8 mei 2025, 15:11:09

valkjes van binnen naar buiten

Gestart door Fiona, 16 maart 2004, 03:13:12

« vorige - volgende »

Fiona

Hallo allemaal. Het gaat goed met Pico en Loki. Loki die laatst zo ziek was is er helemaal bovenop gekomen gelukkig en heeft het wijsje dat pico altijd fluit overgenomen :-)

Maar dan nu: ze schreeuwen met zijn 2en de hele boel bij elkaar. Natuurlijk schreeuwen, fluiten, kwetteren ze, maar dit is echt niet om aan te horen af en toe. Heel hard krijssen, of schelle geluiden laten horen, echt om dol van te worden :-(
Als er veel drukte is (visite, tv, kinderen) gaan ze uiteraard nog harder te keer, en dan wordt je er echt gillend gek van :-(

Wat nu?
Nu heb ik buiten een soort van half hok. (bij vorige eigenaars was dit een voorraadkast en wij hebben de voorkant eraf gehaald). Hier zou ik een prima hok van kunnen maken. een gedeelte voor het zitten, fladderen, vliegen is groter dan de kooi die ze nu hebben. En dan kan ik er nog een ruimte in maken waar ze 'andere dingen kunnen doen' :-) en dit ook goed isoleren.  Het geheel staat op ooghoogte zeg maar.
Ruimte voor een kacheltje is er dan niet, maar goed ze zouden bij strenge vorst altijd naar binnen kunnen, in de kooi.
Het zou even uittesten zijn, maar ik denk dat het een aardige kooi zou kunnen worden.

Vraag is dus: kan ik ze naar buiten doen, in een verantwoorde mini-voliere uiteraard beveiligd tegen katten enzo.
En raken ze niet te veel verward als ze opeens weer naar binnen zouden gaan bij extreme kou? Ik zou ze dan ook af en toe nog een lekker binnen willen laten vliegen.  :)

Het gaat dus echt om de vreselijke herrie, mijn man wordt er gek van, en ik wil mijn beestjes niet missen hoor.

Ik hoop dat jullie goede raad en tips hebben, (zoals altijd) :-)
Groetjes, Fiona

jacko

hoi fiona

ik denk dat je ze wel naar buiten kunnen doen,maar dan wel in de voorjaar. Anders is de overgang van binnen naar biuten veel te groot.
Maar dan moet je toch wel een groterder voliere gaan bouwen dan kunnen ze fatsoenlijk vliegen.
Je moet eens voor stellen dat je in een kleine ruimtes zit en dat vind je ook niet zo fijn? En zo is het ook met je valkjes als ze in een mini-voliere gaat vliegen.

groetjes miranda en jacko(valkparkiet)

Fiona

bedankt voor je reactie. De voliere zou groter worden dan de kooi waar ze nu in zitten en ze kunnen bijna iedere dag nog binnen rond vliegen.
Dus ze gaan er hoe dan ook op voor uit.

Paul

Hoi Fiona,

Nu is dat zeker geen aanrader om ze buiten te zetten jouw valkjes zijn geen kou gewend en ze zouden ziek kunnen worden maar als het zomer is kan je dat rustig doen.
Alleen uitkijken dat de kooi niet op de tocht komt te staan en dat de regen er niet recht in waaite dan gaat het verder prima.
En als het echt slecht weer is of stormt kan je ze beter wel even binnen neer zetten.

Groetjes, Paul

Sanna

Hoi Fiona,

Ik zit alleen te denken: als je ze met strenge vorst binnen haalt en je wilt ze daarna weer naar buiten doen, zou dan de overgang ook niet te groot zijn??

Groetjes, Sanna

Stijn dc

hoi

van koud naar warm kan niet zo veel kwaad denk ik. Andersom kan natuurlijk wel kwaad, omdat ze dan sneller ziek kunenn worden.

SDC:D

jacko

hoi fiona

ik weet uit ervaring mijn ouders hebben ook voliere en hun hebben wildzangvogels als het vriest of dat het heel koud is dan doet mijn vader een grote zeil erop wel half bedekt natuurlijk en doorzichtig plastic glas plus hij heeft ook een nacht hok waar de vogels naar toe kunnen vliegen.

Fiona

bedankt voor jullie reacties.
Het zou uiteraard gaan om een voliere met binnenhok. dit  alles wordt goed geisoleerd maar er kan geen kachel in dus vandaar mijn idee van naar binnen als het straks weer kouder wordt (najaar)
Het gaat dus niet om een kooitje maar een soort van mini voliere, deze staat geheel uit de wind, in een hoek. aan de ene kant een schutting (achterkant) andere kant muur, dus wel goed beschut. En als het hard zou waaien ofzo kan ik er altijd wat aan doen natuurlijk.

ze kunnen ook vliegen maar niet zo uitgebreid als dat ze nu zouden kunnen in de huis kamer. Vandaar het idee om ze af en toe binnen te laten vliegen.
Omdat we nu naar de lente gaan dacht ik dan is het goed voor ze om er aan te wennen.

Ik weet nog niet hoe ik het moet oplossen maar het geschreeuw is wel heel erg binnen.
Ik las wat meer stukjes daarover op het forum.

gr, Fiona

Inger m

Hoi Fiona,
Valkparkieten kunnen prima tegen kou, dus zolang het hok beschut is hoef je ze niet binnen te halen indien ze dan buiten zitten. Die van mij slapen altijd buiten ook als het vriest.
Als je ze binnenhaalt moet je dan later minstens een paar maanden wachten voordat ze weer naar buiten kunnen.

Ik zou nu ook zeker wachten tot eind april-begin mei, voordat ze naar buiten kunnen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

jacko

hoi fiona,

ik ben helemaal met inger eens want als je bijvoorbeeld je valkje nu naar buiten doet dan kunnen ze misschien dood gaan van de kou.
Dus als ik jou was zal ik maar wachten.

Fiona

hehe de voliere moet nog gemaakt worden hoor, ze zitten er nog niet :-)
en ik bedoelde met de lente komt er aan, dat het warmer wordt ,het is slimmer om ze straks naar buiten te doen dan bwvs in oktober :-)
Maar uiteraard niet voordat en de kooi klaar zou zijn en voordat het lekker weer is.

de vraag is nog steeds of alles doorgaat, het waren slechts plannen, een oplossing voor het geschreeuw.
andere tips heb ik nog niet helaas :-(