4 juni 2024, 10:46:09

boomsoort giftig of niet ???

Gestart door wesley de smet, 17 juli 2004, 03:23:45

« vorige - volgende »

wesley de smet

halloooooo daar

even een klein vraagje, een tak van een treurwilg zou deze giftig zijn of niet? ik heb deze toch niet in de lijst zien staan maar je weet nooit

grtz wezzeke

Tara

Hoi Wezzeke,

die's niet giftig hoor, vinden ze lekker :-).

Groetjes, Tara

wezzez

hey Tara

bedankt voor de snelle reactie. ik heb hier thuis een treurwilg staan dus, ik heb een grote voorraad. Ze zullen er blij mee zijn

groetjes wezzeke x

Tara

Hoi Wesley,

het enige waar je op moet letten dus is dat de takken onbespoten zijn he :-).

Groetjes, Tara

wezzez

hey

natuurlijk. De boom is 100% puur natuur, ben eens benieuwd wat ze er zullen op zeggen morgen.

grtz

Kolkkie

En een kleine aanvulling..

Hij moet niet in de buurt staan van grote autowegen, vervuild terrein en vervuilde beekjes ed.

Dan is het ook niet aan te raden om ze zelf van je treurwilg af te halen door alle aanwezige giftige dampen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

wezzez

hey Mariska

dat zal geen probleem zijn ik woon hier zeer afgelegen, dus is er weinig verkeer, en vervuilde beekjes zijn er zeker en vast niet. ik denk wel dat de boom hier zal geschikt zijn, toch bedankt voor de waarschuwing

grtz

Stijn dc

hoi

hopelijk hebben je valkjes veel plezier aan deze takken :)
zal vast wel. :)

SDC:Dd

wezzez

piep

ik heb nu ergens gelezen in het forum dat de takken van een treurwilg niet echt goed zijn voor valkjes. Klopt dat helemaal, ik denk, dat Paul heeft aangeraden om beter geen takken van treurwilgen te gebruiken.

grtz wezzeke

Karin

Ik heb zelf toen ik lid werd van een vogelvereniging een boekje gekregen met allerlei tips van kruiden en planten enzo, en daar stond inderdaad in dat takken van de treurwilg en treurberk beter niet aan vogels gegeven kon worden. Ze hebben er helaas niet bij gezet waarom niet, alleen "dat het problemen kan geven". Nu weet ik dat oudere takken van de gewone wilg een bepaalde stof bevatten die vroeger werd gebruikt als pijnstiller ( een soort paracetamol ), misschien dat de treurvorm dit ook heeft, maar dan in een veel eerder stadium of in een sterkere mate  ? Die stof kan de lever beschadigen bij overdosering. Ik gebruik zelf dus alleen takken van de knotwilg en de krulwilg.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bogey

21 juli 2004, 17:23:33 #10 Last Edit: 21 juli 2004, 21:21:00 by bogey
ik heb er zelf helemaal geen verstand van maar in onze mailing zei iemand volgens mij dat als je in de randstad woont, geen treurwilg moet plukken, omdat er te veel uitlaatgassen door de bomen worden opgenomen via de sloten waar ze aan staan. ? via regen of zo weet ik veel

Maar iemand in het heerlijke boerenland (friesland of zo)zal daar minder mee te maken hebben.  ik vond het wel logisch klinken ook

groetjes

Inger m

21 juli 2004, 17:59:05 #11 Last Edit: 21 juli 2004, 18:02:44 by Cinnamon_valk
Hoi,
De uitlaatgassen bevatten al minder schadelijke stoffen als vroeger. Als je ze niet mag plukken in de randstad, zou dat betekenen dat je er geen koeien op het land mogen lopen en dat je geen gewassen van het land af mag halen in de randstad enne de randstad is nogal groot hoor! Want overal daar zijn uitlaatgassen en auto's...

Ik ben het er niet mee eens, want ik woon midden in de randstad en geef ze ook gewoon wilg en tja uitlaatgassen zijn niet goed, maar we wonen nu eenmaal in een dichtbevolkt land met veel auto's en zoveel zal het niet schelen tussen friesland en de randstad. Daar de wind een groot deel van de uitlaatgassen gewoon netjes verspreid over het land.

nb. uitlaatgassen worden niet opgenomen via sloten, maar via de lucht.

Het is wel logisch dat je ze niet langs een hele drukke weg plukt, maar ook de randstad kent vele groengebieden.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

robentru

Hoi Inger,
ik lees net dat je hartje randstad woont en je valken wilgentakken geeft, maarre hoe kom je daar dan aan?
Groet.

Inger m

21 juli 2004, 18:29:01 #13 Last Edit: 21 juli 2004, 18:30:22 by Cinnamon_valk
Hoi,
Das niet zo moeilijk, want ze staan tegenover mijn  huis aan de slootkant. Verder staan er hier juist ontzettend veel wilgenbomen (zowel knotwilgen als treurwilgen). In de 'buitengebieden' in de randstad staan soieso heel veel wilgen langs slootkanten en in weilanden.

Ik denk dat het in bosgebieden veel lastiger is om aan wilg te komen dan in de randstad. En ik woon gewoon in een knotwilg-volbegroeid-gebied  ;). Ze krijgen het een paar keer per week.

Maar ik woon ook aan de rand van Gouda. Vanuit het centrum zul je iets verder moeten rijden om aan wilgen te komen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

robentru

Hoi,
bij ons in de polder staan rijen met knotwilgen. Daar zou ik het wel een keertje kunnen "halen" (of is dat verboden)?
Groeten.