6 mei 2025, 01:17:44

Wilgen?

Gestart door diddle, 15 mei 2005, 14:47:50

« vorige - volgende »

diddle

ik lees volop op het forum dat valkjes gek zijn op wilgentakken, nu hoorde ik dat het alleen knotswilg mocht zijn, maar als ik het zo lees knipt iedereen ook van een wilg die over een sloot heen hangt takken af. Mijn diernarts zei dat ook gewoon langs de weg of in park knippen goed schoonmaken en geven, maar is het waar van die sappen ik wil het we weten voor ik ga knippen. wIE KAN MIJ helpen wil het vandaag eigenlijk nog doen het knippen

bobbie

Hoi,

Ik geef mijn vogels een paar keer in de week takken van de krulwilg. Ze vinden het heerlijk en het is gezond voor ze. Net onder de bast zitten enorm veel gezonde dingen voor ze. Ze knabbelen de bast er ook helemaal af.
Het is wel zo dat je deze takken niet mag halen van bomen langs autowegen. Daarop zitten een hoop uitlaatgassen en zijn dus vervuild. In een park kan je ze gerust knippen.

Rond deze tijd haal ik de blaadjes er meestal wel af. Als het erg jonge blaadjes zijn kan je ze laten zitten, vinden ze ook lekker. Ik haal altijd oude blaadjes er af. Nu is eigenlijk een grensgeval en kan je ze in principe nog laten zitten. Later in het jaar zijn de blaadjes vrij oud, die verwijder ik dus.

Je zult zien dat je valkje er heel veel plezier van heeft.

Groetjes, Nel :)

diddle

Een krulwilg staat in het park?????
Heb ook nog ergens knotswilgen gezien, maar de wilg die over een sloot hangt mogen niet?
Ja is voor mij helemaal nieuw heb mijn vogel pas sinds 4 weken

Inger m

Hoi Nel,
Waarom haal je de blaadjes eraf? Juist in het afknagen van de blaadjes hebben de vogels veel plezier en geeft ze bezigheid. Ik geef juist bewust de takken met veel blaadjes wat goed voor ze is. Het bespaart jezelf veel moeite om ze eraf te halen...laat dat maar aan de vogels over  ;)]

Wat betreft wilgen, geef ik zowel knot- als treurwilgen. Er heeft nog niemand mij verteld waarom ze geen treurwilgen zouden mogen en ik heb na jarenlang nog geen klachten van de vogels/ konijnen hierover gehad.

Alle wilgensoorten bevatten overigens de stof die ook in asperine zit, dus ook knotwilg.

Verder geef ik alles direct van de boom af. Ik was ze niet af oid, maar ze krijgen zeker 1 tot 2 keer per week een hele berg verse wilgentakken.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

diddle

Het is zo wisselend he wat ik hier lees en zie.
De een zegt ja de andere zegt niet doen.
Dus aan wilg maakt niet uit? Mijne is 10 weken oud en wil niet dat die het loodje legt omdat ik een verkeerde wilg heb.