5 mei 2025, 08:20:14

Hitte!

Gestart door Mandy, 28 mei 2005, 01:59:59

« vorige - volgende »

Mandy

28 mei 2005, 01:59:59 Last Edit: 28 mei 2005, 02:34:58 by Mandy
Pfff wat een hitte vandaag! :P
En morgen komt er nog zo'n dag en dan is het weer even voorbij. Wat een idioot Nederlands weer hebben we weer. 8)

Maar behalve voor ons heeft dit ook een weerslag op de dieren en op onze valkjes.
Ik heb ze vandaag daarom extra goed in de gaten gehouden.
Normaal kunnen ze best wel tegen de warmte, maar niet als het ineens zo heet wordt. Als het geleidelijk aan gaat dan gaat het beter, maar dat geldt voor de meeste van ons ook denk. 8)

Mijn thermometer gaf rond 15.00 aan dat het buiten 40,9 graden was en in de volière 36.9! :o

Ik heb een parasol voor de kooien gezet en in het nachthok de ventilator in een zachte blaasstand, ook heb ik bij de blokken de deksels eraf gedaan zodat de jongen daar wat meer lucht kregen. 8)

De pas uitgevlogen jongen hadden het maar zwaar hoor.
Misschien dat sommige daarom ook eerder uit het blok zijn gekomen dan als het niet zo heet was geweest. ::)

Hier wat foto's van oververhitte valkjes;

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

sky

Hoi mandy,

Wat je zegt.
Het is hier bij jullie zuiderburen ook zo een weertje om bij dood te vallen.
God is een lieve man/vrouw maar hij/zij moet leren doseren ;D

Groetjes sky

Anita1

hoi mandy,
wij vonden het ook zo eng.steeds kijken of de jonkies niet vreselijk aan het hijgen waren.
die broedhokken hangen buiten.dus steeds nat sproeien.
de binnenhokken ook nat sproeien ivm uitdrogen van de eitjes.
gelukkig heb ik een riten scherm waar ze dus ook verkoeling zochten.daar komt geen zon aan die kant.
ach wat zielig zo jouw valkjes.dat wat ik bij jou zie,had ik vorig jaar een x.
toen hebben we ook gesproeid.maar langs de valkjes heen,anders zouden ze te veel afkoelen.
en savonds,als het minder heet was,gaven we ze een douche met de slang.
vandaag weer zo heet..
ik ga de parasol er ook maar bij zetten
mijn arme fallow jonkies..
knuff anita   :D
p.s goed onderwerp!!

Annouschka

Hoi Mandy,

oohhh wat erg zeg, arme stakkers :(

Ook al zitten de mijne binnen, ze waren gisteren toch heel wat kalmer dan anders, het is gewoon teveel in een keer, ik zet de mijne onder geen beding buiten ook niet in de schaduw, ik laat ze lekker binnen waar het nog een beetje dragelijk is.  Ik heb er gisteren ook behoorlijk last van gehad en mijn vriend, die heeft een kaal koppie, had z'n petje niet op op z'n werk, gevolg: vanmorgen kwam er etter uit z'n hoofd :o :-X zo verbrand was ie.

Ook heb ik langs de weg vanmorgen heel wat dode vogels zien liggen, een stuk of 3 op een traject van een kilometer of 5 :o

Ga straks een kom met water buitenzetten achteraan, daar zitten heel veel vogels, zodat ze zich wat kunnen verfrissen :)

groetjes
Annouschka

bobbie

Hoi,

De foto's zeggen inderdaad genoeg. Heavy hoor. Het is vallen of opstaan in Nederland qua weer.

Ik heb mijn vogels ook binnen laten staan, tuindeuren open, zonnescherm naar beneden en ze een lekkere douche gegeven. Binnen was het inderdaad lekkerder dan buiten, laat staan in een buitenvoliere.

Succes allemaal met onze gevederde vriendjes  8)

Groetjes, Nel :)

Annouschka

Hoi,

wat ik nog vergeten was..

Ik wil iedereen een fijne zomer toewensen, die staat nu toch wel voor de deur denk ik zo 8)  en het allerbelangrijkste:

Ik hoop uit de grond van m'n hart dat we deze zomer geen nare ziektes te verwerken krijgen bij onze valkjes, het is vorig jaar al meer dan genoeg geweest  :(

groetjes
Annouschka

Kolkkie

Hoi Mandy,

Ze zitten idd echt flink te hijgen bij jou. Met die temp. vallen de mussen bijna dood van het dak.
Hier zit alles binnen, dus over het algemeen hebben ze geen last van de hitte (kamer waar ze zitten ligt op het noord/oosten).

