8 mei 2025, 04:33:11

ziek??

Gestart door pat_en_helma, 25 april 2003, 04:34:16

« vorige - volgende »

pat_en_helma

25 april 2003, 04:34:16 Last Edit: 5 mei 2003, 16:56:55 by Angelique
Onze Jacco heeft tot aan vandaag lekker veel lawaai gemaakt. Vanaf vanmorgen heeft hij constant liggen eten en drinken, en hij doet alleen maar wat van die piep geluidjes maken. (van die zielige geluidjes). Voor de rest maakt hij geen geluid meer. Hij reageert wel op zijn naam en hij komt ook naar je toe. Wat zou het kunnen zijn????????????/

Graag wat tips

Alvast bedankt

Karin

25 april 2003, 04:50:54 #1 Last Edit: 5 mei 2003, 16:57:08 by Angelique
Geen idee, maar als ik jou was zou ik morgen even langs de dierenarts gaan. Als een vogel laat zien dat hij ziek is is hij ook flink ziek, Dit komt omdat vogels ( net als knaagdieren en konijnen ) prooidieren zijn. Als ze in het wild laten zien dat ze ziek zijn worden ze gepakt door een roofdier. Veel sterke ermee. Ik hoop dat hij snel weer beter is.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

25 april 2003, 05:37:17 #2 Last Edit: 5 mei 2003, 16:57:23 by Angelique
Hoi pat_en_helma,
Hoe oud is je valkje en is het misschien een popje?
Het kan namelijk ook zijn dat ze broeds is dan maken ze ook zachte piepgeluidjes.
Hopenlijk is het dat want dan is ze niet ziek.
Als je haar over het rugje aait word het piepen dan sneller achter elkaar en gaat ze dan ook in een vreemde houding zitten met de staart omhoog?

Groetjes,  Paul

pat_en_helma

25 april 2003, 12:15:04 #3 Last Edit: 5 mei 2003, 16:57:34 by Angelique
is zo'n 12/13 weken jong

pat_en_helma

26 april 2003, 21:58:43 #4 Last Edit: 5 mei 2003, 16:57:46 by Angelique
Hallo,

We zijn met onze Jacco naar de dierenarts geweest en ze vermoeden dat hij een infectie heeft aan luchtwegen en keeltje.
We hebben daar poeder voor gekregen dat we in het drinkwater moeten doen.
Maar onze jacco is nu tegenover ons heel anders, het lijkt wel of hij agresief is.
Als wij hem willen aaien/kriebelen vind hij dit niet leuk want hij word dan wat wilder als anders en het lijkt of hij wil bijten.
Maar hij bijt niet.
Weet iemand van jullie hoe dit komt en wat als het niet over gaat??
Is er dan iets wat we daar aan kunnen doen??
Groetjes van pat en helma

Paul

27 april 2003, 07:43:12 #5 Last Edit: 5 mei 2003, 16:57:56 by Angelique
Hoi pat_en_helma,
Als je valkje ziek is laat ie dat zo min moegelijk merken omdat ie anders in de natuur gelijk gegrepen zou worden door een roofvogel of ander dier :-(
Nu in gevangenschap verbergen ze dit ook zo veel mogelijk maar jij herkende gelukkig aan zijn gedrag dat er wat mis was en dat is echt heel goed van je.
Je bent er nu vast wel op tijd bij en hij zal snel beter zijn.
Maar doordat ie ziek is probeert ie instinctief zijn belagers weg te jagen omdat ie zelf minder makkelijk wegvliegt en zijn gedrag is daarom anders.
Als ie weer beter is zal het weer een normaal gedrag zijn en word ie weer zo tam als daarvoor.
Wel aandacht blijven geven zeker omdat ie nog zo jong is natuurlijk.

Beterschap met je valkje en groetjes,  Paul

pat_en_helma

27 april 2003, 21:32:17 #6 Last Edit: 5 mei 2003, 16:58:08 by Angelique
Hallo

Het gaat een beetje beter met onze jacco maar ik heb toch nog een paar vraagjes.
Het is onze eerste valk dus vandaar dat we zoveel vragen.
Is het normaal dat jacco de hele dag eet? Hij is of aan het eten of hij is zich aan het poetsten.
Als hij uit de kooi is geweest en hij gaat weer in de kooi gaat hij meteen weer eten en drinken.
Dat eten houd hij wel heel lang vol achterelkaar.
Vaker de hele dag.
Dat heeft hij eerst niet gedaan zo lang.
Wat zou dat kunnen zijn en is het verstandig om er mee naar de dierenarts te gaan?
En dan nog een vraagje: Jacco heeft 1 neusgaatje vaker langere tijd dicht zitten.
WAt kan dat zijn??
En zouden jullie mij misschien kunnen vertellen of een valkje ook kan gapen net als wij want dat doet hij vaker.
Ik hoop dat ik snel weer een antwoord krijg.
Heel veel groetjes van helma pat en jacco

Paul

27 april 2003, 21:43:31 #7 Last Edit: 5 mei 2003, 16:58:40 by Angelique
Hoi helma pat en jacco ,
Een valkje eet zoveel als ie nodig heeft, als ie veel eet heeft ie veel nodig en hij zal echt niet zoveel eten dat ie ontploft dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Dus wat dat eten betreft hoef je denk ik niet naar de dierenarts, eten is juist een goed teken.
Hier eten sommige valkjes ook heel lang achter elkaar maar andere weer minder.
Als ze bevoorbeeld veel uit de kooi zijn en vliegen eten ze meer als een valkje wat de hele dag stil in de kooi zit.
Hoe zit dat neusgaatje dicht?
Zit er misschien iets in wat het verstopt of hoe ziet dat eruit?
Gapen doen valkjes inderdaad, hier doen ze dat ook en het lijkt op gapen bij mensen inderdaad :-)
Als je een valkje over de oortjes aait gaan ze dat ook vaak doen heb ik gemerkt dus dat is heel normaal als ze gapen :-)

Groetjes,  Paul

pat_en_helma

27 april 2003, 22:32:11 #8 Last Edit: 5 mei 2003, 16:58:27 by Angelique
Beste Paul,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoorden.
Ik vind het heel fijn dat ik op deze manier raad kan vragen.
Ik heb het neusje van jacco net nog eens goed bekeken en het lijkt inderdaad of er iets in zit en er omheen ziet het wat rood uit.

Groetjes van helma en jacco

Paul

27 april 2003, 23:00:00 #9 Last Edit: 5 mei 2003, 16:58:19 by Angelique
Hoi helma en jacco ,
Ik heb ook een valkje die vanuit het nest iets in zijn neusje had gekregen.
Dit was een soort klein stukje hout wat er klem in zat.
Maar hij had er gelukkig niet zo veel last van en ik heb het er wel uit kunnen krijgen gelukkig.
Maar als het rood is kan dat wel duiden op een ontsteking helaas en dan kan je inderdaad toch beter even langs de dierenarts als het dat is.
Die kan in elk geval als er iets in zit dat eruit halen en misschien iets geven voor de ontsteking als dat nodig is.

Groetjes  Paul