8 mei 2025, 04:20:59

Rood kontje.

Gestart door Dana, 25 april 2003, 17:35:07

« vorige - volgende »

Dana

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. Ik zag vanmorgen dat Rico een heel rood kontgaatje heeft. Haar ontlasting is normaal net zo als anders niet heel dik ofzo dat ze echt moet persen. Ze is ook niet anders in gedrag en ze heeft er niet echt last van lijkt het. Maar omdat het zo rood is vraag ik het hier even. En het lijkt ook een beetje opgezet.
Ze zit ook veel achter me op de stoel bij de computer met haar lichaam voorover gebogen kuif plat zachte kreungeluidjes te maken en haar kont hoog. Ik heb ergens gelezen dat ze dat doen als ze eieren willen gaan leggen of zin hebben.
Dus ik ben ergens wel een beetje bang voor legnood want ze is pas 10 maanden oud. Hoe kan ik zien of ze eieren in haar buik heeft.
Oja dat gedrag doet ze al een maand of 3 en voornamelijk bij mij.
Maar nu is dus haar kontje heel rood.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen hierbij.
Alvast bedankt.

Chewy

Volgens mij hebben ze op die leeftijd echt nog geen legnood. Maar waar ik me wel zorgen over zou maken is een eventuele darmontsteking.

Onze Charlie had een keer ook een rode kont vanwege die ontsteking. Op een gegeven moment ging het zo jeuken, dat het dus ook open werd gekrabt. Ik zou toch even langs de dierenarts gaan.

Groetjes, Chris.

Dana

Hoi Chris,

Nog bedankt voor je reactie, maar het heeft waarschijnlijk wel gelegen aan dat ze eitjes ging leggen. Ze heeft vanaf zondag 28 tot aan nu in totaal 4 eitjes gelegd en na het eerste eitje was het al minder rood. En nu is het gewoon weer normaal.
Ze krabte er ook niet aan.
Heb na het eerste eitje ook de dierenarts even gebeld en het rode kontje uitgelegd en dat ze een eitje gelegd had. De dierenarts zei dat het daar wel aan kon liggen omdat ze toch wel vrij jong was voor een eitje en dat het nu wel weg zou trekken. Maar als het bleef moest ik even met haar langs komen. Maar zoals ik al zei het is over. Gelukkig.
Maar nog wel bedankt voor je reactie.

Chewy

Wees blij dat het toch de eiren waren :),

Charlie heeft er veel om geleden hoor :(. Was echt geen pretje. En het erge was ook nog, dat de andere valkjes de kort open gingen knagen. Heel vreemd gedrag, maar het gebeurde wel. Ben blij om te horen dat het niet zo is :).

Groetjes, Chris.

Dana

Hallo,

Ben ook blij dat het eitjes zijn en geen enge ziekte. Vind het wel zielig voor jou charlie dat hij zo heeft geleden. Maar gelukkig is het over bij hem. Als ik het goed lees bij je.