8 mei 2025, 01:37:43

Problemen met tam maken.

Gestart door Manon91, 28 juli 2011, 17:41:17

« vorige - volgende »

Manon91

Hoi allemaal,
sinds 2 weken heb ik een valkje genaamd Chico. Hij is nu 9 weken oud. Af en toe begint hij/zij al te fluiten. Maar zodra je met je hand in de kooi gaat dan begint hij/zij helemaal bang te worden. Hoelang duurt het ongeveer voordat hij aan je hand went?

Liefs Manon & Chico.

Maaike26

hoi,

ik heb mijn valkparkiet nu bijna drie weken denk ik.  de eerste dagen was hij ook superbang en vloog nooit rond in de kooi, maar zette wel telkens stapjes achteruit als ik met mijn hand in de kooi kwam.  maar je zag hem wel altijd heel nieuwsgierig kijken als ik naast de kooi zat of in huis rondliep.  na een tweetal dagen ben ik begonnen met trosgierst in mijn hand te houden, eerst een heel lang stuk, zodat hij niet met mijn hand in aanraking kwam, daarna telkens kleiner en kleiner stuk en dan maken dat hij er niet meer aankon zonder op mijn vinger te stappen.  dit heeft hij de eerste keer na precies één week gedaan, vond dit wel redelijk vlug en hangt volgens mij af van hoeveel tijd je erin steekt en hoe nieuwsgierig je nieuwe aanwinst is :-)  ondertussen zat ik ook wel dikwijls gewoon naast de kooi te praten of gewoon te kijken.  sinds vorige week fluit hij ook een deuntje die ik hem leerde (fieut fieuwww- zo fluitgeluid die man maakt als meisje passeert, moeilijk te typen :-)  ) maar dit doet hij eigenlijk bijna alleen maar als hij weet dat ik in huis ben, maar me niet kan zien, bv in slaapkamer, super grappig om de eerste keer te horen natuurlijk.  veel verder ben ik nog niet geraakt, stapt nu zonder problemen op mijn vinger, hij ziet meteen de trosgierst en komt dan op mijn vinger eten, zonder eten krijg ik hem ook soms zover, maar niet altijd.  dus uit te kooi is hij nog niet geweest, wil eerst nog wat meer vertrouwen, maar ik ben zeker als jij er heel veel aandacht aan geeft en niet teveel in één keer wil, maar veel geduld hebt, dan kom je er wel! succes

Manon91

Hoi!
Bedankt voor je reactie.
Alleen Chico lijkt niets om trosgierst te geven. Het hangt namelijk wel in de kooi alleen hij eet er vrij weinig tot niets van..

Aardbei daarentegen vind hij wel heel lekker! Dus denk dat ik dat eens ga proberen!

Bedankt.

Liefs Manon en Chico

samantha21

je kan misschien de trosgierst eruit halen dat het speciaal wordt als ze het krijgen. dan wordt het echt een traktatie  :)

joco/loewi

hallo
wij hebben twee valkjes het zijn mannetjes wij hebben ze nu 4weken ze zijn 10 weekjes oud maar ze willen niet op de hand zitten wel op me hoofd ze eten ook uit de hand en zoon staafje graan maar zodra ik met mijn vinger in de beurt kom gaan ze weg wat kan ik er aan doen groetjes bianca

keet

Hoe gaa thet bianca?

Je moet in dit soort situaties geduld hebben.
Ben er zelf ook mee bezig.