18 mei 2025, 01:19:44

Een hele hoop eitjes!

Gestart door Suzanne, 9 maart 2005, 11:20:03

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Mijn kakarikies zijn een nestje begonnen. Ik wist niet dat die zo veel eitjes konden leggen. Het zijn er 11! Ik heb gelezen dat ze er zelfs 14 kunnen leggen. Ik weet niet of ze bevrucht zijn, aangezien ik het popje zo min mogelijk wil storen. Ik heb wel op 17/2 4 eitjes kunnen schouwen toen ze even van het nest af was, maar nu zit ze er constant op. In ieder geval meende ik toen 1 bevrucht eitje te zien. Ik weet niet wanneer ze pcies begonnen is met leggen, maar als ik een beetje terug reken dan kan ik zo vanaf vandaag jonge kakarikies verwachten. Ik ben heel benieuwd.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

9 maart 2005, 12:05:03 #1 Last Edit: 9 maart 2005, 12:06:55 by Inger m
Hoi Suzanne,
Dat zijn wel een heleboel eitjes. Mijn popje was met 6-7 eieren wel klaar. Als je de mogelijkheid hebt, kun je het beste een aantal (onbevruchte) eieren weghalen, omdat ze niet zoveel eitjes efficient kan verwarmen en er ws eitjes naast zullen rollen, zodat ze onregelmatig verwarmd worden (de eitjes aan de kanten). Op die manier vergroot je de kans op afgestorven embryo's etc. Een groot aantal jongen is verder ook niet bevordelijk voor de moedervogel en de jongen zelf.

Wat betreft de nestcontrole, deed ik dat heel beperkt bij de kakariki's, omdat ze vrij stressgevoelig lijken te zijn, maar het is wel goed om haar eraan te laten wennen (als ze niet al te angstig reageert).

Veel succes!

nb. Waar broedt ze op dit moment?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Dat is dus het probleem. Ik wil haar niet te veel stress bezorgen, en kan dus niet zien welk eitje wel of niet bevrucht is. Anders had ik dat idd gedaan.

Ze broed op dit moment in een verwarmd binnenhok. Ik heb de eitjes uit het kwartelhokje overgelegd in een nestkast in het binnen hok en dat pikte ze.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

margreet

hallo Suzanne,

Ik wist niet dat kakarikies zoveel eitjes konden leggen, ze past er haast niet op, zou wel leuk zijn dat er leven in aantal zit, ik heb zelf parkietenjonkies op zien groeien en nu voor het eerst valkparkietenjonkies, ben benieuwd hoe deze eruit zien.
Veel succes

groetjes Margreet

~Natas~

Hai Suzanne,

Zo dan das echt een elftal eitjes zeg  :o :o
Ik wist niet dat karakrikies (tjee wat een naam zeg) zoveel eitjes in 1 keer konden leggen zeg.
Nou ik ben benieuwd hoeveel er in totaal zijn bevrucht.
Suc-6 ermee verder.

Groetjes

Natasja[/color]

Suzanne

Hoi,

Ik heb zo juist toch maar even heel snel de eitjes geschouwd. Er zijn er sowieso 2 bevrucht  ;D. Ik wil morgen wat eitjes weg gaan halen, zodat die 2 goed de kans krijgen. Ik heb het nu niet gedaan omdat ik Kiki van het nest af gejaagd had en dus z.s.m. de nestkast weer terug op zijn plaats wilde hebben. Gelukkig ging ze onmiddellijk weer terug op het nest toen ik weg was.

Groetjes

Suzanne

Suzanne

Hoi,

Ik heb de eitjes weer geschouwd. Bleek dat ik het gisteren wel erg vluchtig heb gedaan en niet goed gekeken. Er zijn er nl. 8 bevrucht  :o. Ik heb de 3 onbevruchtte eitjes weggehaald. Ik denk dat dat de eerste 3 zijn geweest, anders had ik nu al jonge kakarikies moeten hebben.

Groetjes

Suzanne

carco

Hoi Suzanne

Dat zijn veel bevruchte eitjes: wat leuk zeg!
Ik hoop voor je dat ze allemaal uit gaan komen.
Spannend zeg!
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

trienke

wat spannend zeg.

Ik wens je vel succes.

groetjes trienke

Paul

Hoi Suzanne,

Dat word een volle bak voor Kiki straks  ;D
Wel goed dat de onbevruchte nu weg zijn op 8 eitjes kan ze toch wat makkelijker broeden.
Wel heel erg leuk dat er toch zoveel bevrucht zijn :)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ze doet het niet slecht dus!
Persoonlijk zou ik haar liever niet 8 bevruchte eieren laten uitbroeden, omdat dat wat veel van het goede is (zeker voor de eerste keer). Je hebt dan bv. kans dat ze minder goed gevoerd worden of dat de jongsten het onderspit delven. In principe komt de eerste zorg op de pop neer en gaat later soms het mannetje helpen met voeren (van de pop). Het werk is dus minder goed verdeeld als bij valkparkieten  ;).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marianne

Hoi Suzanne,

Gefeliciteerd met je 8 bevruchtte eitjes.
Knap werk van jouw koppeltje.
Ik blijf het volgen hoor!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

ziralioness

Wow, wat spannend, zoveel eitjes! Hopelijk lukt het mama om ze allemaal uit te broeden!!!
Ik ben razendbenieuwd naar de jonkies!!!!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Suzanne

Citaat van: Inger m op 11 maart 2005, 11:43:52
Hoi,
Ze doet het niet slecht dus!
Persoonlijk zou ik haar liever niet 8 bevruchte eieren laten uitbroeden, omdat dat wat veel van het goede is (zeker voor de eerste keer). Je hebt dan bv. kans dat ze minder goed gevoerd worden of dat de jongsten het onderspit delven. In principe komt de eerste zorg op de pop neer en gaat later soms het mannetje helpen met voeren (van de pop). Het werk is dus minder goed verdeeld als bij valkparkieten  ;).

Succes!

gr Inger

Hoi Inger,

Ik begrijp wat je bedoelt. Alleen vind ik het heel moeilijk om bevruchtte eitjes weg te halen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen, hoewel ik weet dat het verstandiger is. Daarnaast weet ik niet welke ik dan moet kiezen  :-\

En bedankt allemaal voor de leuke reacties.

Groetjes

Suzanne

tommy

hoi hoi

Heb je al een jong.

Jeetje het wordt wel een bakkie vol.  :D

Leuk hoor.

grt Annemieke