28 april 2024, 00:16:40

Het  nestje van Sparkel & Plukkie

Gestart door yentl, 15 april 2003, 18:31:00

« vorige - volgende »

Tara

Hoi Yent'l,

wat is dat nu, je valken die hun kind eten, echt niet! Het is echt normaal dat die lege eierschaal daar ligt. Dat jonkie zit onder een vleugel van de moeder of vader, je moet ze eens proberen uit de nestkast te halen, dan zal je zeker wel een jong zien liggen, want moest het jong bloot liggen zou het ook niet lang leven hoor.

Veel succes,
groetjes, Tara

yentl

Echt?!? :) Merci je bent super!!!! 't is te hopen dat ik wat vind, ja 'k d8 als hamsters dat al doen en konijne enz uit bescherming...

Chewy

Denk ik ook...

Nog nooit van vleesetende valkparkieten gehoord... (?)

Chris.

Mandy

6 mei 2003, 23:58:23 #33 Last Edit: 7 mei 2003, 00:01:42 by Mandy
Hallo Yentl, :)

Heb je ook in het blok gezocht naar het jong? Want ik heb nog nooit gehoord dat valkjes hun jong opeten hoor. :-/
Misschien ligt het jong onder de vleugel van pa of ma?
Of het jong is dood en ligt weggestopt onder het zaagsel, dat heb ik ook wel eens gehad.  :(
Van kakatoes weet ik wel dat ze hun jongen op kunnen eten. Dat doet dan vaak de man omdat de pop die man dan te weinig aandacht meer geeft...zucht...wat een leed kan er in de dierenwereld zijn hé. Maar goed wij mensen kunnen er soms ook wat van >:(, maar goed ik ga afdwalen.
Van je fouten leer je alleen maar, zo heb ik ook veel geleerd. Het 1e jaar wist ik dat ook niet van het vastpakken en toen pakte ik elke dag de eieren vast en er zijn er toen ook niet goed ontwikkeld en ik heb er toen ook wel eens een uit m'n handen laten vallen... :o  Dat doe je dan allemaal omdat je zo enthousiast bent en dan denk je te weinig na, maar de volgende keer doe je dat dus juist wel.
Succes in ieder geval met een volgend nestje. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

yentl

Oké iedereen super bedankt jullie zijn supermensen maar goed dat dit super forum bestaat  ;D. Blijkbaar ken ik niks van valken tegenover jullie  :). In ieder geval aan de volgende nest zijn ze nog niet toe, maar mss wel aan een volgende ei binnenkort...

groetjes Yent'l

yentl

zoals kennende moest ik het weten en heb ik ff gaan kijken, 'k heb de nestkast doorzocht en niks gevonden,... onze Plukkie vloog lustig in't rond dus onder de vleugel zal onze kleine wel niet zitten. Het klinkt dramatisch,maar kunnen ze het kleintje dan niet uit de nest gegooid hebben ofzo  ??? rare gevallen die valkparkieten... of ben ik bijziende?

 :-/

Chewy

Elke vogelsoort kan haar jong afstoten. Dat wil zegen, jongen die zwak zijn of "niet van hun lijken te zijn" worden verstoten en kunnen het nest uitgegooid worden. Hoewel dit bij valkjes niet zo snel voor al komen, kan dit voorkomen bij élke vogelsoort.

Chris.

Tara

Hoi Yent'l,

ik vind het heel erg dat dit moest gebeuren, al ik het nog niet kan geloven. Misschien zat die ene er toch op te broeden terwijl de andere uit was? Beide ouders zorgen er voor hoor. Of was hij er ook uit. Ik vind het erg jammer voor je ...
Veel sterkte

Groetjes, Tara

yentl

Bedankt allemaal, maar het blijft toch mijn fout hoor! Ik denk dat ik me nu best op de andere eitjes kan concentreren.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Yentl,
Het ligt er volgens mij niet aan dat je ze hebt beetgepakt hoor.
Misschien was het eitje toch niet goed want je zei al dat de buitenkant bruin was geworden ne dan ruimen de ouders het ei op als ze toch weten dat er niks in zit.
Of valkjes hun jongen opeten weet ik niet maar vlees eten valkjes best wel graag.
Die van mij eet soms ook kip en daar is ie dol op.
Ik heb er verder nog nooit problemen mee gehad maar hij krijgt het maar heel soms hoor.
Maar Yentl, dit nestje is niet fout gegaan door jouw schuld maar omdat de ouders dit ook voor het eerst meemaken gaat het vaak fout.
Je volgende nestje heeft veel meer kans op jongen in elk geval :-)

Op naar de volgende eitjes zou ik zeggen :-)

Groetjes,  paul

yentl

Hey allemaal,
Sparkel & Plukkie gaan goed vooruit :) :) :)!
Momenteel is er 1 kleintje geboren en er is er nog zeker een op komst, misschien nog een derde (van dat bruine eitje). Het kleintje piept door en door en ziet er heel gezond uit. Maar kan iemand we zeggen waar de "krop" zit, is dat in de hals of op de borstkas van de vogel?

Het kleintje heeft volgens mij geen gevulde krop  ???. Maar vanochtend was Plukkie toch voer aan het zoeken :). Ik denk ook dat het jong gisteren of eergisteren geboren moet zijn (ik heb 2 dagen niet gekeken) , want het heeft al gele donsveertjes.

Echt lief om dat diertje te zien. Die andere 2  zijn ook al heel goed bezig met uit te komen. Wat ik wel heb opgemerkt is dat dat eerste uitgekomen eitje (die verstoten kleine), geel zag langs de binnenkant en de andere gewoon wit.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Yentl.
Als valkjes geboren worden hebben ze al dons dus het zegt niks over de leeftijd dan.
De krop zit naast de buik want een jonge valk ziet er niet uit, is een buik met pootjes met een krop er naast :-)
Bij de hals dat is niet de krop.
Meestal heb je twee ballen, een is buik en de andere die er boven zit is de krop.
Zo is het het makkelijkste te omschrijven :-)
Bij een ouder valkje zit de krop net boven de borst als je voelt voel je eerst zijn borstje en net daarvoor zit de krop.
Ik dacht vroeger ook altijd dat die net bij zijn halsje zat maar dat is dus niet zo.
Wel heel leuk dat de eitjes toch zijn uitgekomen :-)
Twee is al geen slecht resultaat voor hun eerste nestje hoor.
Succes met je jongen.

Groetjes,  Paul

yentl

Alles gaat goed met ze, alleen krijgen ze precies niet al teveel eten terwijl ik ze eten in overvloed geef, want ik zie nog altijd geen gevulde kroppen...

groetjes Yent'l  :)

yentl

.Hallo, goed en slecht nieuws.

Slecht nieuws: er is een kleintje doodgegaan, het had een bloeding aan zijn bekje  :'(

Goed nieuws: het andere jonkie is bijna dubbel zo groot als een paar dagen geleden :).

Wel spijtig van die ene.

groetjes, Yent'l


Sparkel

14 mei 2003, 01:46:29 #44 Last Edit: 14 mei 2003, 01:46:54 by Sparkel
 :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

mijn kleintje dood, ik vind dit echt niet leuk!

groetjes Sparkel