16 juni 2024, 05:11:56

wat kan ik het beste doen

Gestart door katje, 6 mei 2008, 22:49:02

« vorige - volgende »

katje

hallo iedereen
ik ben nieuw hier
ik heb vandaag een valkparkiet gekocht ze zou 3weken oud zijn
hoe kan ik ze het beste eten geven en welk eten
ik hoop dat je mij kunt helpen
groetjes van katje

sweetfuzzy

3 weken? Dan eet hij dus nog niet zelfstandig. Ik vind 3 weken wel erg jong. Een valkje zit ongeveer 5 weken bij de ouders in het broedblok. Is hij geen 3 maanden?
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

katje

neen ze is 3weken oud ik moet ze met de hand voederen
daarom dat de vraag is wie kan mij helpen
groetjes

sweetfuzzy

ok ... ik zou het niet weten om eerlijk te zijn daarvoor moet je iemand hebben die er echt verstand van heeft. Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Succes ermee
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Monky

7 mei 2008, 10:46:20 #4 Last Edit: 7 mei 2008, 11:02:31 by Monky
Hi Katje,

Ik zou als ik jou was even bij handopfok kijken. Ik ben een beetje verbaasd dat je geen informatie en voer van de kweker hebt meegekregen. Even een tip voor de volgende keer: geen vogels kopen die nog niet zelfstandig zijn. Je loopt er zoveel risico mee.

Ik wil je toch dringend verzoeken even de volgende toppics te lezen. Hier staat wat voor een voer je moet gebruiken en wat je verder in huis moet halen en een voedingsschema:

Info over het aanschaffen van een handopfok valkje en de risico's:
KLIK HIER!

Info over het verzorgen van een handopfok valkje:
KLIK HIER!

Heel veel succes ermee.

Groetjes,
Monky

monica

Hallo Katje,

Ik weet niet uit waar je woont, mischien is er iemand in de buurt van dit forum die jouw hiermee kan helpen?
Wanneer je totaal geen ervaring hebt met handopfok, zou dit een goede oplossing kunnen zijn ;)

Groetjes Monica.

katje

hallo
bedankt voor de uitleg
het ga al heel goed om ze eten tegeven
ze weegt rond de 80gram
ik hou jullie op de hoogte hoe ze het verder doe
groetjes :D

Lin

8 mei 2008, 18:19:06 #7 Last Edit: 8 mei 2008, 18:21:16 by Lin
Je kan zeker niet terug naar de kweker met je valkje totdat hij zelfstandig is? Heb je helemaal niks mee gekregen? wat een onbehoorlijke kweker zeg, ik hoop niet van dit forum af...

Je zal straks wel verplaatst worden naar het onderdeel handopfok.
Heb je alles al goed doorgelezen en kan je misschien een foto plaatsen van je valkje? Waar woon je eigenlijk ongeveer Antwerpen? Als je vragen hebt wel stellen hoor.

Groeten,Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

katje

ik woon in herentals
ik heb wel iets gekregen van eieren  maar dat ging niet
ik ben dan naar de winkel gegaan de volgende dag smorgens en heb ik iets mee gekregen iets met  a21 op ik heb de doos niet want die was tegroot voor mij da was 3kilo
maar nu ga het heel goed ze eet goed

[IMG]http://img391.imageshack.us/img391/2596/afb033he6.jpg

ik hoop dat de foto gelukt is

katje

8 mei 2008, 21:40:44 #9 Last Edit: 9 mei 2008, 09:37:51 by Gerda
ik hoop dat het nu gelukt is





katje

hallo
ik heb nog is een vraagje ze weegt s'avonds 76gram
en na dat ze heeft gegeten weegt ze 90 gram
maar ze vraagt naar nog meer eten mag ik ze meer geven of niet of wat kan ik wel doen
groetjes

Lin

Ze is inderdaad rond de drie weken. Je mag haar per keer ongeveer 8/9 ml/cc geven. Je geeft haar nu waarschijnlijk 14 ml of niet?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

katje

ik geef haar tussen de 10cc en 14cc maar ze vraagt ook zoveel en elke keer als ze terug moet eten is hare krop leeg
groetjes

Gerda

9 mei 2008, 09:34:16 #13 Last Edit: 9 mei 2008, 09:43:22 by Gerda
Je moet je echt aan het advies houden om 10% van het lichaamsgewicht te geven. Dus ongeveer 8 gram!!
Wannneer je je valkje vol blijft stoppen met pap kan hij een kropverlamming oplopen.
Valkjes blijven bedelen, ook al zitten ze vol!
Let er ook op dat 1 keer per 24 uur de krop helemaal leeg is, anders heb je kans op een kropontsteking!

Ik heb geen goed woord over voor de kweker die je dit valkje heeft verkocht! Valkjes moeten eigenlijk pas verkocht worden als ze zelfstandig kunnen eten (tussen de 6 en 8 weken oud).

Hopelijk gaat het allemaal goedkomen met je witmasker-lutinootje! Maar houd je echt aan de adviezen, want het is best kritiek bij zo'n jong valkje!

Succes, Gerda

monica

Citaat van: monica op  9 mei 2008, 11:44:25
Citaat van: katje op  8 mei 2008, 21:36:19
ik woon in herentals
ik heb wel iets gekregen van eieren  maar dat ging niet
ik ben dan naar de winkel gegaan de volgende dag smorgens en heb ik iets mee gekregen iets met  a21 op ik heb de doos niet want die was tegroot voor mij da was 3kilo
maar nu ga het heel goed ze eet goed

[IMG]http://img391.imageshack.us/img391/2596/afb033he6.jpg




ik hoop dat de foto gelukt is



Je bedoeld nutribird a 21, en dat is prima.
Je hebt daar overigens ook 800 grams potten van, ik zou het meerendeel in diepvrieszakjes doen en invriezen, blijft het beter houdbaar ;)