4 mei 2025, 21:39:53

ze blijft maar eitjes leggen.

Gestart door XxLindaxX, 1 juni 2005, 16:56:55

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Mijn valkje is 1 jaar en 2 maanden oud. Ze legt sinds 13 februari dit jaar elke maand 4 a 5 eitjes. Nu is mijn verzameling uitgebreid tot zo'n 20 eitjes. Ik laat de eitjes altijd liggen tot ze erop uitgekekn is en wacht dan nog even.
Verder zorg ik ervoor dat ze genoeg kalk, eivoer, drinken en eten heeft.
Hoe lang blijft dit door gaan en wat kan ik eraan doen ?
Ik heb alk geprobeert om de dag te verkorten met een doek, maar ze blijft toch wel bezig want ze weet dat wij beneden zijn en dan wil ze ook aandacht. Verder heb ik ook gehoord dat ze van eivoer ook kan gaan leggen, maar dan kan ik toch niet stoppen met geven omdat ze het wel nodig heeft.

groetjes Linda

Rianne

Hoi,
het kan geen kwaad hoor als je stopt met het eivoer. Zolang ze maar genoeg zaadjes heeft. :)

XxLindaxX

Hoi Muppet en anderen die mij kunnen helpen,

Ik wil het best proberen. Maar weet iemand ook of een valkje uit zichzelf stopt met eieren leggen.
Zou het helpen als je er een ander valkje bij neemt ?
Ik wil absoluut niet dat ze dood gaat aan het eieren leggen.
Ik heb ook al de dierenarts van het gezondheidscentrum een email gestuurd, maar die heeft nog niet gereageerd.

groetjes Linda

Lin

hey wat naar dat ze blijft leggen. Inderdaad erg lastig want je handelt wel goed zo. Maar of een man zou helpen dat weet ik niet. Misschien kan je ervoor zorgen dat de omgeving niet heel licht is. Vaak door het langer licht aanhouden raken ze in de 'mood'. Maar geen doek over de kooi doen hoor. en probeer ook geen ruimtes te creeren die 'lijken' op een broedhok. Dus een schoenendoos/huisje enz..

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

XxLindaxX

Hoi Lin,

Ze zit gewoon op de bodem in de hoek te leggen en te broeden. Ik ben nu ook bezig om s'vonds al het licht in de buurt van de kooi uit te doen zodat het donkerder word voor haar. Ik zal eens kijken of het helpt.
Houdt een valkje uberhaupt wel op met leggen b.v. in de herfst of winter ???

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag toch maar contact opgenomen met de vogelkliniek van dr. Evers om mijn probleem voor te leggen.
Het was toch niet goed voor zo'n jonge vogel om elke maand eieren te leggen en dus ben ik vanmiddag even langs geweest. Ze heeft een hormonenprikje gehad en nu maar afwachten of het helpt.
De reden dat mijn valkje zo jong al eieren legt en aan het leggen blijft is, omdat ze met de hand is groot gebracht en daarom aan mensen gehecht is.
Bedankt voor jullie reacties !

goetjes Linda