5 mei 2025, 14:21:15

hoelang hand in kooi houden

Gestart door dodo, 25 mei 2005, 23:34:51

« vorige - volgende »

dodo

hallo allemaal,

ik heb 3 dagen een valkje, en om hem tam te maken zegen ze naar een paar dagen je hand rustig in je kooi te doen. eerst was ie echt bang maar nu bleef ie heel lang aan de kooi hangen.
mijn vraag is... HOELAN MIJN HAND IN DE KOOI HOUDEN?????
5 MIN.  OF 10 MIN. OF GEWOON EEN UURTJE.  ELKE DAG

GROETJES DODO

Nelleke

Hoi Dodo,

Bij het tam maken van mijn valkjes deed ik inderdaad ook mijn hand ik de kooi.

Ik deed dit terwijl ik televisie zat te kijken, soms een kwartier, soms een halfuur. Dan haalde ik hem er weer uit en ging even later weer naast de kooi zitten met mijn hand erin. Terwijl je je hand er in doet zou ik zachtjes tegen hem praten, dat maakt ze rustiger. Als ie rustig blijft kan je ook een stukje trosgierst in je hand nemen. Als je tam maakt met trosgierst (waar ze gek op zijn) moet je het niet in de kooi op de bodem hebben. Ik gaf het alleen maar met mijn hand. Als mijn hand weer uit de kooi ging, ging dus ook dat stukje trosgierst uit de kooi.

Je moet vooral veel geduld hebben. Drie dagen is nog niets.
Je geduld zal beloond worden.

Succes, Nel :)

~Natas~

Hoi Dodo,

Het is net wat Nel zegt, je moet heel veel geduld hebben.
Een jong valkje moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en geluiden.
Als je hem tam wilt maken is het belangrijk om heel rustig en lief tegen hem te praten.
Dit is om je stem te herkennen bij je vogel.
Daarna kan je proberen om de kooi open te zetten en heel langzaam je hand erin te doen, zodat hij alvast kan wennen aan handen.
Ik kan je adviseren om dit vaker en meerdere keren per dag te doen.
Totdat het moment er is dat je valkje spontaan op je hand komt zitten.
Ook is het net wat hierboven is geschreven: je kan het ook proberen met trosgierst en hem hiermee lokken.
Of met iets anders wij hij erg lekker vind.
Hopelijk heb je hier wat aan  :D

Succes ermee
Groetjes, Natasja

dodo

HALLO
na uuuuuren mijn hand in de kooi te houden, is het toch gelukt dat ie uit mijn  hand eet ( trosgierst) . ik mag hem dan ook aan zijn buikje
aaien. is mij ook bijna gelukt dat ie op mijn finger gaat zitten maar dat moeten we nog even oefenen.
nog bedankt voor de reactie  ;)

groetjes dodo