Druk gedrag na overlijden andere valkje, hoe ermee omgaan? Tips ZEER welkom...

Gestart door Xristel, 20 mei 2021, 10:02:53

« vorige - volgende »

Xristel

Beste mede-valkliefhebbers,

Mijn valkje is na 20 jaar begin april overleden. We zijn nu anderhalve maand verder en mijn andere valkje (Iggy) is nog steeds erg druk. Ze zijn 12 jaar samen geweest. Een nieuw valkje is geen optie, om verschillende redenen.

Ik heb niet de indruk dat hij erg ongelukkig is, het is meer dat hij zich uit door (hard!!) te roepen. Hij roept soms naar mij, maar ook naar de auto's, trams, vogels die hij buiten ziet. Hij houdt nl erg van buiten kijken en reageert op alles dat hij ziet en hoort.

Het probleem is dat ik merk dat het niet verandert, en dat ik me afvraag of dit vol te houden is op langere termijn. Het roepen is zo hard dat het mijn concentratie verstoort bij alles dat ik doe, mijn oren doen pijn, en met het thuiswerken nu is het echt een probleem aan het worden. Ik heb volgehouden en geïmproviseerd tot nu toe met het idee dat het vast beter zal gaan, maar sinds deze week voel ik me lichtelijk overspannen, of beter gezegd: flink gestresst.
Ik probeer ook om in mijn rommelkamer te werken, maar dan gaat hij gewoon harder roepen, en haalt daarbij echt alles uit de kast. Ik heb ook geprobeerd naast hem te zitten werken, maar dat lukt alleen als ik geen telefoongesprekken hoef te voeren, en dat is niet reëel. Daarbij: als ik er ben, wil hij ook graag mijn aandacht (gaat nu ook tikken op de tralies, aangezien ik ook zit te tikken op mijn toetsenbord ;-)). Ik heb ook geprobeerd de prikkels te verminderen, hem soms ergens anders neer te zetten, maar dat brengt ook onrust. Doek over kooi werkt wel, maar dat wil ik ook weer niet te vaak doen (hij accepteert het wel, na even protest). Heb geprobeerd hem te laten wennen aan structuur, maar ook dat werkt niet echt.
Soms is het roepen uit enthousiasme, soms om aandacht, eigenlijk om allerlei redenen, maar in ieder geval heel hard. Heb ook al professionele oordoppen en koptelefoons end geprobeerd.

Hij eet en drinkt goed. Het enige dat hij niet doet overdag is slapen, en dat vind ik vreemd. Voorheen sliepen ze samen best veel, en dat is ook het gedrag dat ik van vogels ken. Hij slaapt alleen als het donker wordt, of als ik die donkere doek over de kooi hang. Als ik het laat gaan zit hij tegen 18 uur te suffen op het stokje voorin de kooi, maar hij weigert te gaan slapen achterin, zoals "vroeger".
Dit maakt ook dat ik me zorgen maak voor als ik eens een nachtje weg zou gaan, wat ik normaal wel vaker deed.

Kortom: ik heb zelf geen rust, alleen als het donker is. Ik zie het niet meer helder nu, en weet dat je juist door stress soms ook door de bomen het bos niet meer ziet... Zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen?
Hij is een schat, ik hou zoveel van hem, maar op deze manier weet ik even niet meer hoe ik dit moet volhouden! Alle ideeën zijn welkom, dank alvast!

Groetjes,
Cristel

Lin

Wat een mooie leeftijd. Sterkte ermee. Helaas is het vrij normaal gedrag en sommige mannetjes blijven ook door roepen omdat ze een partner missen. Echt tips zijn er dan niet als je geen oudere herplaatster erbij kan nemen. Doe je de doek ook s avonds er eerder voor zodat hij snachts langer slaapt? Het opnieuw inrichten van de kooi en die ergens anders plaatsen helpt ook niet iets?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Xristel

Hoi Lin,

Dank je wel! Ja ik vind het echt ook ongelofelijk dat ze 20 is geworden, ze was heel bijzonder.

Ik gebruik 's avonds de doek niet, maar doe de gordijnen dicht rond 20 uur. Dat ziet hij als bedtijd, merk ik (ondanks dat het steeds langer licht blijft en het ook met gordijnen nog niet superdonker is dan).

Bedoelde je of ik hem nu extra vroeg liet slapen door de doek, en dat hij daarom overdag niet slaapt? Dat is dus niet zo. Of bedoel je dat ik daarmee nog wat zou kunnen experimenteren? Hoe slecht is die doek nu wel of niet? Voor de helderheid: ik gebruik hem liefst zo min mogelijk, maar bedacht gisteren ook dat ik soms wel moet, voor mijn eigen (en dus ook zijn) gemoedsrust.
Als ik hem gebruik is dat meestal rond de middag, bv tussen 12-13 uur, of later tussen 16-17 uur. Dan heb ik zelf even rust nodig :-(. Ik vond het in het begin naar voor hem, maar het valt me op dat hij er niet zoveel last van lijkt te hebben. Hij roept nog 3x, gaat dan rustig poetsen, knarsen, en dan uitgebreid zitten om te slapen. Je zou bijna denken dat hij het prettig vindt!!
Het is wel zo dat ik de doek half over de kooi doe; hij kan me nog steeds zien. Is dat wel of niet slim?
Soms vraag ik me af of ik me teveel aan hem aanpas. 

De kooi verplaatsen en opnieuw/ anders inrichten heb ik nog niet echt geprobeerd, dat zou ik nog kunnen doen.

In ieder geval erg bedankt voor je tips en het meedenken Lin!! En sorry voor dit lange verhaal weer... Het houdt me erg bezig.

Groetjes,
Cristel