3 juni 2024, 19:30:32

Albino Grasparkieten

Gestart door Murphy, 19 februari 2003, 23:06:37

« vorige - volgende »

Murphy

Hallo,
Wie weet waarom de Albino mutatie van Grasparkieten bijna altijd popjes zijn?
Ik heb er zelf ook 2 en die zijn ook alletwee pop...
Is het een genen kwestie?
Wie weet een antwoord!
MIlena

murphy

 >:(Leuk dat er nog mensen die een antwoord willen geven;Ik  word gewoon genegeerd!  :'(
Verdrietige Groetjes
Milena &murphy & nemoo

Peter

Citaat>:(Leuk dat er nog mensen die een antwoord willen geven;Ik  word gewoon genegeerd!  :'(
Verdrietige Groetjes
Milena &murphy & nemoo
Hoi Murphy,

Waarschijnlijk weten net als mij het antwoordt niet :( Vandaar zul je nog geen reactie hebben gehad.

Groetjes,
Peter

Peter

Hoi Murphy,

Hier kun je info vinden over de grasparkiet vererving:
http://members.chello.nl/~j.donkers/kleurvererving.htm

Groetjes,
Peter

Hanna

De factor 'albino' zit op het vrouwelijke gen, vandaar dat mannetjes geen albino kunnen zijn.

Mandy

Nou bedankt, ik wist dat eigenlijk ook niet en ik heb ook een albino grasparkiet, pop dus, maar dat wist ik natuurlijk wel omdat dat een volwassen parkiet is.
Zij zit samen met een blauwe man en toen er ook albino jonkies kwamen dacht ik dat dat zowel mannen als poppen konden zijn.
Ook weer iets bijgeleerd. Ik zal me toch eens in die erfelijkheid gaan verdiepen, want daar heb ik nog weinig verstand van. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

MUrphy

Hai Hai ,
Nou  had ik weer ergens gelezen dat er wel mannetjes Albino Grasparkieten bestaan en dat die een vleeskleurige neusdop hebben...
Dus dat diie nit erg verschillen met de bruine neusdop van een vrouwtje..?!
Rara maar waar!
Groetjes MIlena

valk

Beste grasparkieten houder/houdster,
 
Sorry de mail ging even verkeerd.
Ik hoop met het volgende verhaal een antwoord te kunnen geven op je vraag.
 
De chromosomen bij mensen zijn anders dan bij vogels, bij mensen heeft de vrouw een X en X chromosoom en de man een X en Y chromosoom.
Bij vogels is dit andersom de pop heeft de X en Y chromosoom en de man heeft de X en X chromosoom. De pop bepaalt dus het geslacht van de jongen.
De geleerden gaan er van uit dat de X-chromosoom de drager is. De Y chromosoom is zo klein dat ze denken dat hier geen enkel gen aanhangt. Ik volg de geleerden maar.
 
Er zijn bij grasparkieten een aantal variëteiten die geslachtgebonden kunnen zijn, dit zijn de cinnamon, litino's, opalinen en de albino's.
De genen die verantwoordelijk zijn voor de kleur van de ogen en de kleur van de veren zijn dus verbonden aan het geslachtchromosoom.
Er zijn echter ook cinnamon, litino's, opalinen en albino's die voort komen uit niet geslachtgebonden chromosomen.
 
Een mannetjes parkiet kan wel een bepaalde kleur hebben maar kan een geslachtgebonden X-chromosoom hebben voor albino.
Dit is ook nog een verborgen omdat de ander X-chromosoom dominant is over wit.
 
Ga je met een Albino pop en een normaal gekleurde man broeden dan krijg je poppen die normaal gekleurd zijn.
 
In de bijlage kun je zien hoe geslachtgebonden vererving kan gaan. Je zult dan zien dat het niet zo

Mandy

Hallo Valk, :)

Bedankt voor deze uitleg, weer wat bijgeleerd.
Nu zal ik niet de verkeerde info aan mensen geven als die een albino grasparkiet bij me komen halen. ;)
Maar waar kan ik die bijlage vinden? :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl