16 mei 2025, 19:20:43

Tarly

Gestart door Manouk, 25 januari 2010, 15:52:18

« vorige - volgende »

Manouk

Ik geef mijn valkjes weleens tarly..
dit is een soort tarwe. ze zijn hier dol op, maar ik vroeg mij af of het eigenlijk mag en of het goed is voor mijn gevleugelde vriendjes of dat ik het beter niet kan geven..

iemand die dit weet??
groetjes
Manouk

Larissa

hey Manouk

Ik heb ff gegoogled op Tarly en het  is een voorgekookte Tarwekorrel net zoiets als rijst volgens mij kan het geen kwaad voor je valkjes

Hoop dat iemand hier er mee vvan weet

groetjes Larissa

Manouk

heej Larissa..

ze vinden het namelijk erg lekker.. en zo af en toe wil ik ze natuurlijk lekker verwennen...
Gaudi is vooral een alles eter en gelukkig doet de rest dan wel mee..
Je moet echt uitkijken als zij eruit is, want ze zit zo op de rand van je bord of in je glas/kopje om te kijken of er iets te eten valt...
In het begin aten ze helemaal niets.. en geweldig als ze rode pepertjes eten, allemaal van die rode snaveltjes....

Larissa

heeej Manouk

Ik geloof dat je met rode pepertje's wel een beetje moet oppassen....in verband met de scherpte en hun kleine maagje's
En ja zal best gaaf gezicht zijn die van mij kijke naar rijst en macaronie of ik ze vergif voor zet  :-\ daar eten ze echt niet van echter wel weer van groente,fruit en bruin brood

Liefs Laris

Kimm

rode pepers kan geen kwaad. de valkjes hebben geen last van de pepers  ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Larissa

Thnx Kimm

dat wist ik nog nie groene en gele pepers kunne die ook dan ?

:-*

Kimm

Vogels zijn ongevoelig voor pepers. Beter gezegd voor capsicaïne, het stofje dat pepers heet maakt. Vogels missen een receptor in hun bek die het spul opmerkt. Zoogdieren, dus ook mensen, hebben die receptor wel. Het gaat om hetzelfde zenuwuiteinde (geen smaakpappil) waarmee we pijn voelen als gevolg van hitte. Vandaar ook dat peper heet aanvoelt. En niet alleen in de mond: dat weet eenieder die zich na het snijden van een pepertje in het oog wrijft of neuspeutert.  ;D

ja ze mogen alle pepers hebben. paprika is ook gezond.

groetjes kim

Larissa

@kimm

Ik had me eigenlijk nog niet verdiept in de atonomie van de valk dus wist nie dat ze zo'n receptor miste...wel een voordeel voor hun. :P

Als het gezond is voor hun zal ik die van mij er ook maar eens aan zette....kijke of ze dat wel willen

:-* Larissa

Kimm

ze zijn er gek op, probeer maar eens uit  :D en daarna zijn ze helemaal rood  ;D

wel ff handschoentjes aantrekken hoor  ;)

Manouk

jaah de rode pepertjes is echt een lekkernij voor ze hoor..
Ik wist het eerst ook niet tot ik het hier las.. speciaal pepers gehaald...
Me vader keek me raar aan, wat moet jij nou met pepers zag je hem denken...
En ik heel serieus is voor de valkjes.........
Ook heb ik hier speciaal macaroni voor de dames en heren, zelf lust ik het namelijk niet, maar soms kook ik een heel klein beetje voor ze omdat ze het zo lekker vinden ;)
Van de pepers blijft nix over... Hier willen de meeste ook niets anders dan zaadjes... maar als Gaudi het eet wil de rest ook wel eens proberen.. en aangezien Gaudi alles eet, doen ze allemaal lekker mee tegenwoordig ;)

groetjes

Charlotta

Weer wat geleerd, dank je Kimm!
Sjors lust helemaal niets, behalve zijn zaden en trosgierst helaas.
Ik blijf het proberen, ik zal ook die tarly eens geven, wie weet!

Landiej

Onze Lola eet tegenwoordig ook graag brood. Met een beetje geduld leren ze vanzelf nieuwe dingen eten :) En als de één het eet durft de ander het ook weer wat sneller aan!