17 mei 2025, 14:25:11

Ei gelegt zonder bevruchting

Gestart door Farina, 18 november 2007, 09:49:01

« vorige - volgende »

Farina

Onze valkparkiet Witje heeft altijd alleen in een kooitje gezeten en heeft nog nooit met een mannetjesparkiet te maken gekregen. Nu kwamen we vanochtend beneden en keken we in de kooi en zagen we een eitje. Nu heb ik gelezen dat dit een onbevrucht eitje is en er niks uitkomt. Witje is heel erg beschermend met z'n ei en wordt boos als iemand in de buurt van haar komt. Wat moeten we doen? en moeten we het ei gewoon bij haar laten?

Groetjes,
Farina

Gerda

18 november 2007, 10:39:45 #1 Last Edit: 18 november 2007, 12:17:19 by Gerda
Hoi Farina,

Laat Witje het ei gewoon houden tot ze haar belangstelling verlies.
Niet weghalen, want dan blijft ze doorleggen!
Meestal verliezen ze met 4 weken hun belangsteling, soms zelfs eerder. Vooral als het een popje alleen is.

Geef haar goed en gevarieerd te eten en bied voldoende mineralen, grit en sepia aan.

Groetjes, Gerda

bincky

Goedemorgen,

wij hebben vandaag precies hetzelfde meegemaakt.
Bincky (we dachten eigenlijk dat we een mannetje hadden) is nu anderhalf jaar oud. Ik heb "haar" met de hand groot gebracht. Ze is er elke dag uit en vliegt lekker in het rond. Sinds vanmorgen ligt er een ei in haar kooi. Ze is nooit in aanraking geweest met een andere vogel. Wel vreemd hoor als je denkt dat je een mannetje hebt. Het is inmiddels duidelijk dat we het ei beter kunnen laten liggen. Moet ik er dan ook een beetje nestmatriaal inleggen? Ook is  Maar mijn vraag hoe je nou eigenlijk kan zien of je een mannetje of een vrouwtje hebt.
Alvast bedankt.

Anke

Hoi,
Nestmateriaal is niet nodig, laat je valkje maar gerust zitten op haar zelf uitgekozen nestplekje.
Hoe je kunt zien of je een mannetje of vrouwtje hebt is afhankelijk van welke mutatie je hebt.
Kan je een foto plaatsen? Dan kunnen we er even naar kijken.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Sanna

Citaat van: *Anke* op 18 november 2007, 11:22:25
Hoe je kunt zien of je een mannetje of vrouwtje hebt is afhankelijk van welke mutatie je hebt.
Kan je een foto plaatsen? Dan kunnen we er even naar kijken.
Groetjes Anke

Dat ei lijkt me een vrij duidelijke aanwijzing.... ;D ;D ;D

Groetjes, Sanna

bincky

ok, ik ga even een foto maken, en dan kom ik zo weer online

bincky

nou hier is dan een foto van onze Bincky.
(ze is trouwens nu bezig om haar eitje steeds te verplaatsen, en gaat er dan weer op zitten. Ze maakt een heleboel herrie in haar kooi. Ze gooit haar houtsnippers van de ene kant naar de andere kant. Is dat ook normaal?)

Gerda

Dat is een gepareld popje! Mannen verliezen hun parels in ieder gval na de tweede rui. Tenzij het bonte valkjes zijn!

Maar het ei is natuurlijk helemaal een weggevertje  ;D

Het is normaal dat ze een nestje gaan maken en wat materiaal heen en weer slepen/gooien. En ze kunnen ook best agressief zijn als je je hand in de kooi stopt. Om hun eitje te beschermen. Iets om rekening mee te houden!

Groetjes, Gerda

Anke

Hoi,
Dat het een popje is, is idd wel duidelijk door het ei ;D
Maar dan kan je nog niet uiteggen hoe je het verschil ziet tussen mannetje en vrouwtje  als je de  mutatie niet weet;D
Gerda heeft de vraag al beantwoord zie ik :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

bincky

ik neem aan dat ik de kooi gewoon schoon kan maken, en dat ik het eitje daarna weer gewoon terug kan leggen ?

Bedankt
Yvonne en Bincky

Gerda

Natuurlijk kan dat! Geen probleem. Let wel op als je het eitje pakt of je hand in de kooi stopt, hoe tammer ze zijn, hoe meer ze in een pitbul kunnen veranderen.
Dat heb ik met mijn huidige nestje meergemaakt, het popje is supertam, maar hing wel in min pink en liet niet meer los, toen ik het blok aan het schoonmaken was  :o

Groetjes, Gerda

bincky

kan iemand mij misschien nog 1 keer uitleggen wat nou het verschil is in uiterlijk tussen en mannetje en vrouwtje. De pareltjes heb ik inmiddels begrepen. Maar wat is er nog meer?

bincky

ik heb inmiddels een hele beschrijven gevonden met het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes...

bincky

Hallo allemaal,

Bincky heeft inmiddels, in 1 week tijd, 3 eieren gelegd. Wat kunnen we er nu het beste aan doen. Het vliegen gaat ook niet meer helemaal zoals voorheen. Het is net of ze er moeite mee heeft.
Graag jullie reactie.

Yvonne