16 juni 2024, 06:33:46

Wat doe ik verkeerd?

Gestart door Suzanne, 4 april 2005, 11:44:24

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Ik lees telkens bij iedereen dat als ze hun jonge vogels handopfok geven, ze zo ongeveer aan de spuit/lepeltje blijven hangen omdat ze het zo lekker vinden. Mijn jonge vogels moet ik altijd dwingen en dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb al speciaal Nutribird gekocht, omdat ik dacht dat het aan de smaak van het andere opfokvoer lag, maar ze willen het nog steeds niet. Dus ik denk dat ik iets niet goed doe. Misschien de temperatuur van het papje? Het koelt nl. super snel af. Ik weet ook niet of ik het in de magnetron mag oppiepen zodra het te koud is geworden.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Citaat van: Suzanne op  4 april 2005, 11:44:24
Hoi allemaal,

Ik lees telkens bij iedereen dat als ze hun jonge vogels handopfok geven, ze zo ongeveer aan de spuit/lepeltje blijven hangen omdat ze het zo lekker vinden. Mijn jonge vogels moet ik altijd dwingen en dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb al speciaal Nutribird gekocht, omdat ik dacht dat het aan de smaak van het andere opfokvoer lag, maar ze willen het nog steeds niet. Dus ik denk dat ik iets niet goed doe. Misschien de temperatuur van het papje? Het koelt nl. super snel af. Ik weet ook niet of ik het in de magnetron mag oppiepen zodra het te koud is geworden.

Groetjes

Suzanne


Hoi Suzanne,

zeker niet opnieuw opwarmen in de magnetron, weet je wat ik altijd deed zodat de pap niet zou afkoelen, ik zette het potje waarin de pap stond in een diep bordje met daarin gekookt water, zodat het potje met de pap warm zou blijven, en de pap dus ook.
In het begin piepten ze ook niet hoor, vaak na een dag, of zelfs enkele dagen, het wil niet zeggen dat je wat verkeerd doet, dit ligt vaak idd aan de temperatuur van de pap, als die te koud is, hoeven ze soms de pap niet eens meer, hoe lekker die ook is.

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi Tara,

Bedankt voor je tip. Dat ga ik ook proberen met het bakje in een bak met heet water (au bain marie heet dat toch  ;D?). Dan zal het idd wel met de temperatuur te maken hebben. Ik blijf het gewoon proberen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Marianne

Hoi Suzanne,

Is het papje misschien te dik?
Toen ik Yuko met de hand heb groot gebracht merkte ik dat hij het prettiger vond als de pap niet te dik was.
Het is maar een ideetje hoor....

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Karin

Inderdaad is de dikte en de temperatuur van de pap belangrijk. Pas ook op dat het niet te heet wordt. 39-40 graden is goed.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

5 april 2005, 04:51:45 #5 Last Edit: 5 april 2005, 04:58:08 by Paul
Hoi Suzanne,

Ik het begin moet je ze wel eens even dwingen dan druk je het spuitje zachtjes aan de rechterkant tegen de snavel die dan open gaat als je wat beweegt tegen de snavel en spuit wat naar binnen en als ze het eenmaal proeven dan gaan ze wel lurken aan die spuit als de temperatuur goed is :)
Steeds een beetje in de snavel spuiten en dan laten slikken en als ze echt gaan lurken aan die spuit dan kan je vaak wat sneller spuiten.
Je lopt met een spuit wel meer risico een lepeltje is veiliger en meestal als ze 4 weken zijn eten ze al wel van een lepeltje als ze merken dat het lekker is.
Ik begin altijd door het lepeltje onder de punt van de snavel omhoog te bewegen dan gaat de snavel open en je schuift wat naar binnen.
Dan eten ze vaak meteen al verder van de lepel daarna.
Met 1 jong voeren gaat het vaak net voor de pap teveel is afgekoeld en ik warmde het dus wel in de magnetron op dat ging prima alleen heel goed doorroeren en voelen want het word soms plaatselijk bloedheet en het stond dan 5 seconden in de magnetron.
Ik heb nog nooit een jong gehad wat is doodgegaan die ik met de hand grootbracht dus zo slecht zal een magnetron niet zijn in zo'n korte tijd.
De voedingswaarde kan iets achteruit gaan maar ik heb nooit problemen ondervonden.
Maar laatst moest ik 3 valkjes voeren en dat lukte op die manier niet makkelijk meer en ik heb nu een flessenwarmer voor babys dat vind ik echt heel fijn werken ook omdat ik daarin de spuitjes en bakjes makkelijk kan steiliseren.
Ik heb hem op marktplaats gekocht voor 15 euro en dat geld vind ik het zeker waard maar nieuw was die ik heb 60 euro dat vond ik iets te duur om even te proberen of dat beviel.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Bedankt voor de tips. Ik zal het in ieder geval eens proberen met de pap warmer te houden.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Jaimy_en_Viggo

Hey Suzanne,

Hoe gaat het nu met je valkjes? Zijn ze al een beetje aan het spuitje gewend?


Groetjes Jaimy En de valkjes

Suzanne

Hoi Jaimy,

De kakarikie jongen willen het niet, maar ik ben nu sinds een paar dagen bezig met 1 valkje handopfok te geven, en die doet z'n bekje wijd open en laat het achter elkaar naar binnen klotsen. Dus ik neem aan dat hij/zij het lekker vindt  ;D.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.