23 april 2024, 17:01:48

Kortwieken

Gestart door mees, 10 november 2007, 09:39:12

« vorige - volgende »

mees

10 november 2007, 09:39:12 Last Edit: 6 december 2007, 19:51:24 by mees
Ik zie dat deze discussie al vaker is gevoerd, maar ik wil er toch ook even mijn mening over kwijt en ik wil graag weten wat jullie van mijn mening vinden.  :D

Veel mensen vinden dat een vogel moet kunnen vliegen. Ik vind dit natuurlijk ook zo, maar zo is dat in de natuur. wij doen vogels in kooitjes in huis, hoort dat wel, dan..?

Ik weet dat je een huisdier neemt om hem te nemen zoals hij is, maar wat nou als hij er zelf ook meer plezier van heeft om anders te zijn?

Ik zal even de voordelen van het kortwieken hier neerzetten:

- Je valkje zal niet gauw tegen een raam/muur aanvliegen, en ook niet neerstorten (als hij goed gewiekt is).
- Je valkje ziet de wereld een stuk groter, doordat hij meer moeite moet doen om ergens bij te komen.
- Hij krijgt een betere conditie, doordat hij vaker met zijn vleugels moet klapperen om ergens te komen.
- Je valkje kan gewoon de hele dag door uit de kooi, zonder dat je op hoeft te passen voor open ramen, duren enz.
- Je valkje kan naar verschillende kamers en kan naar buiten (mits hij goed gewiekt is).

Natuurlijk word je valkje ook sneller tam door hem te wieken, maar ik vind dat dit zeker niet de 'hoofdreden' moet zijn voor jou om je valkje te wieken.  :)

Ook moet je natuurlijk, als hij eenmaal gewiekt is, lekker veel met hem gaan doen, lekker mee naar buiten, op visite etc., anders is het natuurlijk ook niet leuk voor je valkje.
als je niet van plan bent lekker mee naar buiten te gaan, of andere leuke dingen te gaan doen met je valk, zeg ik ook:
laat hem dan lekker vliegen.  ;)

Eigenlijk (en dit klinkt heel raar), is een vogel vrijer als hij niet kan vliegen, dan als hij wel kan vliegen. Hij kan gewoon veel meer zo.  ;)

Ik heb zelf een valkje en een parkietje, Kuifje en Mees. Alletwee zijn ze gewiekt, en ze vinden het buiten fantastisch! Vaak gaan ze lekker mee naar buiten, paardjes kijken, met de konijntjes spelen..  8)

Ik wacht op jullie reacties!  ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Anja

Hallo Loes,

Eens en niet eens zou ik zeggen.

Zo wordt een valkje niet sneller tam als je deze kortwiekt. Je moet er nog net zoveel moeite voor doen.

Een betere conditie daar ben ik het ook niet zo mee eens. Als een valkje gewiekt is en dus niet kan vliegen bouwt hij volgens mij niet zoveel conditie op. Ik heb een valkje wat gewiekt is en bij haar heb ik de vleugels nu laten groeien zodat ze kan vliegen. Als ze een rondje heeft gevlogen dan is ze bekaf en ze moet duidelijk haar conditie opnieuw opbouwen.

Een valkje mee naar buiten daar zou ik ook mee opletten. Er hoeft maar een vlaag wind onder je valkje te gaan en weg is hij. Ondanks dat hij gewiekt is. En wat denk je van de temperatuursverschillen. In de zomer natuurlijk niet zo erg als nu mits we een mooie zomer hebben.

Een valkje wat gewiekt is en de hele dag los is daar moet je wel degelijk opletten. Ook al staat er een raam open is dat toch een gevaar. Wat te denken van kabels ed die in een huiskamer liggen. Daarbij is het ook opletten geblazen met de deuren die open en dicht gaan.

Ook al gaat je valkje niet mee naar buiten en op visite kan een valkje nog om tig andere redene gewiekt worden en kan een valkje erg gelukkig zijn.

Als ik naar mijn valkjes kijk weet ik zeker dat ze erg gelukkig zijn ondanks dat ze niet mee naar buiten mogen of op visite mogen.

Ondanks alles zijn de meningen hier erg verdeeld over.

