Foto's eenvoudig verkleinen

Gestart door Gerda, 19 oktober 2007, 09:04:42

« vorige - volgende »

Gerda

19 oktober 2007, 09:04:42 Last Edit: 26 oktober 2007, 19:32:18 by Gerda
Hallo allemaal,

Ik zie regelmatig mensen die problemen hebben met het verkleinen van foto's.

Er is een zeer eenvoudige manier, maar deze werkt alleen in XP . Het microsoft programmaatje Image Resizer.

Je download en installeert Image Resizer en daarna kun je door rechts te klikken op de foto meteen kiezen voor verkleinen.

Werkwijze:

Klik hier om het programma te downloaden

Download het programmaatje en installeer het. Volg gewoon de instructies tijdens de installatie en het programma wordt in Windows XP geïntegreerd. Er worden geen icoontjes op het bureaublad of in het startmenu aangemaakt.

Uitleg programma:

Zoek de foto's die je wilt verkleinen en klik er met je rechtermuisknop op. Er verschijnt een menu met de toegevoegde optie genaamd "Resize Pictures".

Als je meerdere foto's selecteert, kun je deze foto's in één keer verkleinen.



Wanneer je dan de standaard instellingen gebruikt, wordt de afbeelding verkleind tot het juiste formaat.



Het originele bestand blijft bestaan, er wordt een nieuw bestand aangemaakt met daarbij de tekst (small / medium / large ) afhankelijk van de gekozen optie. 


Alleen voor gevorderde gebruikers:

De optie "Advanced":
Klik op de knop Advanced en je krijgt er drie opties bij. 

Met de eerste vier opties, Small, Medium, Large  en Handheld PC selecteer je een standaardgrootte voor je plaatjes. 

Met de vijfde optie Custom, kun je de grootte zelf instellen. Het is een kwestie van experimenteren welke opties je het prettigst vindt.
Het programma houdt rekening met de verhoudingen van de foto.
Dit werkt als volgt: je hebt een liggende foto die 2000 pixels breed is. Je wilt graag dat de foto op jouw beeldscherm past, dus je vindt 800 pixels wel genoeg. Klik op de optie Custom en vul bij het eerste getal 800 in. Image Resizer negeert het tweede getal en na de aanpassing meet jouw foto 800 pixels breed, en is de hoogte verhoudingsgewijs aangepast.   

De 6e optie: "make pictures smaller but not larger"  betekent dat de foto's wel verkleind kunnen worden, maar niet vergroot. Dit in het geval er afbeeldingen zijn die kleiner zijn als de afmetingen die je opgeeft.

De laatste optie: "resize the orginal pictures":  Het aanvinken van deze optie  (af te raden!) houdt in dat er geen nieuwe bestanden gemaakt worden, maar de originele overschreven worden met de verkleinde versies. Dit is gevaarlijk, want als de afbeeldingen niet goed zijn ben je de originele kwijt.

Ik hoop dat jullie hier mee geholpen zijn!
Gerda

*Yvon

Goedemorgen Gerda  :D

Thnx voor de goude tip !!  ;D
Ik heb 'm gelijk uitgeprobeerd en het bevalt me prima.
Ik zat altijd met adobe photoshop en moest ze daar 1 voor 1 verkleinen.
Nu wordt foto's plaatsen nog gemakkelijker.  :D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Monky

Hmmmmm... klinkt goed...ik ga het thuis eens uitproberen.

Bedankt in elk geval  :D

Groetjes,
Monky

Gerda

Citaat van: Yvonne op 19 oktober 2007, 09:38:04
Goedemorgen Gerda  :D

Thnx voor de goude tip !!  ;D
Ik heb 'm gelijk uitgeprobeerd en het bevalt me prima.
Ik zat altijd met adobe photoshop en moest ze daar 1 voor 1 verkleinen.
Nu wordt foto's plaatsen nog gemakkelijker.  :D

Groetjes Yvon



Hoi Yvon,

Ja het is echt een heel simpele methode. Wanneer je verkleint naar 640x480 is hij eigenlijk altijd kleiner dan 60 kb, dus hier op valkparkiet.com te uploaden.
Wanneer je andere fotosites gebruikt, kun je ook voor medium of large kiezen.

Groetjes, Gerda

Anja

Hoi Gerda,

Het is een fantastisch programma. Ik gebruik het al een tijdje. Je kan lekker alle foto's in 1 keer verkleinen. Ik stel ook zelf het formaat in.

Groetjes Anja

Dafrinja

Hoi Gerda!

Misschien werkt het toch niet in Vista? Dat heb ik namelijk en bij mij werkt het niet. Ik krijg ook een melding op t eind van t installeren dat het alleen bij XP werkt en niet met een versie eerder of later, en dat is Vista....
Ik heb de computer al 2x opnieuw opgestart, ik dacht dat het misschien daaraan lag.....

Groetjes!!!

Dafrinja

Gerda

Ik zal dit weekend wel even op de microsoft pagina kijken voor je. Misschien hebben ze een vista alternatief!

Groetjes, Gerda

Dafrinja

Oke! Bedankt alvast hoor Gerda ;D
Fijn weekend!

Groetjes Dafrinja
(Gizmo & Lizzy)

Gerda

26 oktober 2007, 15:52:50 #8 Last Edit: 13 juli 2008, 15:54:25 by Gerda
Citaat van: Dafrinja op 26 oktober 2007, 15:39:02
Oke! Bedankt alvast hoor Gerda ;D
Fijn weekend!

Groetjes Dafrinja
(Gizmo & Lizzy)


Hoi Dafrinja,

Ik heb al wat voor je gevonden. Kijk maar hier:

hier klikken voor image resizer voor vista



Laat wel de action staan op create copies, anders overschrijft hij de originele foto.

Je kunt vso image resizer hier downloaden

Groetjes, Gerda

Yvette

Hoi Gerda

Ik krijg hem niet gedownload op mijn pc en ik werk met Vista

Gerda

Citaat van: Yvette op 26 oktober 2007, 17:11:58
Hoi Gerda

Ik krijg hem niet gedownload op mijn pc en ik werk met Vista


Hoi Yvette,

Krijg je hem niet gedownload of niet geinstalleerd??

Groetjes, Gerda


Dafrinja

Hoi Gerda!

't Programmaatje werkt bij mij wel hoor! Het is inderdaad erg gemakkelijk.

Groetjes Dafrinja
(Gizmo & Lizzy)

Yvette

Hoi Gerda

Ik krijg hem niet geinstalleerd

*Manon*

Heel erg bedankt Gerda, voor deze link!
Op mijn laptop had ik deze verkleiner ook, maar nu op de nieuwe pc zat ie niet en ik wist ook niet hoe ik dat moest installeren en nu heb ik m weer...

Inderdaad Ideaal ;D

Groetjes Manon

Gerda

Citaat van: Yvette op 26 oktober 2007, 20:19:25
Hoi Gerda

Ik krijg hem niet geinstalleerd


Sorry Yvette,

Ik ben geen expert op het gebied van Vista.
Volgens alle signalen zou het zonder problemen moeten werken.
Wat voor melding krijg je?

Groetjes, Gerda