17 mei 2025, 23:11:38

Wat is wijsheid

Gestart door moonwitch (diana), 29 april 2005, 12:40:59

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

Hoi allemaal

Ik zit met een dilemma. Het is namelijk zo dat ik een nestje heb met iets van 11 eieren gelegd door verschillende popjes.
Nu is er sinds  een week 1 jong uitgekomen, die overigens wel goed gevoerd wordt, maar het duurt wel erg lang voordat de rest uitkomt.
Nu is mijn vraag is het beter om dit jong over te leggen bij een ander koppel met dezelfde leeftijd jongen of het jong maar gewoon laten liggen tussen de eitjes.
Overdag zitten er meestal 2 mannen op het nest, die het jong goed warm houden en ook goed voeren.
Wie kan mij een zinnig antwoord geven??
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Riny

Hoy Diana
Ik heb zoiets ook aan de hand met een koppeltje wat hun eerste nestje heeft.
Ik heb eerst eitjes overlegd maar ze bleef door leggen.
Ik heb alles toen maar laten liggen en nu heeft ze toch 2 jonkie's die goed gevoerd worden.
De rest van de eitjes ligt er ook nog bij.
Heb je mijn im ontvangen?
Groetjes Riny :D :D :D

moonwitch (diana)

hoi riny

ja ik heb je im ontvangen.
Het gaat mij hierom dat als straks de andere eitjes uitkomen er een groot leeftijdsverschil is tussen de jongen en de voedingssubtantie dan al anders wordt van de ouders,(denk ik)
Ik heb dat meegemaakt met het eerste nestje van dit jaar, het laatste jong kwam ruim een week later dan de andere 4 en de voeding die de ouders gaven waren al meer gepelde zaadjes en geen papachtige substantie, wat voor het kleinste jong moeilijk te verteren was waardoor zijn krop langzaam leegde en het een groeiachterstand kreeg bij de andere 4 en het is toen ook overleden, ondanks dat ik het nog hebt geprobeerd met handopfok.
Vandaar mijn vraag of het misschien verstandiger is om het jong over te leggen bj een ander koppel die jongen heeft van dezelfde leeftijd als dit jong is.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06

Riny

Hoy Bianca
Dan denk ik wel dat het verstandiger is maar een garantie dat het andere ouderpaar het jonkie
accepteerd krijg je niet.
Dus het blijft altijd een gok.
Hoe oud was het jonkie toen je over ging op handopfok?

moonwitch (diana)

Hoi riny

Het jong was toen al bijna 2 weken maar leek wel een week oud.
Omdat het erg verzwakt was, is het afgestoten door de ouders, en ook handopfok hielp toen niet meer.
Ik moest het echt dwangvoeren al.
Wel jammer dat het zo gelopen is vandaar ook mijn dilemma met dit jong en de eitjes die nog uit moeten komen.
By the way het is diana niet bianca hoor ;D
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06

Riny

Hoy Diana
Sorry niet goed gekeken .