19 juli 2025, 22:19:01

Yvonne's valkenparadijs

Gestart door Yvonne_R, 26 mei 2005, 23:01:16

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hoi,

Bedankt voor jullie lieve reacties mbt mijn werk. Ik heb vanmiddag maar vrijgenomen en gelukkig heb ik morgen een vrije dag. Over 2 weken krijgen we een nieuw rooster en ik zal mijn coordinator vragen (lees eisen) of ze mij nu ook weer normale diensten wil geven. Ze had wegens personeelsgebrek het rooster aangepast, maar de enige die er de dupe van is geworden ben ik. Nu moet ze het dan ook maar uitzoeken, ze weet wat ik er over denk. We krijgen 1 nieuwe medewerker maar doordat 2 afdelingen samengaan zal deze medewerker op beide afdelingen worden ingezet. En zodoende dus niet volledig ons personeelstekort oplossen. En dan gaat mijn collega dus in september met zwangerschapsverlof.......

Maar goed genoeg hierover, het lucht me wel op er over te praten. En als het dus zo blijft dan ga ik naar de bedrijfsarts en wie weet moet ik dan wel verplicht thuis blijven. Niet dat ik dat wil hoor, maar als ze het op de ene manier niet merken dan moet het maar zo. Het is ten slotte mijn leven.

Ik ga nu even weg, hopelijk heb ik vanavond nieuwe foto's en nieuwe verhalen. En waarschijnlijk een nieuw raadsel........

Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoi,

Bobby is dood  :'( :'( :'(
Vanmiddag zat hij nog mooi in de kooi, alhoewel hij dus nog steeds niet kon vliegen. Verder zat hij altijd al wel een beetje bol met zijn veren. Toen mijn vriend thuiskwam zag hij hem op de bodem liggen, hij pakte Bobby op en nog geen minuut later was hij dood. (Ik ging er van uit dat het een maanetje was, aangezien hij al wel een beetje floot). :'( :'(

Mijn vermoeden is waarschijnlijk wel juist geweest wat betreft het kalkgebrek. Pa en ma hebben reeds 3 eitjes gelegd en vandaag een vierde eitje, maar dit was heel erg zacht. Ze krijgen nu al extra mineralen door de voeding en het drinkwater heen en daarnaast nog een sepiaschelp. Ik hoop dat het zo goed gaat. Wel gek eigenlijk dat zij het enige koppel zijn dat hier last van heeft. De 2 jonge geelwangen die ze hebben opgevoed zijn inmiddels zelfstandig. Ze lopen kwiek op hun pootjes door het hok te drentelen. Alleen deze vliegen ook nog niet, maar dat kan nog komen. Ze zien er in ieder geval wel een heel stuk fitter uit dan Bobby deed. Zaterdag haal ik mijn geelwangen op bij iemand die hetzelfde probleem met zijn vogels heeft gehad. Het is bij hem nu helemaal weer opgelost, dus misschien heeft hij nog wat tips. En anders ga ik toch maar even langs de DA voor extra informatie.

Wat betreft het raadsel waar ik het over had.......
Herinneren jullie je mijn albino pop en cinnamon geparelde witmasker man? En het cinnamon geparelde jong wat daaruit is gekomen? Dit jong begint nu dus als een mannetje te fluiten, terwijl het toch eigenlijk niet kan. Als het wel een mannetje is dan moet de albino pop wel een cinnamon geparelde witmasker lutino zijn, terwijl ze dus echt als een albino oogt! Wordt vervolgd........

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

Hoi Yvonne,
Wat jammer zeg van Bobby.
Vorig jaar had ik ook een nestje wat waarschijnlijk kalkgebrek had, de jongen zaten op de hakken en konden niet lopen.Twee zijn toch op een of andere manier uit het blok gekomen en zaten op de grond in de volière.
Op advies van Paul heb ik toen Dr feld gebeld en die gaven het advies om Calcitad 50 te geven. Ik ben toen donderdags met de hand gaan voeren (3 stuks van een week of 6) en op maandag kon de eerste lopen. Misschien ben ik er op tijd bij geweest. Ik wist niet dat kalkgebrek ook dodelijk kon zijn.
Ze waren toen alledrie zo mak als een lammetje en zijn op een goede plek terecht gekomen.
Mischien zou je wat druppeltjes door het voer kunnen doen.

Groetjes Marlies

Yvonne_R

Hoi Marlies,

Dat Calcitad 50 kun je dat bij elke dierenarts krijgen? Ik heb gisteren wel dezelfde vraag gesteld op het vragenforum van een dierenkliniek bij ons in de buurt. Even afwachten dus. Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoi,
Ik heb net bericht gekregen van die dierenarts en hij raad mij aan elke dag een mespuntje melkzure kalk (calciumlactas) bij te geven door de voeding. Heweft iemand hier ooit van gehoord????

Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Rianne

He wat zielig van Bobby... 'Gelukkig' weet je nu wat je eraan moet doen om het te voorkomen.

Bestaat dat eigenlijk wel? Een cinnamon geparelde albino? Ik weet dat het dan geen albino meer is maar toch... het is een vreemde situatie bij jou!
Lutino Witmasker gepareld bestaat ook maar de parels zie je dan niet. Misschien is dit bij jou ook zo?

Yvonne_R

Hoi,

Ik heb zojuist bij de apotheek 15 gram calciumglucanaat gehaald. Ze wist eerst niet wat het was en toen ik uitlegde waarvoor ik het wou gebruiken heeft ze met de apotheker overlegd en zodoende heb ik dit gekregen. Op het potje staat, voor het vogeltje ;D

Volgens de DA kon ik idd ook calcitad gebruiken alleen moest dat door het water heen. En aangezien parkieten niet zo veel water drinken leek het hem beter om calcium in poedervorm door het voer te geven. Dit krijgen ze dan sowieso elke dag binnen. Beide geelwangen vliegen nog steeds niet. 1 probeert het wel maar landt dan steeds op zijn/haar buikje. De andere vliegt nog niet echt. Ik hoop dat dit helpt en dat ze tenminste zich kunnen redden in de voliere. Daarnaast heb ik nog maar een nieuwe vitamine/sepiaschelp (2-in-1) gehaald en ze mineralen door het grit gegeven. Ik denk dat dit zo'n beetje alles is wat ik kan doen. Nu is het afwachten of het nog bijtrekt.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Marianne

Hoi Yvonne,

Veel sterkte met het verlies van Bobby.
Hopelijk helpt het Calciumglucanaat. Ik heb er nog nooit van gehoord en ben wel benieuwd of het helpt.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Yvonne_R

Hoi Bonnie,

Alleen de jongste 2 geelwangen hebben er last van en dus het zwaar cinnamon bonte jong (bobby). Hun (pleeg)ouders waren de zwaar cinnamon bonte pop en de cinnamon bonte witmasker man split lutino en gepareld. Aangezien deze van de 4 eitjes 1 heel zacht eitje hadden neem ik aan dat het puur aan hun voeding heeft gelegen. Zij zijn ook het enige koppel valkjes dat nog in de garage zit en hadden als enige nog geen sepia-schelp (wel grit). Ik denk dan ook met de maatregelen die ik nu heb getroffen dat het wat betreft de ouders en toekomstige jongen helemaal goed gaat komen. Wat betreft de geelwangen dat is afwachten. Ik heb ze net geprobeerd te pakken maar ze proberen al weg te vliegen (een beetje stuntelig maar toch) Verder staan ze mooi op hun pootjes, dus dat is het probleem niet. Ze hebben de kropjes goed vol, dus ze zorgen zeker goed voor zichzelf. Ik heb al het oude voer weg gehaald en nu dus alleen het voer met het calciumglucanaat gegeven. En de sepia/mineralenschelp en het grit met extra mineralen er door.

Met de overige koppels gaat het prima. Heb door omstandigheden niet zo goed bijgehouden wanneer ze eitjes hebben gelegd. Maar alle 5 de eitjes van de albino pop en cinnamon geparelde witmasker man zijn bevrucht (dus ook de geelwangeitjes!). Als het goed is komen deze eind deze week begin volgende week ook al uit. Verder is de geelwangman nog steeds aan het wipwappen met de geparelde pop. Ze zitten al regelmatig in het blok, dus dat kan ook niet lang meer duren. En dan heb ik nog de bonte witmasker man split voor lutino en gepareld en de cinnamon witmasker pop split voor bont, deze hebben al weer 3 eitjes gelegd. Het gaat goed dus.

Komend weekend ga ik bekijken welke van de jongen er momenteel al weg kunnen. Daarnaast heeft mijn vriend nog jonge kakarikies en roodruggen in de aanbieding. En dat terwijl we vorig jaar amper 16 jongen op stok hadden zitten!

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Marlies,

Over dat kalkgebrek, merkte je ook iets aan de ouders van die betreffende jongen toen? En heb je die nog steeds? Ik vraag me namelijk af of het volgende nestje weer dezelfde problemen zou geven, ondanks al mijn maatregelen nu. Zelf denk ik dat het puur aan de voeding heeft gelegen en aangezien de ouders al volwassen waren dat die er weinig last van hebben gehad, afgezien van het ene zachte eitje dan. Maar dat de jongen puur door het voedsel kalkgebrek hebben opgelopen. Maar goed als deze eijtes ook uitkomen zie ik het natuurlijk snel genoeg. De man heeft trouwens al eerder jongen gehad bij een andere pop en toen was het wel prima.

Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

Hoi Yvonne,
Dit gebeurde vorig jaar bij het laatste nestje van dit koppel. Ze mogen bij ons maar twee rondjes doen, dus ik denk niet dat het teveel geweest is.
Aan de ouders was niks te merken. Er hing ook sepia in de kooi dus dat konden ze ook eten. Ik heb bij hun geen zachte eitjes gezien.
Dit jaar was ik er wel een beetje huiverig voor, maar tot nu toe gaat alles goed. Er zijn al twee jonkies uitgevlogen en er zitten er nog twee in het blok, maar deze kunnen wel gewoon lopen en knijpen hun teentjes ook stevig om je vinger. Ik denk dat deze er dus geen last van hebben.
Bij ons zat het koppel gewoon met een ander koppel (ik had toen nog maar twee koppels) in de volière. Als het aan het voer gelegen had , dan moesten de jongen van het andere nest toch ook iets mankeren denk ik ?
De calcitad deed ik door de voeding, ze kregen toen nog zo'n keer of vijf eten en dan deed ik in drie voedingen een druppel. De dierenarts assistente zei dat ik ook een druppeltje in de bek kon geven maar dat vonden ze niet echt geweldig.
Ze knapten er wel heel snel van op, je zag ze met de dag vooruit gaan.
Dus Yvonne er is hoop.

Succes en groetjes Marlies

Mandy

Wat vervelend dat kalkgebrek, ik heb er wel meer van gehoord maar gelukkig nog niet zelf meegemaakt. Ik doe er niks bijzonders tegen, ze krijgen gewoon kalkblokken, sepia en grit en door het eivoer gaat Avian Triovit, ik zou op moeten zoeken of daar extra kalk in zit?
Sterkte met het verlies van Bobby.
En succes verder met de vogelbende.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Yvonne_R

Hoi!

Met de jonge geelwangen lijkt alles toch nog goed te komen. als ik ze nu wil pakken lukt me dat vrijwel niet, doordat ze wegvliegen. Wel een beetje onhandig maar toch. Ze kunnen in ieder geval hun vleugels gebruiken en staan sterk op hun pootjes.

Gisteren is het 1e eitje uitgekomen van de albino pop en cinn. gep. wm. man. En, het jonge heeft felgele dons!!!!! Dus, dat moet dan een jong van mijn split geelwangman en de inmiddels overleden geelwangpop zijn. Nu nog afwachten of het een splitvogel is of niet. :D Ik hoop alleen dat de valkjes nu niet te veel last krijgen van de warmte.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

Nou yvonne laat het een geelwang zijn. ;D ;D
Wat voor kleuren zijn de andere jonge geelwangen ,of staat dat ergens in je dagboek. Weet je al of dat mannen of poppen zijn.
Ik ben vorig jaar een keer bij een wat ouder vrouwtje geweest om swiften. Daar is bij jonge vogels ook moeilijk te zien of het mannen of poppen zijn. Zij pakte toen een touwtje met een moer eraan en liet deze boven de vogel hangen. Als het een pop was ging de moer rondjes draaien en bij een man ging hij heen en weer. Wij geloofden daar niet zo heel erg in dus toen we thuiskwamen zijn we gaan proberen.
We pakten eerst een aantal vogels waarmee we al gekweekt hadden en waarvan we dus ook al wisten wat het was.
Raar maar waar, het klopte steeds. Nu heb ik dat gisteren bij m'n jonge geelwang gedaan en volgens deze methode zou het dus een man moeten zijn. Bij de lutino ging hij rondjes draaien dus een pop , volgens de vererving klopt dat ook. Het derde geelwang jong zou ook een man zijn dus een split. Ben benieuwd .
Bij mij zitten de geelwangen nu weer serieus te broeden met z'n tweeen. Af en toe zit er een bij de jongen om te voeren maar het grootste gedeelte zitten ze in het blok.

Yvonne_R

Hoi Marlies,

Van de 5 jonge geelwangen die ik heb zijn er 4 cinnamon geparelden en 1 geparelde (als gevolg van crossover). Wel een goede score dus, uit het 1e nestje van 5 eitjes ook 5 geelwangen. Als het mannetjes zijn zijn ze ook split voor bont.
DE geparelde geelwang is sowieso een man, hij begint nu behoorlijk te fluiten en 1 van de 2 oudste cinnamon geparelde geelwangen is naar mijn idee ook een man. en volgens mij zit er 1 poje bij. Dat zijn dan ook meteen de 3 die ik wil houden om nieuwe koppels mee te vormen. De overige geelwangen mogen weg, maar dan pas als ik zeker weet dat ze zich kunnen redden. Enne Bonnie, ik hoop voor jou echt dat er een splitman tussen zit hoor, ik weet zeker dat die dan een goed plaatsje krijgt. Maar ja, helaas heb ik daar niets over te zeggen he.........

Yvonne's valkenparadijs!