4 mei 2025, 17:04:24

schreeuwen en boos

Gestart door angelina, 26 mei 2005, 22:31:39

« vorige - volgende »

angelina

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een heel lief valkje genaamd Zazou.
De eerste week ging alles prima als ik s'morgens uit bed kwam en de gordijnen open deed. Maar na verloop van een week werd Zazou heel boos op het moment dat ik de gordijnen opende. Dan ging hij heel opstandig door zijn kooi paraderen en produbeerde daarbij echt heel wat geluid.
Mijn reactie was negeren en dan hield hij op na verloop van een kwartiertje a 20 minuten. Daarna was er dan ook niets meer aan de hand en was hij weer helemaal happy de peppy.
Maar sinds een paar dagen weet hij het echt heel lang vol te houden. Vanmorgen heeft hij het van 8 uur tot half 12 volgehouden. En dan helpt negeren ook niet. :(
Ik ben nu zelfs zover dat ik ging denken dat het lag aan het feit dat ik een spierwit shirt aan had( volgens mij vind ie lichte felle kleuren maar niks) en mijn bril op had ( hij ziet mij meestal zonder bril)
Ik heb daarop een zwart shirt aan getrokken en mijn lenzen in gedaan maar dit mocht niet baten. En nu weet ik het niet meer.
Hij schreeuwt en is daarbij aanvallend naar zijn stok en zit geen moment stil.
Vandaag was hij daarna er echt moe van en heeft de rest van de dag maar een beetje stilletjes gezeten met af en toe een klein riedeltje of een roepje.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik moet zoeken waar dit nu ineens vandaan komt? Of mss een voorstel wat ik hiermee kan? Ik ga morgenochtend proberen zijn kooi deels af te schermen met een doek zodat de licht inval niet te scherp is want dat is het enige wat ik kan bedenken waarom hij zo doet. :(

groetjes,
Angelina ;)

Love birdies

Karin

Ochtendhumeur  ;D Nee, zonder gekheid, ik weet niet hoe oud hij is, misschien is hij aan het puberen ? Zit hij alleen ? Dit kan ook vaak schreeuwproblemen veroorzaken. Het is altijd beter om minimaal 2 valkjes bij elkaar te hebben om dit soort problemen te voorkomen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

angelina

Hallo,

Nou heb de kooi deels afgeschermd met een doek voordat ik ging slapen en de gordijnen van de woonkamer de volgende morgen stukje bij beetje open geschoven zodat hij langzaam aan het licht kon wennen of ervoor kon kiezen in het afgeschermde deel te gaan zitten. Dit lijkt te werken. :D
Hij laat zich nog wel horen op een manier die na verloop van tijd wel wat irritant word maar hij gaat niet meer door zijn kooi heen als een stuiterbal en hij valt ook zijn stok niet meer aan. Een half uur nadat ik de gordijnen open heb gedaan laat ik steeds meer licht in zijn kooi schijnen door het doek in te nemen en dat werkt. Als ik na verloop van tijd het doek dan weg haal is er helemaal niks aan de hand en is hij de vrolijkheid zelve. ???
Wellicht dat het toch aan de lichtinval ligt wanneer de gordijnen s'morgens open gaan.
Het vreemde is wel dat dit van de een op andere dag gekomen is. Misschien heeft hij iets langs het raam zien vliegen( meeuw of zo) waardoor hij geschrokken is en nu zo uit zijn dak gaat wanneer de gordijnen open gaan.
Ik weet het niet. :-\
Hij hoeft zich niet alleen te voelen want ik ben het grootste gedeelte van de dag bij hem en alles gaat goed totdat de gordijnen open gaan dus er moet daar ergens een link mee zijn.
Zijn er nog meer mensen die ook wel eens iets dergelijks aan de hand hebben gehad? Geschrokken vlakje of te felle licht inval? En zijn er nog mensen die tips hebben?

Groetjes, Angelina ;)

Love birdies

angelina

Hoi m@rco,

Mijn valkje is nu zo'n 13 weekjes oud en heeft geen rode oogjes.
Hij staat verder ook niet in de zon of zo.
In tegendeel ik zorg er ten aller tijden voor dat hij niet in de zon komt te staan.
Verder staat hij ook niet dicht tegen het raam aan of zo.
Denk zelf dat hij toch ergens van geschrokken is aangezien ik 4 hoog woon en hier van alles voorbij vliegt. En het zo heel af en toe ook weleens een keertje voorvalt dat er een vogel tegen het raam aanvliegt.
Hij gaat pas zo tekeer als ik de gordijnen open doe. En dat heeft ie de eerste weken echt niet gedaan.
Als het echt aan het licht lag dan zou hij de hele dag moeten gillen maar dat doet hij niet.
Als hij eenmaal gekalmeerd is zit hij gewoon heerlijk rustig en dan heb ik niks aan de lichtinval gedaan.

Groetjes, Angelina ;)

Love birdies