19 juli 2025, 22:18:49

Yvonne's valkenparadijs

Gestart door Yvonne_R, 26 mei 2005, 23:01:16

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hoi,

Vandaag is het 2e geelwangeitje uitgekomen! Ik heb 3 eitjes overgelegd van ze, dus ik hoop dat het 3e eitje ook uitkomt. Tenzij dat het eitjes was wat stuk is gegaan helaas.
Maar in ieder geval is het het mannetje en (inmiddels overleden) geelwang popje toch nog gelukt om de eitjes te bevruchten. Ook dit jong heeft echt knalgele dons.

De 2 jonge geelwangen met kalkgebrek proberen dus wel te vliegen, maar 1 vleugel werkt nog niet helemaal mee. Nou ben ik ook nog maar pas begonnen met calciumglucanaat te geven, dus ik hoop dat het nog bijtrekt. Volgens de DA moet ik dit net zo lang geven tot ze uitgegroeid zijn, dus er is nog hoop. Anders weet ik niet wat ik met ze zal doen, misschien dat ik dan maar 1 in huis neem. Want ze zijn echt heel kwiek, alleen een valkje die niet zo goed vliegt raak je niet zo makkelijk kwijt. Spannend dus, hoe het allemaal loopt. zE hebben echt knalgele wangen. Maar wel kale kopjes, is gebeurd toen ze nog in het nest zaten. Wij denken dat lieve Bobby dit toen gedaan heeft om misschien extra kalk ofzo binnen te krijgen??? Gelukkig komen er al weer veerpennetjes door.

Mijn geparelde man split voor geelwang en cinnamon is trouwens goed bezig, want zijn huidige partner, een geparelde pop heeft vandaag haar 1e eitje gelegd.
Spannend...

Verder zijn er nog 2 koppels met 3 eitjes, waarvan bij 1 koppel sowieso al 2 eitjes bevrucht zijn. Ze hebben er zin aan...

Verder heb ik besloten om onderstaande jongen te gaan verkopen. Het zijn 2 bonte witmasker mannetjes split voor cinnamon en lutino of split voor cinnamon en gepareld. En 1 cinnamon geparelde witmasker pop split voor bont. Er heeft al iemand belangstelling getoond, maar anders zet ik ze op marktplaats en hier op het forum.

Vanmiddag ga ik dan eindelijk mijn man split voor geelwang en primrose en de geparelde geelwang pop ophalen. Foto's volgen later.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Bianca

Hey Yvonne,

Goh dat wist ik niet joh dat kalkgebrek dodelijk kon zijn!
Daar ga ik vanaf nu extra op letten, zijn er nog bepaalde symptonen waar je op kunt letten?

Wat goed dat hetin ieder geval iets beter gaat met de geelwangetjes, nu nog kuifjes erop en dat ene vleugeltje op gang krijgen...............

Veel succes met ze.

En hoe zijn de nieuwe aanwinsten?
errug nieuwsgierig!

Wil wel snel foto's zien!

Groetjes
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Yvonne_R

Hoi,

Ik ben er nog steeds hoor!
Met mijn valkjes gaat het echt heel goed.

De 2 geelwangen met kalkgebrek lijken door het calciumglucanaat toch wat bij te trekken. Ze vliegen nog niet echt veel, maar als ze vliegen zijn ze niet meer zo stuntelig als eerst. En ze blijven nu ook prima op stok zitten. Met een beetje geduld moet dit dus wel goed komen. En hopelijk zijn hun kuifjes dan ook weer aangegroeid tegen die tijd.

Verde zal ik jullie nu even mijn nieuwe aanwinsten voorstellen....

De cinnamon geparelde geelwang pop en de cinnamon man split voor primrose en geelwang.. (Geen familie van elkaar)

Verder heb ik nog een wildkleur popje en een lutino pop gekocht. De lutino pop is een beetje geplukt in de nek maar dat kwam door het mannetje waar ze bij zat. Helaas moet haar vrouwtje een aantal valkjes weg doen door omstandigheden... De lutino pop en de wildkleur pop zitten bij de bonte witmasker man split voor lutino en gepareld en de cinnamon pop split voor bont in de vlucht. Dit koppel heeft inmiddels al weer 3 eitjes. Maar nu verdenken wij de man ervan dat hij ook stiekem wat gaat beginnen met de lutino pop. ze zijn namelijk al in het nestblok gesignaleerd. Maar als de man denkt dat hij 2 vrouwtjes ook wel aan kan, dan laat ik hem maar. De macho....

