10 mei 2025, 01:26:08

mannetje of vrouwtje????????

Gestart door pat_en_helma, 16 april 2003, 23:44:32

« vorige - volgende »

pat_en_helma

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven.
Wij hebben een jonge valk en nu had ik graag geweten of dit een mannetje of vrouwtje is.
Hij is nu 10 weken oud.
Het is een lutino.
Groetjes van helma en pat en jacco natuurlijk :)

Paul

Hoi Pat_en_Helma,
Dat is bij zo'n jong valkje heel moeilijk te zien.
Het beste kan je naar zijn gedrag kijken.
Als ie gaat fluiten en met zijn snavel roffelen tegen de tralies in het een mannetje.
Maar dat kan nog even duren voor ie dat gaat doen.
Aan de veren kan je het pas zien na de eerste rui want alle jonge valkjes hebben de veren die een popje zou hebben.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi Pat_en_Helma en Jacco :)

bij lutino's is het moeilijker te zien, je kunt het zien aan het gedrag zoals Paul zegt, maar ook wat aan het uiterlijk. Een pop is meestal veel geler dan een mannetje, maar hier moet je niet echt van op uitgaan. Mannetjes leren ook best snel fluiten enzo. Maar je kunt het ook zien aan de pennen, als je een vleugel opentrekt moet je kijken naar de onderste vleugelveren. Bij een pop zijn er lichtere spots, vrijwel witte maar soms lichtgele vlekken zichtbaar in een redelijk gelijkmatig patroon. Bij mannetjes zie je deze spots niet. Maar het is vaker moeilijk te zien, dus kun je misschien beter even wachten en dan via het gedrag bepalen als je het niet begrijpt.
Groetjes, Tara

pat_en_helma

Hallo
Bedankt voor jullie antwoord.
Dan zullen we dus nog moeten afwachten wat het is.
Opzich zou het me niet veel uitmaken wat het is want hij is echt heel lief maar ze zeggen dat je een man meer kunt leren.
Jacco is best wel druk want als er iemand de woonkamer in gaat wil hij uit de kooi, dan gaat op de bodum heen en weer lopen en schreeuwen.
Maae dat is niet erg hij moet het ook nog allemaal leren he hij is pas 10 weken.
Als hij zo doet zeggen we niets tegen hem en dan is het zo over.
Hij mag vinden wij best veel uit de kooi.
Als we overdag niets te doen hebben bv in het weekend mag hij er uit.
En altijd de hele avond van een uur of 6 tot wij gaan slapen.
Dan zit hij bij ons op de bank en houd hij zich het liefste bezig met een stukje blanco papier.
Ik heb nu hierboven geprobeerd onze jacco te beschrijven misschien dat jullie er dan iets meer over zouden kunnen zeggen.
Heel veel groetjes van helma en pat en natuurlijk onze jacco

sabrina

Hallo,

Het blijft lastig hoor om het geslacht te bepalen. Je beschrijft Jacco als best luidruchtig en dat zou kunnen duiden op een mannetje. Andere tekenen die wijzen op een mannetje zijn een wat langere kuif en scherpere lijnen op het koppie.
Het klopt dat je een man meer kan leren, op het gebied van praten en fluiten. Maar poppen zijn aanhankelijker  en als je ze jong hebt (en jacco is dat ook) kun je ze ook best leren praten hoor! En tja, ze hebben ook nog allemaal een eigen willetje, dus dat speelt ook mee of je valk uberhaupt wil leren praten! :)

Veel plezier met Jacco!

Groetjes,
Sabrina