18 mei 2025, 23:10:03

wat nu?

Gestart door bincky, 11 oktober 2008, 10:10:04

« vorige - volgende »

bincky

Hoi,

graag wil ik nog even jullie hulp.
Ik heb al eerder een bericht op jullie forum gezet en ook antwoord gekregen.
Inmiddels is er het een en ander veranderd in de situatie.

Ik zal eerst even uitleggen hoe mijn valkjes zitten.
Bincky en Jaapie zitten samen in een grote papegaaienkooi. De kooi staat binnen in de huiskamer.

Een week geleden lagen er binnen 4 dagen 3 eitjes in de kooi (los op de grond) Na een aantal dagen daar op de grond gelegen te hebben (ik had ze toen denk ik beter weg kunnen halen....)ging Jaapie er constant op zitten broeden, Bincky had totaal geen interesse. Een nestje was eigenlijk niet onze bedoeling maar van de een op de andere dag was Jaapie (het mannetje) er ontzettend druk mee bezig. Ik vond het toen zielig om ze nog weg te halen (misschien geen goede keus) Ik vond wel dat ik wat moest doen. Omdat ik geen tijd had, heb ik een grote schoenendoos in de kooi gezet (geen ideale oplossing maar ik wou toch wat doen) Jaapie heeft de eitjes bij elkaar in de doos in een hoekje gelegd. Vanaf dat moment (nu 3 dagen) zit hij contstand op de eitjes. Sinds vanmorgen zie ik dat nu ook Bincky interesse heeft in de eitejes, en wisselen ze elkaar af.

Hoe is, volgens jullie, nu het verloop? Kan iemand mij dat zeggen?
(Doordat een nestje niet de bedoeling was, heb ik me ook niet zo verdiept in de materie.)

Kortom, de eitjes hebben een aantal dagen bloot gelegen en waren ook ijskoud.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik besef me heel goed dat dit een rare situatie is, een schoenendoos als "broekhok"  maar ze lijken er mee in hun sas te zijn.

Ik hoop dat jullie me bij deze vreemde situatie willen helpen.
Alvast bedankt.

Rianne

Hoi,

als je geen nestje wilt kun je de eitjes beter vervangen door nepeitjes. Ze zullen dan wel blijven broeden maar verliezen na een paar weken hun interesse omdat ze niet uitkomen. Het kan zijn dat er dan weer nieuwe eitjes komen, dat is de natuur :) Nepeitjes hebben ze in de meeste dierenwinkels wel en anders kun je ze hier in de webwinkel bestellen (link rechtsboven).

bincky

ok duidelijk, maar denk je dan dat het nu geen kans van slagen meer heeft als ik het laat zoals het nu is?

Rianne

Als je valkjes gepaart hebben is het zeer goed mogelijk dat de eitjes bevrucht zijn. Je kunt een onbebroed eitje 2 weken bewaren, dus als ze pas na een paar dagen zijn gaan broeden kunnen ze alsnog uitkomen. Deze kans is stukken kleiner als ze eerst een week broeden, en dan een paar dagen niet.

bincky

ok, nou dan wacht ik het gewoon allemaal af.
We hadden geen nestje gepland (anders hadden we voorzorgsmaatregelen genomen) maar als ze uitkomen zijn ze van harte welkom en gaan we er ook voor 100 % voor.

Mag ik dan nog 1 dingetje vragen:
denk je dat het wel kan in die schoenendoos?
en is het dan wel normaal dat de valkjes er af en toe af gaan. Ze gaan nml nog steeds de kooi uit om te vliegen en ze zitten af en toe ook saampjes gezellig te knuffelen op de stok bovenin de kooi.

In ieder geval vast bedankt voor de reacties tot nu toe. Heb al veel op julie forum gelezen wat ik kan gebruiken.

Rianne

De eitjes kunnen wel even onbebroed blijven maar niet te lang. Zolang ze zich op hun gemak voelen in de schoenendoos zou ik het zo laten. Als je een volgende keer een nestje wil, zou ik ze een broedblok geven. Als ze daarin zitten te broeden raken ze minder snel afgeleid door de omgeving.
Hoe zeker ben je er van dat de eitjes bevrucht kunnen zijn? Heb je je valkjes zien paren?

bincky

ik denk dat ze wel bevrucht kunnen zijn. De valkjes paren regelmatig en ik heb wel opgelet, een dag of 10, 11 na de paring lag het eerste eitje er. Volgens mij is de kans dan heel groot toch.

Ik ga het gewoon vanaf nu goed in de gaten houden. Hoe vaak ze eraf zijn en hoe lang ongeveer. Moet zeggen dat ze wel heel lief zijn voor elkaar (gelukkig) maar Jaapie (het mannetje) moet mij niet. ALs ik in de kooi ga om appel of groen neer te leggen dan valt hij me echt aan. Maar goed dat begrijp ik wel. Bincky (het vrouwtje) is nog steeds heel lief voor me, die doet nooit wat.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.
In ieder gaval alvast bedank voor de hulp

Anke

Hoi,
Het mannetje verdedigd op dit moment zijn nest.
Het gaat vanzelf weer over als  ze geen nestje meer hebben.
Veel succes en plezier met het nestje!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes