7 augustus 2025, 00:39:25

♥ MIJN VALKENVOLK ♥ Update

Gestart door ♪ Marlies, 16 mei 2005, 17:11:22

« vorige - volgende »

antoine

hoi Marlies,
wouwww, wat mooi ;D
die geparelde fallows :P
verliefdddd!!!!!
waar woon je ookal weer?
;D :D ;D
mss wil ik wel zo een fallowtje als je die verkoopt! ;D
grtz twan

♪ Marlies

6 juni 2005, 18:00:00 #91 Last Edit: 23 januari 2007, 09:14:04 by marlies
 Hoi Antoine  ;)

Als je wil dan is er een voor je bij. Ik woon 5 km van Bergen op Zoom vandaan, dus kijk maar.

Met de geelwangen heb ik denk pech. Ze leven allemaal nog hoor, dat is het niet. Pa geelwang heb ik gekocht als split lutino, nou dat klopt wel, en als split geelwang. Dan zou dus de lutino gele wangetjes moeten hebben. Maar nu de veren doorkomen zie ik toch echt oranje wangetjes. Of zit ik nou helemaal verkeerd met de jongen die eruit zouden moeten komen. Kijk zelf maar

Ria

Hoi Marlies,

De laatste foto lijkt inderdaad een geparelde lutino en zo te zien met oranje wangetjes dus geen geelwang. Wel jammer want was reuze benieuwd naar de geelwangen.

Groetjes,
Ria

♪ Marlies

6 juni 2005, 18:08:44 #93 Last Edit: 20 juni 2005, 20:24:46 by marlies
hier nog wat fotoos van de inmiddels wat grotere jonkies

Wij zoeken nog een baasje            wij zoeken nog een baasje

Witmasker jong

jong van m'n oude bonte

lutino van m'n oude bonte

cinnamon jong

Wij zoeken nog een baasje     Wij zoeken nog een baasje

♪ Marlies

6 juni 2005, 18:13:02 #94 Last Edit: 20 juni 2005, 20:25:07 by marlies
Hoi Ria,
ik was ook al helemaal gelukkig. even afwachten hoe het met de andere twee is , want anders ben ik bang dat ik dus een kat in de zak heb gekocht (valk in de zak in dit geval).
Dat is dus het moeilijke met splitvogels, je moet de verkoper op z'n woord geloven. Als pa geen split geelwang is, dan kweek ik ze nu wel (de mannen ), maar dit was niet de bedoeling.

Groetjes Marlies

patty_dordtse valkjes

Hoi,

ik heb ff trug gekeken naar de foto's en hier en daar gelezen.

Mooie valkjes heb je allemaal en die jonkies SMELT ahhaha.
maar jah dat doe je al snel bij elke jonkie toch.

heb je voor alle al een lief baasje gevonden?
van de laatste foto's?
ik duim mee dat je niet de valkje in het zakje heb gekocht om het zo te zeggen haha.

groetjes patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

♪ Marlies

6 juni 2005, 18:28:39 #96 Last Edit: 7 juni 2005, 18:03:48 by marlies
hoi Patricia,

ik ben nog niet op zoek geweest  naar baasjes voor de valkjes, ze zijn nog zo jong. Een van de geparelde fallows houd ik denk wel zelf, weet nog niet welke.
Mocht je interesse hebben laat maar horen. 

Groetjes Marlies

♪ Marlies

7 juni 2005, 18:13:32 #97 Last Edit: 20 juni 2005, 20:25:26 by marlies
Vandaag zijn de kleintjes van ma geelwang weer al 22 dagen oud. Je ziet ze gewoon groeien.

M'n eerste cinnamon popje was  vandaag uit het blok. Heb ze net maar even terug gezet, want ik ben bang dat het anders te koud is voor haar

.De witmasker en zijn /haar nestmaatje groeien ook lekker.

Dit jaar voor het eerst geen bonte valkjes van m'n oude (3 jaar  :P ) koppel.

De fallows komen ook steeds meer in de veren en krijgen echt een mega kuif.

M'n andere bonte man en z'n geparelde pop zijn nu aan het tweede rondje begonnen. Er liggen nu 7 eitjes in het nest. Ik hoop dat ze nu wel bevrucht zijn. Ben ook erg benieuwd wat er uit zal komen.

Ouders:
Vader=Bont split voor {X1:Lutino}
Moeder=Bont Gepareld

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Bont split to {X2:Gepareld} {X1:Lutino}
50.0 % Bont split to {X2:Gepareld}

Jonge pop
50.0 % Bont  Lutino
50.0 % Bont

Als ze allemaal blijven leven heb ik in de eerste ronde 17 jonge valkjes gekregen, van 5 koppels. Niet slecht toch?

Yvonne_R

Hoi Marlies,
jammer zeg dat je geen lutino geparelde geelwang hebt, ze zijn echt heel mooi. Ik weet niet meer precies wat voor pop je had, maar het kan dus wel kloppen dat de lutino geen geelwang is. Voor zover ik het begrijp kan een man split zijn op 2 X-chromosomen. X1 heeft de eigenschappen die hij van zijn vader erft en X2 de eigenschappen die hij van zijn moeder erft. In jouw geval zal dan de moeder van je spli man een lutino zijn geweest, vandaar dat hij split is voor lutino. Deze split zit echter op het X2 chromosoom terwijl de geelwang split op het andere chromosoom zit. Bij je lutino jong heeft hij dus het X2 chromosoom doorgegeven met daarop de split voor lutino. Aangezien het jong een popje is heeft ze van de moeder een leeg Y-chromosoom gekregen. Vandaar dat ze lutino gepareld is dus. Ik heb even een voorbeeldje voor je gemaakt, met de pop dan als wildkleur, maar daar kun je dus iedere willekeurige mutatie wel voor nemen. Het gaat even om het principe van de X1 en X2.
Als de geelwang en de lutino split dus op 1 chromosoom zitten kun je wel lutino geparelde geelwangen krijgen.

