24 mei 2025, 22:16:38

Plukken

Gestart door Kolkkie, 23 maart 2005, 17:05:37

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hallo allemaal,

Sinds vandaag is Pukkie zichzelf aan het plukken aan de staart. Eerst begint ze aan haar ringetje te peuteren en vervolgens pakt ze een staartveer waar ze vervolgens op gaat staan.
Als ze die veer te pakken heeft begint ze aan de 'haartjes' te trekken.

Twee veren beginnen er nu al rafeling uit te zien.

Zelf heb ik het vermoeden dat ze broeds is en dat ze het daarom doet.

Hebben jullie enig idee wat ik hiermee aan moet of wat evt. een andere oorzaak kan zijn?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Mariska,

Ik heb ook wel een idee dat het met het broeds zijn te maken heeft.
Je zou de staart in kunnen spuiten met die snti pik spray misschien dat ze het dan minder doet.
Het blijft natuurlijk niet leuk maar ze doen soms rare dingen als die hormoontjes gaan werken he.

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Mariska,

Ik heb er geen ervaring mee, maar het kan idd zijn door het broedse gedrag. Misschien weet ze er nog niet goed mee om te gaan.
Ik hoop dat het helpt, wat Paul voorsteld.
Veel succes ermee.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Riny

Hoy Mariska
Laat je ons weten of het helpt??
Ik ben er wel benieuwd naar.
Succes Riny ;D ;D ;D

Kolkkie

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag Pukkie nog niet zien plukken aan haar staartveren (ff afkloppen).

Mss dat ze gisteren ontzettend broeds was en is ze jaloers op Punky en Minggu.

Van de week zal ik naar  die spray gaan kijken mocht Pukkie toch doorgaan met het gepluk.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Inger m

Hoi,
Merk je ook iets aan haar wat betreft broeds gedrag? Bv. wegkruipen in een hokje ('nestje'), paar- en voergedrag?
Het zou er mnogelijk mee temaken kunnen hebben, bij papegaaien zie je bv. dat ze de buik kaalplukken soms.

Maargoed het kan dus evenzogoed een andere oorzaak hebben, want vaak heeft plukken een lichamelijke oorzaak. Zo kan bv. een schimmelinfectie een oorzaak zijn. Maar het is een typische plaats, dus ik zie dat verband ook nog niet helemaal.

Hopelijk blijft ze ervanaf en houdt ze haar staart heel.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kolkkie

Hoi Inger,

Punky en Minggu zitten apart in een andere kooi. Pukkie wil daar elke keer naar toe, maar dat vind met name Punky niet goed.
Ze gaat wel vaak op donkere plekjes zitten. Ze wordt dan ook kwaad als ik bij haar in de buurt kom.

Ook zit ze regelmatig kippetje in het gritbakje.

Het lijkt er wel op dat ze broeds is.

Wat kan ik hier verder mee doen?

Groetjes,

Mariska

Inger m

Hoi,
Dat klinkt idd of ze broeds is. Aan haar hormonen kun je weinig doen, maar je kunt het welk beperken. Vermijd partnergedrag (vanuit jezelf), dus niet kroelen, voeren uit de hand of over de rug aaien. Vermijd donkere plekjes in de kooi of op nestplaats lijkende plaatsen.

Verder heb je best kans dat ze eitjes gaat leggen, maar dat verhaal ken je. Eitjes laten liggen circa 3 weken.

Ws wil je niet kweken?

gr Inger
problem.

Kolkkie

Hoi Inger,

Ik zal Pukkie dan maar gaan negeren. Het is wel moeilijk als ze bij mij komt zitten en gaat vragen om gekroelt te worden.
Ik ben verder benieuwd of Pukkie ook eitjes gaat leggen.

Echt gaan kweken ben ik niet van plan. Ik heb de valkjes binnen zitten en dan zou ik omkomen in de kooien op mijn kamer.

Beneden en elders kan ik niets kwijt ivm de kat.

