9 mei 2025, 15:11:21

geen sepia en maagkiezel

Gestart door boezempje, 12 oktober 2004, 17:35:00

« vorige - volgende »

boezempje

hai even een vraag

volgens een kweker die ik ken zegt dat een jong valkje nog geen sepia en maagkiezels mogen hebben dus mag je dat niet geven wel vanaf 6maanden is dit waar,

essie

tommy

nee dat is niet waar
mijn jongste valkjes zijn gek op sepia en mineraalsteen
het is ook heel goed voor de bot opbouw
en grit moet ook altijd aanwezig zijn ook voor de kleintjes
grt annemieke

Carla_en_Yoshi

Hallo Esther.

Ik heb van het begin af  aan gezord dat het in de kooi aanwezig was.Yoshi is 4 maanden en Breezer is nu 10 weken.
Maar ze nemen het gewoon als ze het nodig hebben.
Bij Breezer zag ik dat hij maagkiezel en grit (want dit doe ik doorelkaar in 1 bakje) ging eten ,toen hij zelf zaadjes ging eten.Volgens mij is daar geen vaste leeftijd aan verbonden,maar dat de valkjes het gaan eten als ze het nodig hebben.

Groetjes van Carla.

boezempje

hai hai

oke dank je meis
weet ik ook weer wat meer ik dacht ook al het klopt niet,

gr essie

suus

Ze eten het naar behoefte, zouden ze te jong zijn, dan zullen ze het niet pakken/eten...
Succes!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi,

Mijn eerste valkje heeft tien jaar geen maagkiezel en vogelgrit gehad en die is kerngezond.
Ik gebruikte toen wel schelpenzand en daar zitten natuurlijk ook schelpen in die hetzelfde doen als vogelgrit.
Een mineraalblok heeft hij toen wel altijd gehad en sepia ook maar daar at ie nooit van maar het mineraalblok wel regelmatig.
Ze overleven dus wel zonder maagkiezel maar het is gezonder om het wel te geven omdat hun voedsel beter word verteerd en ze halen dan meer voedingsstoffen uit hun voedsel.
Je kan het vergelijken met kauwen bij mensen als je je eten niet goed kauwt is het ook zeker niet goed.

Groetjes, Paul