Verder heb ik nog even wat foto's gemaakt van hopelijk mijn toekomstige koppels.

De geparelde geelwang man split voor cinnamon en bont...

En zijn toekomstige partner (hoop ik), de bont geparelde witmasker pop.

En dan nog de cinnamon man split voor geelwang en primrose met een cinnamon geparelde geelwang (ik hoop dat dit een pop is)

Verder hebben beide cinnamon bonte witmasker poppen al weer eitjes gelegd, 1 koppel heeft er 5 en de andere 3. Ze lijken allemaal bevrucht te zijn en komen waarschijnlijk volgende week uit. De 2 jonge geelwangen die door de albino pop en de cinnamon geparelde witmasker man worden grootgebracht zijn nu 1 week oud en hebben hun kropjes goed vol zitten. De eigen eitjes van dit koppel zijn jammer genoeg niet uitgekomen.

Dat was het dan weer voorlopig.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Joepie!

Ik ben binnenkort de trotse eigenaar van het veilingbordje van de maand juni! Ik vind het een leuk bordje en bovendien steun ik er op deze manier de website mee. Zo gauw ik het ontvangen heb maak ik er een foto van.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoi,

Vandaag is er al een eitje uitgekomen van de cinnamon bonte witmasker pop en de cinnamon witmasker man split voor bont en gepareld. Ik had/heb even niet zo goed meer opgelet wanneer ze nou precies de 1e eitjes hebben gelegd. Ik ben benieuwd of dit ook zo'n mooie cinnamon bonte witmasker wordt als de moeder is. Er waren nog 4 eitjes bevrucht, dus dan komen die binnenkort hopelijk ook uit.

Op mijn werk gaat het wel wat beter, ik heb een goed gesprek gehad met een collega en een maatschappelijk werkster (apart van elkaar). Ik zie het nu weer wat positiever in en denk ook dat maatschappelijk werk mij wel kan helpen om beter in mijn vel te komen zitten. Maar gelukkig heb ik wel al over 3 weken vakantie. Even lekker helemaal ontspannen. We gaan niet weg dus ik hoop dat de weergoden ons een beetje gunstig gezind zijn.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Het calciumglucanaat werpt zijn vruchten af! De 1e van de 2 jonge geelwangen vliegt nu al van stok naar stok. De 2e probeert ook te vliegen, maar dat lukt nog niet echt. Nou was dit jong er in mijn ogen ook slechter aan toe. ze zijn inmiddels verhuisd naar een grotere ruimte, waar ze lekker hun vleugels kunnen strekken. Als ik zeker weet dat het goed gaat kunnen ze in de buitenvlucht.

Mijn cinnamon bonte wm pop en cinnamon wm man split voor bont en gep. hebben inmiddels 4 jongen. Verder groeien de jongste 2 geelwangen al aardig. Dit weekend kunnen ze al wel geringd worden. Nu is het afwachten of het daadwerkelijk geelwangen zijn of splitvogels of helemaal geen splitovgels. Spannend..........

Van de oudste 3 geelwangen zijn er waarschijnlijk 2 mannen bij. Als ik dit zeker weet dan zal ik de cinnamon geparelde geelwang man split voor bont gaan verkopen. Aangezien ik mijn geelwangkoppels voor volgend jaar al compleet heb. Ik hoop dan dat ik deze vogel een beetje goed kwijt raak, want eerlijk gezegd valt mij dat nog wel tegen. Als ik zie hoe lang sommige geelwangen al op marktplaats staan...........

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

Jammer dat je zo ver weg woont Yvonne, ik ben gek op geelwangen.
Hoe weet jij dat het mannen zijn ? Hoe oud zijn jouw mannen?
Dat ene geelwang koppel was ik zo kwijt.

Yvonne_R

Hoi Marlies,

Ze zullen nu ongeveer 10 weken oud zijn. Van 1 van de 3 geelwangen is het overduidelijk een man. Deze begint namelijk al behoorlijk te fluiten en vertoont macho-gedrag. Dit is de geparelde geelwang split voor bont en cinnamon. De andere 2 zijn cinnamon geparelde geelwangen split voor bont, 1 van deze 2 begint ook al te fluiten, maar nog niet zo duidelijk als de 1e. Verder legt de andere geelwang het aan met mijn cinnamon man split voor geelwang en primrose. Dus dan vermoed ik dat dit een popje is. Als dus die ene echt een mannetje is is deze over en kan weg. Maar ik baseer het dan dus puur op het gedrag van de vogel.