Groetjes Anja

Hermien

Graag wil ik ook even mijn mening geven. Een oom van mij heeft vroeger een dierenwinkel gehad en deed m.n. heel veel met vogels en kweken enzo. Ook hebben heel veel dierenartsen van hem onderwijs genoten. Mijn oom was altijd erg tegen het kortwieken van wlke vogel dan ook. Het voegt nl. echt niets toe aan het tam maken. Veel hangt af van de tijd die je er zelf in steekt, maar ook het karakter van een vogel speelt een grote rol in deze.
Zes jaar geleden kocht ik in een dierenwinkel hier in Krimpen een handtamme valk. Om hem tam te maken was hij gekortwiekt. Gabber is inderdaad tam en knuffelt graag, maar is nog wel altijd erg op zijn hoede als ik hem wil pakken, of mijn hand onder zijn buikje schuif. Meneer komt alleen maar bij me als hij het zelf wil. Dat is lastig als hij een keer uit de kooi ontsnapt op een moment dat mij dat niet uitkomt, dat ik weg moet ofzo. Kan ik roepen en lokken wat ik wil, maar niks helpt hem dan zijn kooi weer in. Dan is het een kwestie van vangen, wat weer stress, bijten en blazen oplevert. Nu, zes jaar later heb ik twee jonge valkjes bij een kweker aangeschapft. Zij zijn met de hand bijgevoerd, gewend aan huiskamergeluiden en NIET gekortwiekt. Wat een verschil! Ze zijn nergens bang voor en ik kan met ze doen en laten wat ik wil en op elk mij gewenst moment! Geloof me, Gabber (de destijds gekortwiekte valk) is hartstikke tam, zit graag bij me, maar is tevens heel erg op zijn hoede en schrikt bovendien nog van onverwachte geluiden in huis, zials bijv. de telefoon of deurbel. Compliment aan de kwekers die handtamme vogels afleveren. :P

Bello

Onze valkjes zijn ook gekortwiekt.

Bello omdat als ze kan vliegen vreselijk dominant is, en we niets met haar aan kunnen beginnen, nu ze gekortwiekt is hebben we totaal geen problemen met haar en is ze een heel lief valkje met een eigenwijs karakter.

Naar buiten nemen we ze noooooit mee, ze kunnen altijd wel weg vliegen of fladderen.

Het zal altijd wel een discussie blijven van kortwieken of niet.

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

bobbie

Wat dominantie betreft hebben jullie gelijk: als ze gekortwiekt zijn hebben ze niet zoveel praatjes. ;)

Mijn valken zijn geen van allen gekortwiekt.
Mijn papegaaien daarintegen wel. Die gaan ook mee naar buiten, op de fiets.

Ook met een gekortwiekt valkje zou ik niet naar buiten gaan, net wat al geschreven is: een windvlaag en weg is je valkje.

Ik heb het zelfs met een papegaai gehad, gekortwiekt, had al weer een paar veren (dat was schijnbaar al genoeg), wind en weg was hij. Hierdoor is hij helaas overleden.
Ook mijn gekortwiekte gaaien gaan mee in een kooi op de fiets. NOOIT meer een vogel los mee naar buiten en al helemaal geen valkparkiet want die zijn zo ontzettend licht dat ze maar weinig wind nodig hebben om op de wind te verdwijnen.
Nu zijn er mensen die zeggen: maar mijn vogel doet dat niet!
Nou, als je vogel ergens van schrikt (zoals er bij mij ooit een hond tegen me opsprong) dan gaan ze echt hoor.

Maar, het blijft inderdaad een discussie die nooit zal verdwijnen ;)

mees

Over het mee naar buiten gaan:

Altijd voordat je naar buiten gaat; even zachtjes op matras/bank gooien om te testen of hij echt niet ver komt, en natuurlijk de veren na kijken.

Als valkjes goed gewiekt zijn (bij valkjes moeten er idd heel wat veertjes af, het zijn goede vliegers), en je controleert het regelmatig, kan je er wel zeker van zijn dat hij niet weg kan vliegen.  :)

En toch denk ik dat het wel waar is dat valkjes sneller tam worden als ze gewiekt zijn, omdat ze, doordat ze niet weg kunnen vliegen, sneller wennen aan onbekende dingen, waar ze anders gewoon voor weg vliegen.

Maar ik zeg niet dat vogels die niet gewiekt zijn niet ook zo tam kunnen worden, hoor! ;)
Mijn graskietje ook, die had ik eerst ook niet gewiekt, en hij is nu gewoon even tam als mijn valkje, die wel meteen gewiekt is.

