22 mei 2025, 18:47:06

Storend gekrijs

Gestart door Hoss, 11 mei 2005, 10:25:05

« vorige - volgende »

Hoss

Dag, in mijn living heb ik een kooi waarin een witkop-pop steekt en een lutino man.
De bedoeling is uiteraard om te kweken met elkaar. Liefkozingen met elkaar heb ik nog niet gezien. Het vrouwtje dreigt herhaalde malen te bijten, waarop dan het mannetje reageert. Beiden krijsen een ganse voormiddag naar elkaar. Het is duidelijk te zien dat het mannetje de pop roept om te paren. Doch het gekrijs is soms niet uit te staan.
Regelmatig slaagt de man er wel in om te paren. Beiden gaan regelmatig in de blok om hem met de snavel bij te werken.
Zou ik mij een andere pop moeten aanschaffen, zodat dit gekrijs ophoudt?
Zou het gekrijs ophouden als het koppel met eieren ligt?
Toen ik die pop heb aangeschaft, heeft ze dezelfde dag een ei gelegd op de grond. Hoelang is de tussentijd dat de pop terug eieren zal leggen?
Sorry voor al de vragen, maar ik ben pas begonnen met de hobby.  - Gegroet.

Kolkkie

Hoi Hoss,

Dat gekrijs zijn denk ik liefkosingen naar elkaar toe.
Toen Punky bij mij Minggu het hof ging maken was hij ook veel aan het fluiten en roepen.

Toen het eerste eitje er lag was Punky nog helemaal opgewonden en aan het fluiten, maar sindsdien is hij stil geworden.
Hij roept nog wel eens, ten teken dat hij even uit de kooi wil, maar echt hinderlijk is het niet.

Wel kan hij eens gaan krijzen als ik met het blok en de jongen bezig ben, maar dat is van korte duur.

Als het goed is moet het minder worden als er eenmaal eitjes liggen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Hoss

Hallo Mariska,

Bedankt voor het antwoord.
Volgens mij zijn het geen liefkozingen.
Van zodra de man de pop wil naderen stekt ze met de snavel en moet niets van hem weten.
Beiden zitten dan de ganse voormiddag, van zodra ze licht zien, naar elkaar te snauwen dat je haren recht komen.
Uiteindelijk kan hij haar dan toch het hof maken en komen ze tot een paring rond de middag. 's Namiddags is alles veel rustiger. Ik denk dat de paring geschied zonder veel voorafgaande liefde en dat ze elkaar niet gezind zijn.