Moeder:wildkleur
Vader:gepareld split voor {X1:  geelwang} {X2: lutino}

man afkomst:
50% wildkleur split voor {X1:  gepareld geelwang}
50% wildkleur split voor {X1:  lutino gepareld}

pop afkomst:
50% gepareld geelwang
50% lutino gepareld

Moeder:wildkleur
Vader:gepareld split voor {X1:  lutino geelwang}

man afkomst:
50% wildkleur split voor {X1:  lutino gepareld geelwang}
50% wildkleur split voor {X1:  gepareld}

pop afkomst:
50% lutino gepareld geelwang
50% gepareld

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor je.
Fijn om te horen in ieder geval dat het zo goed gaat met je valkjes.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

7 juni 2005, 21:16:27 #99 Last Edit: 20 juni 2005, 20:25:56 by marlies
Hoi Yvonne,
Duidelijk hoor, weer wat geleerd  :P
de man is een geparelde split geelwang en lutino, de pop een cinnamon geparelde geelwang.
Dan denk ik dat het dit moet zijn :

Ouders:
Vader=Gepareld split voor {X1:Lutino} {X2:Geelwang (rec.)}
Moeder=Cinnamon Gepareld Geelwang (rec.)

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Gepareld split to {X2:Cinnamon} {X1:Lutino} {X2:Geelwang (rec.)}
50.0 % Gepareld Geelwang (rec.) split to {X2:Cinnamon}

Jonge pop
50.0 % Gepareld Lutino
50.0 % Gepareld Geelwang (rec.)

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Dit kan kloppen, want de jonkies zijn dus alle drie gepareld, twee gewoon en een lutino. Of die twee geelwang zijn, kan ik nog niet zien.

Dit is het koppel, dat is toch cinnamon gepareld ?

Groetjes Marlies

Yvonne_R

Hoi Marlies,
Dat is echt een hele mooie cinnamon geparelde geelwang pop zeg! :o :o Ik denk idd dat je schema nu wel klopt, alhoewel ik het lastig vind om te zeggen welke mutatie op welk X-chromosoom zit bij de man. Maar dat had ik hierboven als eens toegelicht. De beide mutaties zitten in ieder geval niet op 1 chromosoom anders had je idd een geparelde lutino geelwang gehad. Maar of de geelwang nu dus op X1 of X2 zit en de lutino net andersom, dat kan ik zo niet zeggen. Maar volgens mij maakt dat niet veel uit voor de jongen die je eruit krijgt. Je kunt er dus in ieder geval wel geelwangen uit krijgen, kun je al zien wat voor wangen de andere jongen krijgen???????

Wat een lieve jonkies trouwens diegene waar je nog een baasje voor zoekt. Het is jammer dat ik zo ver weg woon. maar misschien ook wel weer goed, want dan kom ik niet in de verleiding om nog meer valkjes te kopen ;)

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

8 juni 2005, 15:56:49 #101 Last Edit: 20 juni 2005, 20:26:35 by marlies
De geelwang jonkies zijn allemaal gepareld, de lutino heeft oranje wangetjes. Als ik de andere twee vergelijk met geparelde jongen van dezelfde leeftijd, dan zou ik toch (voorzichtig) denken dat ze geel worden. Die geelwangen weten het anders wel spannend te houden.

Ik vind het wel jammer dat de meesten van jullie toch boven in Nederland wonen. Misschien ook maar beter want ik ben net als Yvonne, ik zou ze allemaal wel willen hebben. Soms lastig, vooral als je naar een bepaalde kleur op zoek bent.
Dan is het vaak toch lang in de auto zitten, maar ja je moet wat over hebben voor je beestjes.

Die van mezelf zou ik ook allemaal wel bij me willen houden, maar gelukkig heb ik een verstandige man  :P :P die wel zorgt dat dat niet gebeurt

♪ Marlies

8 juni 2005, 19:52:17 #102 Last Edit: 20 juni 2005, 20:26:56 by marlies

cinnamon jonkie

lutino van m'n oude bonte

enkele van m'n kweekvalken

gepareld jonkie van m'n eerste koppel

Rianne

Wat een schatje, dat geparelde valkje op de laatste foto. Helaas weet ik nog niet wat Tinco voor geslacht is dus ik kan nog steeds geen valkje erbij nemen.

♪ Marlies

9 juni 2005, 20:41:28 #104 Last Edit: 20 juni 2005, 20:27:16 by marlies
 :D :D Vandaag al weer 24 dagen oud, ze groeien goed en gaan nu ook zachtjes aan in de veren komen. Krijg toch het idee, dat de twee kleintjes  gele wangetjes gaan krijgen. Als ik het verschil zie met andere geparelden van dezelfde leeftijd, dan zie je daar al echt oranje door komen. Ik hoop het zo.
Andere valkjes gaan ook super.  Twee fallows waren vanmiddag ook uit het blok. Wat gaat het hard hè.