28 juni 2025, 01:14:48

mijn valkparkiet wil geen vers fruit

Gestart door kadj, 7 september 2004, 01:02:28

« vorige - volgende »

kadj

Hallo,
mijn valkparkiet is nu 13 weken oud en ik probeer hem ook vers fruit te geven maar hij lust het gewoon niet. Is dit erg?

Groetjes Kadjal

suus

Hallo Kadja,

In vers fruit en groente zitten voedingstoffen die ze wel nodig hebben. Aangezien je valk nog erg jong is denk ik dat het vanzelf gaat komen. Ik had hetzelfde probleem. Maar de aanhouder wint, en ik ben het gewoon blijven aanbieden. Uiteindelijk eten ze nu gewoon vers fruit en groente hoewel ze wel voorkeur hebben hoor! Ik zou het gewoon een beetje gevarieerd aanbieden, eventueel extra lekker maken door het in hele kleine stukjes te maken en het aan te lengen met roosvicee. Je zou ook kunnen proberen om kleine stukjes bij het eivoer in te doen! (wel opletten dan dat ze nog wel van het eivoer eet.)

Tot die tijd is het verstandig om dan vitamine via druppels in het water te doen. Dit hoeft niet elke dag hoor! maar 1x in de week is voldoende!

Succes.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Kadjal,

Hier eten ze ook geen appel en ze hebben een tijdje ook helemaal geen groente gegeven maar ondertussen eten ze nu toch wel groentes als ik het ze geef.
Ik geef ook vitamines door het drinkwater zoals Suus al voorstelde.
Maar het beste blijft altijd wel vers voedsel.
Wat vandaag als tip op het forum stond was de appel met een beetje honing in te smeren en dan in een bakje zaadjes dopen dan eten ze het misschien wel dat is zeker te proberen.

Groetjes, Paul

Kadjal

Hallo,

Bedankt voor de tips!!! Ik ga het proberen en dan horen jullie het wel.

Groetjes Kadjal

Karin

9 september 2004, 17:53:13 #4 Last Edit: 9 september 2004, 17:54:06 by kazoo
Geef brocolli en geraspte wortel, daar zitten alle belangijke vitaminen in. Fruit heeft meestal meer vitamine C, maar dat hebben vogels niet nodig. Alleen wij domme mensen, cavia´s en mensapen kunnen het niet zelf aanmaken, de rest van de dieren wel  ;D En gewoon blijven geven, ook al willen ze het in het begin niet. Bij mij eten alle valkjes het nu. Koop wel de geraspte wortel, en maak het niet zelf. Op één of andere manier eten ze bij mij de gekochte wel en de zelfgemaakte absoluut niet  ::) Verder kun je fijngesneden andijvie geven, vooral jonge valkjes vinden dat heerlijk. Alleen niet te veel, anders wordt de ontlasting dun.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

CitaatKoop wel de geraspte wortel, en maak het niet zelf.

Hoi Karin,

Ik geef een soort sla megsel waar ook wortel en paprika doorheen zit.
Geef ik het los en zelf gesneden lijken ze er ook minder interesse voor te hebben maar zo kant en klaar gekocht en gesneden eten ze beter lijkt wel.
Ik koop dat bij de Aldi of Lidl en ze zijn er gek op.
Dus hier heb ik dat ook dat ze voorbehandelde groente liever hebben.

Groetjes, Paul