Ik ben het ook niet eens met mensen die hun valkjes te vroeg wieken. Eerst moeten ze minstens 2 dagen even goed hebben rondgevlogen, zodat ze goed hun evenwicht goed kunnen leren houden.  :D

Jullie zien dat jullie valkjes gelukkig zijn zoals ze nu zijn, en ik zie dat mijn vogeltjes gelukkig zijn als ze gewiekt zijn...
Dit zal idd altijd wel een discussie blijven..  ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Yvette

Ik ben zelf zeer grote voorstander van je papegaai kortwieken

Joepie en mijn vorige papegaai is en was gekortwiekt en ik heb ze altijd mee naar buiten genomen maar ik let wel op als er windvlaag dan blijven ze in hun mandje zitten en anders gaan ze ook los

En ze kunnen niet zo makkelijk wegvliegen als er een buitendeur open gaat en ze zijn dan ook los in de woonkamer
Mijn vorige papegaai kon helemaal niet zo goed vliegen en die vloog atlijd tegen mijn glazen deur op en vervolgens stortte ze naar beneden


♥Debby♥

Citaat van: mees op 10 november 2007, 19:38:27


En toch denk ik dat het wel waar is dat valkjes sneller tam worden als ze gewiekt zijn, omdat ze, doordat ze niet weg kunnen vliegen, sneller wennen aan onbekende dingen, waar ze anders gewoon voor weg vliegen.



Je brengt ze denk ik eerder in een situatie waar ze niet uit kunnen ontsnappen.. zelfs niet al zouden ze dat willen.. ze kunnen immers niet weg.. maar wat als de vleugels weer aangegroeid zijn?  het is eigenlijk forceren.. en dat geldt niet voor alle vogels... want net als niet gekortwiekte zijn er tamme en "wilde" vogels..  en zal de één liever bij je zijn dan de ander.. maar met kortwieken hebben ze die keus niet meer.. maar of je dat dan tam mag noemen?

Wij denken erover om van het voorjaar de vogels te wieken maar ik heb er geen goed gevoel bij..  het wieken zou zijn omdat wij 4 kinderen hebben en ik ben heel bang dat er een keer een deur open blijft staan.... en het is maar 1 onbewaakt ogenblik...

maar als ik ze nu samen door de kamer zie vliegen vraag ik me af of ik er wel goed aan ga doen..  ik heb nog de tijd.. 't is nog geen voorjaar.. maar vooralsnog ben ik er nog niet uit.. ik wil ze het vliegen eigenlijk niet ontnemen..


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

*Yvon

Hoi hoi

Even een quote van Mees.  ;) :D

CitaatAltijd voordat je naar buiten gaat; even zachtjes op matras/bank gooien om te testen of hij echt niet ver komt, en natuurlijk de veren na kijken.

Hiermee bedoeld Mees dus:
Zachtjes omhoog gooien boven een matras of bank om te testen of hij echt niet ver komt.

Verders heb ik geen oordeel over het kortwieken.  :)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Gerda

Mijn valkjes zijn niet gewiekt en vliegen de hele dag los in huis (kamer, gang, slaapkamer).

Ons oudste valkje is een paar keer gekortwiekt, omdat hij erg dominant was, mijn man als partner zag en tegen mij verdedigde door in mijn gezicht te vliegen. Hij is toen gekortwiekt en toen vertoode hij dit gedrag niet meer.
Wel kon hij nog steeds op de hoogste kasten komen.

Kortwieken tegen wegvliegen is een fabel, tenzij je op de amerikaanse manier kortwiekt, waarbij je de handpennen bijna helemaal afknipt. Dan is je vogel een soort hamstertje. Dus kan lopen en klimmen maar niet vliegen.
Maar goed, hamstertjes kunnen ook een goed leven hebben!

Bij alle andere manieren van kortwieken kan een valkje nog wel vliegen. En vooral als hij buiten is kan hij ver komen.
Het erge is dan, hij wil wel terug maar kan niet. Hij komt steeds hoger op de wind te vliegen.

Ik kan niets zeggen over de kwaliteit van leven - gewiekt of niet gewiekt. Maar als ik ze hier zie vliegen hebben ze er echt lol in. En ze hebben echt een goede conditie.

Vorig jaar toen ik een nestje had, zal ik hoe de ouders de jongen leerden vliegen. Geweldig. Ze vlogen steeds met ze mee, lieten ze wenden bij de muur en gingen boven ze vliegen zodat ze niet tegen het plafond aan kwamen.

Tegen wegvliegen in huis zou ik kiezen voor horren voor de ramen, en indien mogelijk een soort sluis maken van volieredelen voor de achterdeur. Hang hiervoor nog een kralengordijn en het is al een stuk veiliger.
Met kinderen blijft het lastig. Kies anders voor bepaalde uren dat je valkje alle aandacht krijgt buiten de kooi. Wanneer er geen kans is op open deuren.

Ik ben niet tegen kortwieken, in sommige situaties is misschien ook wel een goede keuze.

