9 mei 2025, 05:56:09

handtam maken

Gestart door deniejs, 15 mei 2005, 19:46:18

« vorige - volgende »

deniejs

hallo allemaal,
hoe maak je nou een babyvalkje handtam en vanaf welke leeftijd moet je daar mee beginnen? en hoe oud moeten ze zijn om met de hand opgevoed te worden? groetjes denise

Snoop en vinnie

hoi,
kijk hier links in dat kolommetje bij tam maken.
Misschien vind je hier iets.
grtz.
Shirak

Marianne

Hoi Denise,

Als het even kan, laat dan de ouders de kleintjes opvoeden.
Handopfok geven zou ik alleen in uiterste noodzaak doen. Het gaat nogal eens mis, zeker als je er geen ervaring mee hebt.

Een valkje handtam maken kan ook nog als het valkje al zelfstandig eet. Heel veel mee bezig zijn en veel geduld dan zijn ze zo je beste vriendje.

Het is dus niet zo dat je een klein valkje al heel jong uit het nest moet hebben en handopfok moet geven om de tamste valkjes te krijgen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

tommy

hoi

Het geven van handopfok om ze tam te krijgen is een fabel.

Elke dag met ze bezig zijn werkt in het algemeen beter.

Je kan ze vanaf de dag dat de oogjes open gaan ze een paar minuten uit het blok nemen en er dan voorzichtig mee bezig zijn.
Kriebelen en gewoon bij je dragen in de hand.

Als je dat elke dag een paar keer doet dan heb je al een goede basis om een vriendje voor het leven te hebben.

grt Annemieke

deniejs

okey bedankt dan laat ik ze gewoon hun gang gaan.
maar wat betreft het paren heb iik ook nog een vraagje over....!! mijn mannetje ging gisteren een beetje in mijn popje haar vleugel zitten bijten(zachtjes) en ook een beetje kroelen heeft dit iets met paren te maken?? groetjes denise

tommy

hoi

Het liefdes spel van een valkje bestaat uit:
veren poetsen van de ander
koppie kroelen
lief kletsen en soms zingen
de man is vaak erg bezig met kijk mij eens een goeie man zijn
stoer en teder tegelijk

Dus zachtjes in de vleugel bijten hoort daar ook een beetje bij.

grt Annemieke

deniejs

okey maar ik vind mijn valkjes niet echt een koppeltje want mijn popje moet niet zo veel van mijn mannetje hebben of zijn ze wel een koppeltje ?? dat kroelen doen ze niet.... alleen wat mijn mannetje doet dan!! groetjes denise

tommy

hoi denise,

Hebben jou valkjes nu een nest en eitjes?

Als dat zo is dan heb je echt wel een koppel anders gebeurt dat namelijk niet.

grt Annemieke

deniejs

jah se hebben een nestje alleen doet mijn mennetje er niks mee en mijn popje wel!! maar zij legde al eieren voordat hij er was....?! groetjes denise