Wat betreft de overige 2 geelwangen (met kalkgebrek), hiervan weet ik nog niet wat het zijn. Als ik ze zo bekijk zou ik zeggen 1 mannetje en 1 vrouwtje (maar dan gelet op hun postuur), deze zijn nu ongeveer 8 weken oud en lopen dus iets achter in ontwikkeling door hun kalkgebrek. Alhoewel met name 1 momenteel met een enorme inhaalslag bezig is. Ik vermoed dan ook dat deze straks volkomen normaal functioneert. En in dat geval is ook dit jong over en kan weg. De andere is nog niet helemaal hersteld en ik ben benieuwd of dit nog gaat gebeuren. Zo niet, dan denk ik toch dat ik hem/haar in huis zal nemen bij Pino en Karel.

En dan heb je nog de jongste 2 telgen uit de (overleden) bont geparelde cinnamon geelwang pop en de geparelde man split voor geelwang en cinnamon. Zoals gezegd heb ik nog geen idee wat dit zijn, ze zijn nu ruim 1 week oud.

En dan zijn er mogelijk nog 3 geelwangetjes in spe uit een geparelde pop en de geparelde man split voor geelwang en cinnamon. De kans hierop is niet zo heel groot, maar als het zo is dan moeten dit sowieso poppen zijn. Deze eitjes komen eind volgende week begin de daaropvolgende week uit als het goed is.

Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Lin

Hey,

wat een gedoe bij je met dat kalkgebrek. Ik wist dat eerst ook niet totdat ik erover las bij Lique.je zag echt dat ze fel roze pootjes hadden. Maar wel fijn dat je nu weet wat je moet doen. nu maar hopen dat het niet meer gaat gebeuren. en hoe is het nou met die albino die een man bleek te zijn vanwege het fluiten? en wat fijn dat het nu beter gaat op het werk. daar zit je dan echt mee in je maag.

maar wat een prachtige mutaties heb je. Ik zou ook graag eens geelwangen willen hebben. Net zoals jij heb en marlies. Leuk dat je mooie fotos heb gemaakt. Kan ik mooi meegenieten. maar waarom verkopen geelwangen niet zo goed dan? Vanwege het kweken?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvonne_R

Hoi Lin,

De 2 jonge geelwangen met het kalkgebrek vliegen in de buitenvoliere!!!!!!!!!! ;D Ze hebben het toch gered met behulp van het calciumglucanaat. Ze zijn nog iets kleiner dan de andere valkjes, maar dat kan ook komen doordat hun kuifjes nog steeds niet weer aangegroeid zijn. Maar enfin,ze vliegen en dat had ik echt niet verwacht.

Verder heb ik nu weer 11 jonge valkparkietjes, waarvan dus 2 van het koppel geelwangen waarvan de pop inmiddels overleden is. Zo te zien zit er weer 1 geelwang bij! Van de andere kan ik het nog niet goed zien.

Verder nog 7 jongen van de beide cinnamon bonte witmasker poppen en hun mannetjes en 2 jongen van de cinnamon witmasker pop split voor bont en de bonte wm man split voor lutino en gepareld.

En dan zit mijn geparelde pop nog op 4 eitjes te broeden samen met de split geelwang man. Deze keer lijken ze wel de eitjes zelf uit te broeden. Maar dat komt dan waarschijnlijk ook dat er geen geelwang pop bij zit.

Ik kan me niet herinneren Lin dat ik het over een albino heb gehad die toch een man bleek. Ik heb maar 1 albino vogel en dat is 100% een pop,ze heeft nl al jongen gehad!

Wat betreft de verkoop van geelwangen, ik had gewoon het idee dat het wat minder ging momenteel. Heb toch wel van verschillende kanten gehoord dat ze ver onder de gangbare prijs werden verkocht. Vandaar. Bovendien is er volgens mij voornamelijk vraag naar (split) mannen, omdat men daar zelf ook weer een geelwang uit zou kunnen kweken. En ik denk idd dat de broedkwaliteiten er wel iets mee te maken kunnen hebben.

