28 april 2024, 23:07:15

zichzelf poetsen????

Gestart door pat_en_helma, 26 april 2003, 23:05:27

« vorige - volgende »

pat_en_helma

We weten dat een valk zich regelmatig doet poetsen, maar Jacco doet sinds een dag of 2 alleen maar poetsen of hoe je het ook wilt noemen. Alleen lijkt het soms erop dat hij ergens jeuk/last van iets heeft want dan word hij agressief, blaast hij en is het net of dat hij zijn evenwicht verliest doordat hij er niet bij komt.
Weet iemand wat dat kan zijn, en wat je er eventueel aan kan doen????

Dank je.

Barbara

Hoi Pat en Helma,

ik heb nog niet zo heel veel verstand van valkjes (ik zit hier wijsheid van anderen op het forum te spuien;)), maar misschien zit er een stukje van een afgebroken veer erg dwars of breekt er een nieuwe door? Ik kan me voorstellen dat dat irriteert..... En als het dan net ergens zit waar hij niet bij kan, is dat natuurlijk helemaal frustrerend. Ik weet niet of je Jacco makkelijk aan kan raken, maar anders kijk je toch even? Als er een stukje van een afgebroken veer zit, wil hij het er misschien uit trekken, maar lukt het niet. Misschien lukt het jou wel vrij makkelijk, of anders de dierenarts. Dan kan er weer een mooie nieuwe veer groeien. En als het een doorkomende veer is, zou je denken dat het eerdaags over moet zijn....

Succes ermee!

Paul

Hoi pat_en_helma,
Het ene valkje poets maar af en toe en je hebt er ook bij die de hele dag hun veren zowat poetsen, echte ijdeltuiten dus :-)
Maar als je valkje dat normaal niet zo veel deed en ineens wel kan er ook wat anders zijn.
Het kan zelfs zijn dat ie luis, mijt of een schimelinfectie heeft maar dat hoeft niet.
Het kan ook een droge huid zijn dat jeukt soms bij ze en dan poetsen ze ook vaker omdat dat de jeuk tegengaat.
Een paar keer per week douchen of met de plantenspuit natmaken wil dan vaak helpen.
Als het luis of ander ongedierte is kan je daar spray voor kopen (spray404 bijvoorbeeld)maar gebruik dat alleen als je dat zeker weet want het is erge troep, je stikt er zowat zelf van en het is best giftig.
Je mag ook zeker niet in hun oogjes spuiten en niet op de voer en waterbakjes maar de bodem van de kooi en de kooi zelf moet je dan wel inspuiten.
Als je valkje gaat slapen leg dan een velletje papier onder de plek waar ie meestal slaapt op de bodem en als daar de volgende dag zwarte puntjes op liggen duid dat meestal op ongedierte.

Groetjes,  Paul

pat_en_helma

27 april 2003, 14:47:19 #3 Last Edit: 27 april 2003, 17:19:06 by pat_en_helma
is het raadzaam om ermee naar de dierenarts te gaan, of moeten we het gewoon eerst eens proberebn door hem wat vaker nat te sproeien?  Het is dus niks ernstigs?

Paul

Hoi pat_en_helma,
Je kan dat eerst even proberen om hem nat te spuiten en kijken of dat helpt.
Als ie veel poetst zal ie er in elk geval niet dood aan gaan gelukkig.
Het kan ook zijn als een nieuwe veer doorkomt en ze verzorgen die dat ze daar even pijn aan hebben en dan geven ze even een schreeuw, dat gebeurd hier ook wel eens.
Je kan het in elk geval even aankijken maar als je het niet vertrouwt kan je altijd naar de dierenarts gaan.
Beter een keer voor niks als dat je valkje ziek is.

Groetjes,  Paul

evi

 Hallo iedereen, mijn valkje is nu 10 weken oud maar hij maakt soms van die rare geluidjes. Het lijkt op een piepend speeltje en hij of zij maakt dit geluid alleen als we hem los laten of hem aandacht geven in zijn kooi .
Als we erop reageren begint hij nog harder te piepen. Kan iemand mij vertellen waarom hij deze geluidjes maakt ? groetjes evi

Chewy

6 mei 2003, 01:29:41 #6 Last Edit: 6 mei 2003, 01:48:58 by Angelique
Ik denk dat dit het begin is van jullie communicerende relatie :). Valkjes regeren erg op geluid, en gaan je vaak nadoen. Als jij hen weer nadoet, doen zij jou weer 2 keer zo hard na. Beetje een kat en muis spel. Maar wel heel leuk :). Nu is de tijd rijp om hem deuntjes te leren en te leren praten.
Het beste kan je het ze aanleren met hoge deuntjes/stemmetjes. Die nemen ze eerder over.

Groeten, Chris.

Evi:
Tja dat kan echt van alles zijn.
 
Misschien is het valkje gewond? Wellicht begint hij je nu aardig te vinden en vind het fijn om eruit te mogen? Ligt er ook een beetje aan watvoor geluid het is. Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken .
 

Succes!

Groetjes, Chris.

Paul

Hoi Evi,
Mijn valkje begon ook na ongeveer 2 maanden die geluiden te maken en het lijkt nu soms al of ie dingen na probeert te zeggen :-)
Erg leuk om te horen dus ik denk net als wat Chris al zei dat je valkje begint te praten.
Dat begint eerst oherkenbaar maar word steeds duidelijker.
Probeer steeds hetzelfde tegen hem te herhalen of fluit elke keer hetzelfde melodietje tegen hem.
Begin met korte stukjes als ie dat kan kan je langere dingen proberen.
Succes met de spraaklessen :-)

Groetjes,  paul