Maar het liefst zie ik ze lekker rondvliegen.
Ik vind wat dat betreft een valkje heel wat anders dan een papagaai. Een papagaai kan onmogelijk vrij in huis rondvliegen, of je moet in een sporthal wonen. Er zijn papagaaiensoorten die in de natuur ook haast niet vliegen, maar meer in 1 boom wonen en daar alles doen (eten, nestelen, slapen etc). Dus het kortwieken is voor hen ook veel minder een beperking.

Groetjes, Gerda

mees

Ik zeg ook niet dat ze geen plezier hebben in het vliegen, begrijp me niet verkeerd  ;)

Maar voor een Valkje is het ook niet alles om dag in dag uit hetzelfde rondje door de woonkamer te vliegen, ze willen wat van de wereld zien, lekker door een grasveldje hollen en in de zon soezen.

Natuurlijk kan hij in zijn kooitje ook mee naar buiten, maar ik vind het een verschil of hij nou lekker los buiten speelt, of dat hij altijd tralies voor z'n snufferd heeft.

En ik ben idd ook niet voor het kortwieken vanwege het tammaken, daarin heeft Debbeltje helemaal gelijk, maar er zijn nog genoeg andere redenen om te kortwieken!  ;)

Maarja, als je eraan gewend bent dat je valkjes ongewiekt door het huis vliegen, en je ziet dat ze zo happy zijn, snap ik heel goed dat je ze niet laat wieken. Waarom zou je dat doen als je weet dat ze zo ook heel gelukkig zijn...?

Ik zie dat mijn vogeltjes het geweldig vinden buiten te spelen, op visite te gaan en fietstochtjes te maken. Ik kan me gewoon niet voorstellen Omdat ik zie dat ze op deze manier gelukkig zijn, ben ik voor het wieken.
Ik ben van mening dat ze gewoon veel meer uitdaging hebben aan nieuwe kamers, tuinen, weiden enz. dan aan rondvliegen in een kamer.

konden we het de vogels maar vragen, heh?  ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


*Amanda*

Ik dacht ook altijd dat kortwieken wel handig was maar ik ben erachter gekomen dat ik dat helemaal niks vind. Ze kunnen meestal wel iets vliegen en storten elke neer. Elke keer als ze ergens heen wouden 'vliegen' dan hield ik mijn hart vast. 9 van de 10 keer storten ze neer of knallen ergens tegen aan. Ik vind het veel fijner als mijn valkje lekker naar me toe kan vliegen en als hij/zij een gekke bui heeft, lekker rondjes kan vliegen. Maar ja dat is mijn mening. Suzie (ons valkje die we net een paar maand hebben) die kregen we ook gewiekt. Ben blij dat nu bijna alle pennen er weer aan zijn gegroeit en ze lekker samen met Yuna kan vliegen.

Groetjes Amanda

mees

Citaat van: *Amanda* op 14 november 2007, 17:02:10
Ik dacht ook altijd dat kortwieken wel handig was maar ik ben erachter gekomen dat ik dat helemaal niks vind. Ze kunnen meestal wel iets vliegen en storten elke neer. Elke keer als ze ergens heen wouden 'vliegen' dan hield ik mijn hart vast. 9 van de 10 keer storten ze neer of knallen ergens tegen aan.


Nou, als ze goed gewiekt zijn, gebeurt dit echt niet hoor..  ???

Geef wel toe dat het met valkjes heel moeilijk is om ze goed te wieken, met te weinig veertjes eraf vliegen ze zo weg, en met teveel veertjes eraf dan vallen ze als een baksteen naar beneden.  :-\

Je kan dit goed testen door steeds een veertje weg te knippen, en te testen hoe ver je valkje komt door hem/haar zachtjes op iets zachts (bank, matras) te gooien.
Zo wiek ik tenminste altijd..  ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Bello

Ja maar als je een dominante valk heb en die met geen mogelijkheid meer in de kooi krijgt en je MOET naar je werk.

Dan kun je niet op je werk komen : sorry te laat mijn vlakje wilde niet terug in haar kooi.

Bello kregen we ook niet meer te pakken met het licht uit, ze bleef vliegen.
Dus einde stress situatie, gekortwiekt en nu is er niets meer aan de hand.

We hebben de veren aan laten groeien en huppekee daar kwam madammeke dominant weer aan, dus nu is ze weer gekortwiekt.

Dorothé

ps ze kunnen nog fladderen en kunnen echt de andere kant van de kamer bereiken hoor, dus zo beperkt zijn ze niet.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

mees

't is maar net hoe je het bekijkt:

een valk die niet gekortwiekt is, is beperkt doordat hij niet lekker mee naar buiten kan,

en een valk die wel gekortwiekt is, is beperkt doordat hij niet (goed) kan vliegen..  :)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!