Van de 5 jonge geelwangen die momenteel buiten vliegen zit er in ieder geval 1 man bij (de geparelde geelwang split voor cinnamon en bont), volgens mij komen daarna 2 cinn. geparelde geelwang poppen (split voor bont) en de 2 met het kalkgebrek zijn nog te jong om te kunnen zien wat het zijn.

Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Lin

Citaat van: Yvonne_R op 21 juni 2005, 19:39:27
Hoi,

Wat betreft het raadsel waar ik het over had.......
Herinneren jullie je mijn albino pop en cinnamon geparelde witmasker man? En het cinnamon geparelde jong wat daaruit is gekomen? Dit jong begint nu dus als een mannetje te fluiten, terwijl het toch eigenlijk niet kan. Als het wel een mannetje is dan moet de albino pop wel een cinnamon geparelde witmasker lutino zijn, terwijl ze dus echt als een albino oogt! Wordt vervolgd........

Groetjes Yvonne

Hey,

Te snel gelezen inderdaad.. Wat fijn dat de geelwangen vliegen en het goed doen. JEEEH!!! en als je wer fotos heb van de geelwangen wil ik die graag zien. Ik ben verliefd!  :-X

Yvonne_R

Hoi Lin,

Nou begrijp ik hoe je daarbij komt. Volgens mij is het jong uiteindelijk toch een pop, aangezien ik het nog niet weer heb horen fluiten. En bovendien is ze wel heel erg bevriend met een mannetje. Ik kon me ook al bijna niet voorstellen dat de albino pop geen albino was, maar een cinnamon geparelde lutino witmasker, aangezien ze wel heel erg wit is en (weliswaar lichtrose/bruine) oogjes heeft.

Ik heb net bij mijn 2 jongste geelwangen gekeken en ik kan het nog niet goed zien, maar de kleinste lijkt lichte veerpennen te krijgen, bovendien schijnen de oogjes rood op. Zou mijn geparelde man behalve split voor geelwang en cinnamon dan ook nog split voor lutino zijn........... Spannend hoor. En nu maar duimen dat het zo is.  ;D

Zodra ik meer kan zien horen jullie het.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Lin

Hey,

Heb je alweer nieuws?

Groeten, Lin

Yvonne_R

Hoi,

Bonnie, welkom terug van vakantie!

Helaas, de jongste 2 geelwangen zijn toch echt cinnamon geparelde geelwangen en geen lutino's. Was ook wel een beetje te mooi om waar te zijn natuurlijk.  ;D De kleinste heeft vrij laat veerpennen gekregen en deze waren eerst helemaal wit (komt van de parels denk ik zo). Toch wel een topkoppel was dat zeg, 7 jongen waarvan 7 geelwangen! Helaas voor jou Bonnie, er zit dus geen split geelwang man bij. :( Ik heb volgens mij nog wel een cinnamon geparelde geelwang man split voor bont over, de vogel begint tenminste al te fluiten. En ik heb genoeg geelwangen, dus.......
Verder kunnen de 2 geelwangen die kalkgebrek hebben gehad ook weg, alleen weet ik nog niet wat dat zijn.

Mijn split geelwang man is opnieuw papa geworden van inmiddels 3 kleine valkjes, er kan nog 1 eitje uitkomen. Zijn huidige partner is een geparelde pop en er is een kleine kans dat er geparelde geelwang poppen uitkomen. Ben benieuwd..... Verder hebben 3 koppels witmasker samen 8 jongen. Van 1 koppel hadden we de eitjes overgelegd, aangezien ze steeds van de eitjes af waren en de eitjes al koud werden. Deze eitjes zijn dus nog wel uitgekomen. Zo te zien zitten er weer verschillende bonte witmaskers tussen. Alleen doordat ik eitjes heb overgelegd onder andere witmaskers word het straks lastig te zien wie bij wie horen. Alleen een probleem natuurlijk als iemand een koppeltje wil kopen van mij.

Zo gauw deze 13 of 14 jonge valkjes ook uitgevlogen zijn haal ik de nestblokken weg. Dan ga ik ook kijken welke vogels ik zelf wil houden en welke niet. In ieder geval gaan er behoorlijk wat oude koppels weg.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Lin

Hey,

jeetje wat een gaaf koppel geelwangen heb je. Kan je nog een keer de mutatietabel geven van hun?

En nog een vraagje heb jij wel eens cinnamon bont geparelde witmaskers? en wel mooi om te lezen dat de jongen echt super bij je gaan.

Groeten, Lin