5 mei 2025, 21:06:59

Is dit jong nog te redden?

Gestart door valkie, 14 mei 2005, 08:34:40

« vorige - volgende »

valkie

Hallo,

Ik baal als een stekker  ??? . Ik had een nestje met 4 bevruchtte eitjes. Ik hoorde de jongen in de eitjes piepen maar ze kwamen er niet uit. Ze zaten dus dood in het ei. Nu heb ik gisteren bij het derde ei het jong eruit gehaald. Dit was rond 13:00 uur. Vanochtend leefde het nog maar het was niet gevoerd door de ouders. Is dit nu zowiezo een zwak jong en al het sterven of kan ik al met handopfok beginnen als ze het vol houden om niet te gaan voeren? Ik heb hier geen ervaring me dus zal het zowiezo moeilijk zijn.
Zo te zien is het een lutino jong uit een wildkleur koppel...

Help.. :(

Valkie

Ria

14 mei 2005, 08:49:38 #1 Last Edit: 14 mei 2005, 08:52:35 by Ria
Hallo,

Ik verwijs je voor mijn antwoord naar de volgende link. Hier heb ik het zelf momenteel druk mee.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,10269.0.html

Als de ouders het jong wel warm houden en je het er gemakkelijk even bij weg kunt halen om te voeden en daarna terug te leggen heb je daar voordeel mee. Misschien beginnen de ouders later spontaan te voeden.

Sterkte !

Ria

ps als je vragen hebt nadat je het hebt gelezen stel ze gerust !

valkie

Ik hoop dat de ouders gaan voeren maar hoe lang kan ik daar nog mee wachten? Het lijkt me erg moeilijk en intensief om zo'n klein ding te voeren. Als het nodig is dan doe ik het natuurlijk wel, aan de andere kant ben ik er ook wel voor dat de natuur zijn eigen gang gaat. Maarja dan had ik het ook niet uit het ei moeten helpen....... :(

Valkie

Tara

Hoi Valkie,

ik zou het zonder meer nu zeker even bijvoeden,
en dat toch een tijdje volhouden, het kan idd zijn dat ze dan gwn gaan zelf voeden.

Groetjes, Tara

Karin

Hoi Valkie,

Hoe lang was dat jong al aan het piepen in het ei ? Als het gaat piepen kan het nog 1 of 2 dagen duren voor het uitkomst namelijk. Dat is normaal. Bij mijn jongen duurt het meestal 1 1/2 dag nadat ik het gepiep heb gehoord. Wat heel belangrijk is : ga in de laatste dagen niet aan de eitjes zitten en zeker niet omdraaien om even te kijken, want dan kan het jong "verdwalen" in het ei en kan er dan niet meer uitkomen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves