24 mei 2025, 22:34:55

Mijn Valkparkiet is boos op me.

Gestart door Brasco, 11 augustus 2008, 14:09:39

« vorige - volgende »

Brasco

Hallo allemaal.

Ik heb sinds 1 jaar een valkpakiet en sinds 10 weken is hij minder wild dan voorheen.
Sinds 3 weken zit er geen vordering in zijn gedrag naar mij toe.
Hij is erg eigenwijs en vind vingers maar niets ( tenzij hij er zin in heeft).

Nu had ik het plan gemaakt om er een tamme valkparkiet erbij te zetten om hem te laten zien dat die vingers helemaal net zo eng zijn.

Zo gezegd zo gedaan, jong valkje erbij.
Ze heeft een heel zacht karakter en is hand tam.
Maar mijn (oude) valkparkiet is sinds haar komst heel erg aan het imponeren(macho gedrag met ze vleugels) en negeerd mij compleet.
Zelfs tot het gemene toe, niet tegen de nieuwe vogel maar tegen MIJ! ( pikken blazen etc etc).

Trekt dit gedrag vanzelf weg of heb ik nu een misgedachten gehad door er een tamme bij te zetten?

Kimm

hoi

ik kan je niet echt advies geven, want ik zit op het moment zelf met een agressief valkje naar de ander toe en naar mij toe.

als het te erg word, zet ik het boze valkje wel even appart, om het te laten afkoelen.

ook moet je laten blijken dat je niet bang bent voor het happen etc.

sterkte en succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Brasco

Na wat lange avonden op verschillende site's te hebben gekeken ben ik er denk achter wat zijn gedrag inhoud.

Ik denk dat mijn valk een combinatie van veranderingen door maakt.
Zo heeft hij een paar weken geleden zijn eerste groote rui gehad en vermoed ik dat hij aan het puberen is.
Daarnaast heeft hij wat minder aandacht gekregen van mij en ook door zijn nieuwe soortgenoot.
Hij wilt zo graag gezien worden door haar maar zij negeerd hem totaal (kooi en speeltjes zijn voor haar veel aantrekkelijker op dit moment).

Toch gedraagd hij zich als een echt ''gentleman'' naar het nieuwe valkje toe, wacht met eten op haar en probeerd haar de weg te wijzen naar de opening van de kooi.

Het contact tussen mij en me valk is ook al wat beter, zo eet hij weer trostgierst uit me hand en wil hij of en toe weer knuffelen.
Ik denk dat het allemaal even een TE groote verandering voor hem was en dat hij zich nu aan de situatie aan het overgeven is.

Kimm

hoi,

fijn dat je nu zelf een beetje weet waar het gedrag vandaan komt.

wel ontzettend lief van hem dat hij zo lief is naar het popje toe :D
en van de rui zijn ze ook van chagerijnig ;)

ik hoop dat het weer de goede kant opgaat en zo zal blijven voor jullie!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Brasco