26 april 2024, 09:07:01

Alexander en halsbandparkieten

Gestart door daniel, 20 januari 2008, 17:50:53

« vorige - volgende »

daniel

Hallo. Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag.
Ik heb op dit moment een binnenvoliere van bxdxh 75x60x135. Hierin heb ik 1 tam valkparkietje. Nou zou ik graag nog een vogel erbij willen nemen. Het lieftst een grotere vogel. Nou was ik aan het denken aan een halsbandparkiet of een alexander parkiet als dit zou passen in deze kooi. Heeft iemand ervaring met deze vogels. Zoja, hoe zijn ze kwa karakter. Zijn ze goed tam te krijgen? Maken ze veel herrie? en zouden ze samen kunnen met een valkje in de kooi? Weet iemand misschien nog een andere soort grote kromsnavel die goed erbij zou passen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Wilma1

23 januari 2008, 17:19:47 #1 Last Edit: 23 januari 2008, 18:04:44 by Wilma1
Hoi Daniël,

Ik heb beide soorten  :D  en vind ze allebei supergaaf en daarbij lief  :D máááááár  ::) .... er zít een máár aan dus!
 
*klik hier* Coco zegt Hallo, doet alsof hij telefoneert en zwaait

*klik hier* Ruby en Coco

*klik hier* Coco daagt uit en danst voor Ruby

Als je een jonge halsbandparkiet erbij doet, kunnen ze gemakkelijk aan elkaar wennen en een halsband is goed tam te maken.....ze kunnen wel harde geluiden maken, maar dat kun je vanaf het begin afleren, door er een doek over te doen áls hij gaat schreeuwen.

Ze zijn erg leergierig en begrijpen dingen snel.

Coco is een halsbandparkiet en vindt valkparkieten niet leuk als ze dicht bij hem komen, maar Coco was ouder toen hij bij ons kwam en dan wordt dat moeilijker.

Verder is Coco erg rustig, sociaal, zegt "hallo"... zwaait erbij en is erg en lief  :D

Ruby is een Alexanderparkiet, deze zijn wat moeilijker tam te maken en met iets aanleren ... b.v woordjes .... kan het soms lang duren eer ze iets gaan nazeggen, soms wel een jaar eer ze jouw eerst woord ineens nazeggen  :o.

Ruby heeft vele dingen van Coco overgenomen en doet dit nog steeds  :) Zoals "HALLO" zeggen en erbij zwaaien. Ook dit heeft lang geduurd en zo ineens deed hij het precies hetzelfde als Coco  :o ;D Lang heeft hij alleen maar "Lorre" gezegd, omdat hij dit in de winkel steeds hoorde. "Lorre" zegt hij niet meer  :D


Ruby de Alexanderparkiet, met erachter Coco de halsbandparkiet



Alexanderparkieten kunnen wel erg hard schreeuwen en voor in huis vind niet iedereen het prettig en is het afhankelijk óf je het hem kan afleren en hóe het karakter is.

Ruby heeft soms een "schreeuwuurtje"(zoals we dit noemen ) en zo af en toe móe dan even kunnen, verder is hij rustig en veel uit zijn kooi, om te spelen met alles wat om heen heen hangt  :D

Zelf zou IK een Alexanderparkiet NIET samen met een valkparkiet zetten in 1 ruimte. Dit omdat een Alexanderparkiet een enorme snavel en héél veel kracht heeft. Bij een "oneinigheid" kan hij met gemak in 1 hap een lichaamsdeel afbijten  :-\

Daarbij heeft een Alexanderparkiet véél ruimte nodig en is dit zeker een té kleine voliere voor 2 soorten van verschillende grootte en soorten, om een eigen plek te hebben.

Alleen of met eigen soort zijn ze goed te houden.

Als je een halsbandje zou willen, moet je deze van héél jong nemen, dan is de gewennig makkelijker, dan een oudere halsband.... ze hebben nu eenmaal een heel ander karakter dan een valkparkiet!

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt  :)
;) Wilma


Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3