Het is in Nederland echt hollen of stilstaan met het weer. Het is bagger of het is bloedheet.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Suzanne

Hoi Mandy,

Mijn valkjes zaten er gisteren ook zo bij, als bij jou. Vandaag zullen ze er waarschijnlijk ook weer zo bij zitten  :-\.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Marianne

Hoi,

Wat zijn mijn valkjes blij dat ze binnen staan.
Hier in huis is het lekker koel en ze hebben gisteren dan ook nergens last van gehad.

Succes met de buitenvalkjes en hopelijk kunnen ze er een beetje tegen.
Gelukkig waait het meer dan gisteren, lekker af en toe een zuchtje wind.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Rianne

Lezen we allemaal even het topic over het douchen tijdens de hitte?
Het komt erop neer dat als je bij hitte een valkje douched, dat hij dan teveel afkoelt en al zijn energie nodig heeft om weer op te warmen. Het beste is om 's ochtends dan te douchen. 's Avonds blijft het koel en drogen ze niet snel genoeg.

trienke

hoi allemaal

Bij ons in de voliere is het ook heel heet. het is nu 11 uur en al over de 30 graden daar :-( zo maar weer even besproeien, en voor de eitjes is het ook zeer slecht want de vocht is erg laag, rond de 30. Ik weet ook niet meer of de eitjes uit gaan komen.

Groetjes Trienke

Suzanne

Hoi Trienke,

Ik sproei telkens de blokken aan de onderkant nat (trekt het vocht vanzelf wel naar binnen, in de hoop dat de eitjes niet uitdrogen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Mandy

Citaat van: Muppet op 28 mei 2005, 10:44:36
Lezen we allemaal even het topic over het douchen tijdens de hitte?
Het komt erop neer dat als je bij hitte een valkje douched, dat hij dan teveel afkoelt en al zijn energie nodig heeft om weer op te warmen. Het beste is om 's ochtends dan te douchen. 's Avonds blijft het koel en drogen ze niet snel genoeg.

Hier staat dit onderwerp;
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,6432.0.html

En dit is de belangrijkste info;
Citaat van: Rika op  6 augustus 2004, 20:40:52
Wat wij vooral NIET moeten doen is de vogels nat sproeien met dit warme / hete weer.
Dit is heel erg verkeerd!!!!

De vogels hebben van zichzelf een hoge lichaamstemperatuur (ca. 41 / 42 gr.)
Door ze nat te spuiten koelen zij te veel af en dan komen zij juist in de problemen.

Je zult zien dat tijdens de hitte de vogels hun veren een weinig opzetten. Hierdoor kan er meer lucht tussen de veren komen waardoor overtollige warme verdwijnen kan.
Wat gebeurt er dus als vogels worden natgespoten:
In plaats dat zij hun lichaam in rust kunnen laten en zo de hitte goed verwerken moeten vogels extra energie opbrengen.
Door die veren nat te maken kunnen zij de natuurlijke regeling van temperatuur niet meer gebruiken. Dan moeten zij juist veel ernergie gebruiken om het verenpak weer terug in orde te krijgen. Daarnà moeten ze nog weer energie verbruiken om hun lichaamstemperatuur weer op peil te krijgen.

Dus, hoewel wij mensen op dagen als deze graag even dompelen of onszelf besproeien doe dat aub niet voor je dieren. Die zullen je echt niet dankbaar zijn.  Je kunt beter de dagelijkse douche vroeg in de ochtend geven voor dat het zo bloedje heet is. 's Avonds is niet zo'n goed plan omdat je ze zeker niet nat / vochtig de nacht moet laten in gaan. Het kan tenslotte 's nachts behoorlijk afkoelen en dat zou heel nare gevolgen kunnen hebben. We willen al onze lieverd de andere morgen gezond en wel op stok terug vinden!
[/i]
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

bobbie

O dat wist ik inderdaad niet, dat je als je vogels het heel warm hebben juist niet moet sproeien. Bij toeval heb ik het deze keer 's morgens 09.00 uur  gedaan en hadden ze het niet warm maar het is wel heel belangrijke informatie voor als het volop zomer is. Dan sproei ik ze normaal gesproken een paar keer per dag maar nooit na 15.00 uur omdat ik ze droog op stok wil hebben voor de avond.

Ik zal het in mijn grijze cellen opslaan. Bedankt.

Groetjes, Nel :)

Christa_Gerling

Hey,

Misschien een beetje stomme vraag, maar geldt dat ook voor een badje in de kooi ophangen?  ??? Ze kunnen er dan natuurlijk zelf voor kiezen om erin te gaan.

Groetjes Christa.