Het hoeft echt niet zo te zijn dat je er de hele dag mee bezig moet zijn hoor.
Je kan hem best wel een paar uur met rust laten dat is geen probleem.
Een papagaai heeft veel meer aandacht nodig die zou zichzelf helemaal kaalplukken als ie geen aandacht genoeg krijgt.

Groetjes,  paul

stephenie

hoi allemaal!
bedankt voor jullie reacties. ik ben weer wat wijzer geworden.
groetjes stephenie