2 mei 2025, 19:44:41

kapotte eitjes

Gestart door marij, 3 mei 2005, 20:19:38

« vorige - volgende »

marij

Hallo,
Ik heb geprobeerd om bij de al gestelde vragen een oplossing te vinden maar dit is niet gelukt, wel heb ik veel geleerd.
Sinds 3 jaar hebben we een valkje, vorige zomer terwijl ik met haar buiten zat kwam een vogel overvliegen die hetzelfde geluid produceerde en ja hoor ook een valkparkiet.
Ik heb toen de kooi over hem heengezet .Geen ruzie dus hij mocht blijven.
Ze vinden elkaar leuk ook al is hij duidelijk de baas. Zo hebben we bevoorbeeld 2 voerbakjes in de kooi gehangen omdat zij weggeduwd word.
Nu heeft zij 5 eitjes gelegd. Het eerste eitje gewoon in de kooi. Mijn man is toen een nestkastje + nestmateriaal gaan halen. Zij gaat daar heel braaf in zitten nadat hij alles op orde heeft gemaakt en heeft eitjes gelegd.
Alleen ze gaat er niet op zitten en laat zich door hem wegduwen.
Na een poosje maakt hij de eitjes stuk.
Moeten we hem appart zetten als ze een eitje heeft gelegd?
En weet zij dat ze op het eitje moet gaan zitten?
Zijn er regels voor wanneer ze ophoudt met eitjes leggen?
Je ziet we zijn een paar amateurs.
Groetjes van Marij.

margreet

hallo Marij,

Dit is moelijk, het gedrag wat de man vertoont is niet goed, ze zal blijven leggen omdat ze niet kan broeden. Mijn advies is om de man apart te zetten en nepeitjes in de plaats leggen, zijn ze trouwens bevrucht? heb je ze zien paren, maar al zijn ze bevrucht is het moeilijk voor een pop om een nest alleen groot te brengen, dus nepeitjes, dan gaat ze waarchijnlijk broeden en na ruim 3 weken verlaat ze het nest en legt ze als het goed is voorlopig geen eitjes meer. Maar ik hoop dat er nog anderen reageren want misschien zijn er nog andere mogelijkheden.

groetjes Margreet

valkie

Hallo,

Ik heb ook een pop die alleen broed en niets van het mannetje wil weten, zolang het nest niet te groot is (ze zit op 2 bevruchtte eitjes) moet het wel mogelijk zijn volgens dit forum dat een pop alleen broed en een nestje groot brengt. Mocht het nest groter zijn dan kun je zelf mee gaan voeden om de pop te ontlasten.

Valkie