Groetjes,

Mariska

saskiaaa

hay allemaal,
ik heb een vraagje ik las net iets over een snti pick spray. ik heb nu ook een vogel met pluk probleemen dus misschien is dit de oplossing. is dat iets zoals voor mensen tegen nagelbijten? en heel belangrijk waar kun je het kopen? wij hebben hier nergens een dierenaphotheek in de buurt dus dat is geen oplossing. wel heeft de dierenarts het een en ander.
groetjes saskia

Paul

Hoi Saskia,

Ik heb het gewoon bij een grote dierenwinkel gekocht die hebben het gewoon staan hoor daar hoef je niet voor naar een dure dierenarts toe.
Wat ik heb heet Pappick spray van Beaphar en kost rond de 6 euro.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Pickspray voor vogels is niets anders dan symptoombestrijding! En doet niets aan de oorzaak (als het al wel werkt tegen verenplukken). Ik geloof dat ik inmiddels heel vaak op het forum heb uitgelegd dat pikken vaak een lichamelijke oorzaak heeft en dat die eerst moeten worden behandeld, danwel uitgesloten. Het is dus wel van belang om eerst naar een goede vogelarts te gaan en hier wat aan te doen. Een vogel die verenplukt zit om een of andere reden niet goed in zn vel...

Hoi Saskia,
Dit is verder niet persoonlijk bedoeld, maar zou jij wat meer over je valkparkiet kunnen vertellen? Het is belangrijk om op een goede manier van het verenplukken af te komen.

gr Inger
problem.

saskiaaa

ja hoor, het zijn met de hand groot gebrachte valkparkieten. de pop is 2 en de man is 1.5 jaar. ze zijn al een jaar een koppel en we zijn vorige week 3 dagen weg geweest. maar er is oppas geweest in het huis dus ze waren niet alleen. toen we terug kwamen had de pop een hele kale kop. ( dit is voor het eersy sins dat ze samen zijn) wang vlekken zijn weg en nu begind ook de achterkand van de kop kaal te worden. nu zijn we erachter dat het mannetje plukt. maar de pop doet elke keer haar kop omlaag om te kroelen en dan plukt het mannetje haar. ze vraagt er dus raar gezecht om. ze geeft ook geen kik als hij haar veren eruit trekt. dit is een beetje het verhaal. maar ik wil er eigenlijk wel vanaf al dat gepluk want het is gewoon zielig en een beetje raar. ik dacht dat dit misschien wel de oplossing zou zijn.
groetjes saskia

Paul

Inger schreef:
CitaatHoi Paul,
Pickspray voor vogels is niets anders dan symptoombestrijding! En doet niets aan de oorzaak (als het al wel werkt tegen verenplukken). Ik geloof dat ik inmiddels heel vaak op het forum heb uitgelegd dat pikken vaak een lichamelijke oorzaak heeft en dat die eerst moeten worden behandeld, danwel uitgesloten.

Hoi Inger,

Ik ben het helemaal met je bewering eens want stel dat een vogel zich kaalpikt door ongedierte of een schimmelinfectie dan blijft hij er wel mee zitten.

Maar in dit geval is het gewoon de man die de pop plukt en dat is een sexueel gedrag en heeft geen oorzaak als luis of schimmel omdat de vogel het niet bij zichzelf doet.
In dit geval zou juist misschien de spray wel een goeie oplossing zijn.

En vaak begint het met een oorzaak en dan word het plukken een gewoonte helaas en die leer je ze moeilijk meer af.
We hebben Taco hier een keer geprobeerd een kraagje om te doen omdat die al jaren zijn rugje kalplukt maar die werd daar helemaal naar van dus dat was ook geen oplossing.
Hij is behandeld tegen een schimmelinfectie meerdere keren en dat is het volgens mij nu zeker niet meer.
Het is toen begonnen toen we er meerdere vogels bij namen en Taco was gewend alleen te zijn en ik denk dat ie toen uit frustratie is gaan plukken.
Dus niet elke vogel doe je een plezier met een maatje.
Er is 1 mannetje waar hij tegenwoordig mee op lijkt te kunnen schieten daar zit hij wel eens in de buurt.
Ik heb ook wel eens die spray geprobeerd en dat wekrte echt zolang je het maar blijft spuiten elke dag zogauw je stopt begint hij weer helaas :(

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik vond het al een vreemde reactie, maar ik kon dat namelijk niet afleiden uit het stukje van Saskia, omdat ik niet zoveel lees op het forum. Zelf heb ik ook een man die de pop plukt en vv. Ik laat dat maar zo, omdat de behandeling met Pickspray meer belastend zou zijn dan het pikken opzichzelf. Ik zou de vogels dan moeten vangen. Voor tamme vogels is dat mss een ander verhaal, maar zolang het niet te erg wordt, zou ik er weinig tegen doen.

gr Inger
problem.