6 mei 2025, 15:53:45

Hoe krijg ik haar tam?

Gestart door Danny Nijveen, 2 mei 2005, 19:07:28

« vorige - volgende »

Danny Nijveen

Ik heb een valkparkiet van ongeveer een jaar maarze is nog niet tam en als je in de buurt van haar kooi komt dan gaat ze of blazen of helemaal hysterisch doen en als je haar uit de kooi laat dan wilt ze er niet meer in hoe kan ik dat probleem behandelen en hoe krijg ik haar tam?

zazoe

Hoi Danny,

Ik heb mijn valkje handtam gekregen dus echt hysterisch werd hij niet, maar hij vond het in het begin ook niet prettig als ik te snel te dichtbij kwam.

Ik heb veel voor elkaar gekregen door vooral erg rustig te doen en ik ben op afstand gaan staan, en heb steeds tegen hem gepraat en zo steeds een stapje dichterbij en steeds rustig praten, tot ik gewoon naast de kooi stond.

Ik heb hem ook niet de kooi uitgelaten voordat hij aan mijn hand gewend was, dit ook steeds rustig gedaan en steeds een stukje dichterbij met mijn hand in de kooi en belonen als hij rustig bleef.

Er zullen nog meer reacties komen hoor van mensen die er meer ervaring mee hebben, maar ik heb het op deze manier gedaan  :)

Succes.

Snoop en vinnie

hallo,
meestal pak ik haar met mijn hand uit de kooi.(ik wil ook mijn mannetje tam maken maar die bijt steeds en het vrouwtje niet).
En als ik haar pak laat ik haar op mijn schouder en dan begint ze aan 
mijn sieraden te knagen vooral blinkende dingen en zo blijft hij wel een half uur op mijn schouwder en vergeet hij ff bang voor mij te zijn. ;D
En zo krijg ik haar dus heel snel tam
nog suc6
grtz.
Fam. Hanna

k_van_wilgenburg

Hallo allemaal
Wij hebben ook 2 valkjes(mannetje) die niet echt hand tam zijn.
Maar ze gaan gewoon hun kooi uit.
Alleen is het soms een probleem dat ze niet terug in hun kooi willen.
Dan ga ik ze op een diervriendelijke manier pakken.
Maandag waren ze eruit en gingen ze weer vanzelf naar binnen.
Wij hebben het geluk dat ze hun eigen spiegelbeeld nogal interesant vinden :D
Maandagavond zat Smurf dus op mijn hand terwijl die dat normaal zogenaamd eng vind.
En goofy vond het ook allemaal erg interesant.
Toen gingen ze dus zelf naar binnen
Groetjes karin marco en de valkjes

kok_roy

Ik begon altijd eerst met het proberen te geven van iets lekkers buiten de kooi, en dan bijv. het trosgierst naar binnen te steken. Dan met de hand in de kooi iets te eten geven, dan wat eten op je hand doen en de parkiet er af te laten eten (in de kooi). Dan zonder eten de valkparkiet op je hand te laten zitten en daarvoor een beloning te geven, dan de valkparkiet uit de kooi halen en wanneer hij blijft zitten ook belonen enz enz. Met veel geduld kom je een heel end, en de aanhouder wint zeg ik altijd, dus dring niets op en doe het stapje voor stapje om zo het vertrouwen van je valk te winnen. Succes!;)

Groeten Roy

~Natas~

Hoi Danny,

Om een valkje goed tam te worden is het belangrijk om vooral veel geduld te hebben.
Je moet eerst een band krijgen met je valkje en hij moet jou kunnen vertrouwen en jou kunnen zien als zijn maatje.
Daarna is het belangrijk om je vogel te laten wennen aan je stem, dit kan je doen door heel langzaam en rustig tegen je vogel te praten.
Na ongeveer 1 week moet je proberen om je vogel aan handen en vingers te laten wennen.
Dit kan je doen door steeds voorzichtig met je hand in de kooi te gaan en iedere dag steeds meer naar je vogel te gaan.
Als dit niet lukt hem proberen te lokken met trosgierst op je hand of met wat anders lekker wat ie lekker vind.
En als je vogel op je hand komt te zitten moet je hem belonen met wat lekkers en door zachtjes te praten tegen je vogel.

Nou hopelijk heb je wat aan de tips en kan je er wat mee.
Succes ermee,

Groetjes

Natasja   

PB

Hoi,

Ik heb weinig toe te voegen aan wat ze je hier adviseren.
Maareh dacht nog even te benadrukken dat iets lekkers meestal trosgierst betekent, zijn vrijwel alle valkparkieten gek van. Hier zijn ze verder gek van valkparkietsnoepjes van kaytee. Dit zijn balletjes met zaadjes dmv honing aan elkaar geplakt. (Dit zou ik pas doen als je wat verder in het proces van tammaken bent, is leuk tijdverdrijf om op je hand of schouder om zo'n balletje kapot te krijgen en op te eten.

Succes en heel veel geduld toegewenst,
Petra

k_van_wilgenburg

Hoi Petra
Die balletjes die jij oppert die hebben we ook als eens geprobeerd.
Maar onze valkjes zijn nogal kieskeurig en eten die dingen dus niet.
Maar gelukkig zijn er genoeg dingen die ze wel lusten en waarmee we ze evt op onze hand krijgen.
Groetjes karin marco en de valkjes